منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

شناسایی ژورنال های کم اعتبار

مجلات لیست سیاه و کم اعتبار

شناسایی ژورنال های کم اعتبار
به قلم:Researcheditor

به طور معمول ویژگی های زیادی برای شناسایی یک ژورنال کم اعتبار وجود دارد. برخورداری از شاخص عددی کم Impact factor یک مجله، الزاما به معنای اعتبار پایین آن مجله نیست. ممکن است برخی از مجله ها ایمپکت فکتورشان عدد 0.4 باشد، اما در حوزه خودشان از اهمیت بسزایی برخوردارند. لذا جهت شناسایی اعتبار پایین یک مجله راه های گوناگونی وجود دارد.

 

قاطبه ژورنال های کم اعتبار با دریافت پول، جهت انتشار یک مقاله در یک مشخصه مشترک هستند. این پول ممکن است تحت عناوینی مانند: Author Fee، Publication Fee، PageCharge و  Submission Fee از مولفین دریافت شود. حاجت به گفتن نیست که اغلب ژورنال هایی که پول دریافت می کنند، الزاما ژورنال های کم اعتبار یا بی اعتبار نیستند. بلکه بسیاری از ژورنال های معتبر، به دلیل اینکه وابستگی به منابع مالی ندارند چنین پول هایی را دریافت می کنند. اما ژورنال های کم اعتبار تقریبا از این حیث مشترک هستند. لذا تمام مقالات را پذیرش می کنند تا بتوانند پولی را دریافت کنند.

مثال بارزی که می توان در اینجا آورد، ژورنالی با نام "Blood" است. این ژورنال معتبرترین مجله در زمینه Hematology است. آخرین ایمپکت فکتور این مجله حدود 11 بوده است. لذا هر مقاله ای به راحتی به این مجله راه پیدا نمی کند. اما این ژورنال درحال حاضر 50 دلار تحت عنوان Submission Fee دریافت می کند. دلیل این اقدام، برخورداری از یک هیئت تحریریه مجرب است. عمده مقالات ارسالی به این ژورنال، برگشت می خورند. اما این ژورنال هیچ وابستگی به منابع مالی ایالات متحده آمریکا ندارد. لیکن ناگزیر است که برای پرداخت حقوق داوران و هیئت تحریریه، از نویسندگان پول دریافت کند. بنابراین دریافت پول صرفا به معنی کم اعتباری یک ژورنال نیست.

 

نکته دومی که باید به آن توجه کرد، تجاری بودن اینگونه ژورنال هاست. این ژورنال ها بیش از آنکه به محتوای علمی و آموزشی توجه کنند، سیاست هایشان را بر اساس در آمد ماهانه خود تنظیم می کنند. بسیاری از این ژورنال های یک تیم داوری صوری دارند. لذا هیچ کدام از آن ها سخت گیر نیستند و همه مقالات را قبول می کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آنها برای اینکه در یک ژورنال اسمشان به عنوان داور مقالات ثبت شود، این کار را انجام می دهند.

نکته سومی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر در یک دانشگاه مشغول تحصیل یا تدریس هستید، متوجه می شوید که تمام همکارانتان در یک مدت کوتاه موفق به پذیرش مقالاتشان در یک ژورنال خاص شدند. ویژگی مشترک تمام آنها این است که ژورنال مورد نظر اعلام کرده است که مقالاتشان مثلا بعد از دوهفته پذیرفته می شود. از اینرو همین اتفاق، یک سرنخ برای کم اعتباری مجله مورد نظر است.

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×