منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

چگونگی شناسایی مقالات ISI

چگونه مجله ISI را پیدا کنیم؟

چگونگی شناسایی مقالات ISI
به قلم:Researcheditor

ارزیابی کیفیت پژوهش برای محققین و نهادهای دانشگاهی از اهمیت خاصی بر خوردار است. کیفیت مشارکت علمی توسط تاثیر طولانی مدت آن ارزیابی می‌شود. برای این منظور پایگاه داده های متفاوت شاخص های متفاوتی را جهت ارزیابی ژورنال ها، معمولا بر اساس آنالیز ارجاع (citation)، زمینه‌ی موضوع و کشور ارائه می‌دهند.

 در این گزارش به تشریح دو پایگاه داده مهم می پردازیم:

پایگاه داده  Journal Citation Reports Science Edition (JCR)

پایگاه داده JCR کمپانی آمریکایی تامسون (نام سابق ISI)، مقالات و داده‌های ارجاع به حدود 6500 ژورنال انگلیسی زبان در زمینه‌های پزشکی، تکنولوژی و علوم را هر ساله ارزیابی می‌کند. مهمترین شاخص این پایگاه داده، فاکتور تاثیر ( impact  factor ) است.

فاکتور تاثیر به میانگین میزان ارجاعات سال اخیر به آیتم‌های چاپ شده در یک ژورنال خاص در دو سال قبل اشاره دارد. برای مثال فاکتور تاثیر 1 به معنای آن است که به صورت میانگین به هر مقاله قابل ارجاع در ژورنال در دوسال قبل یکبار ارجاع داده شده است.

از مهمترین نقدهای وارده به این شاخص می‌توان به "عدم لحاظ کیفیت ارجاع"، "شامل شدن ارجاع به خود" و "آنالیز تنها نشریات انگلیسی زبان" اشاره کرد.

نتایج این بررسی هر ساله در جولای به صورت آنلاین و روی سی دی در دسترس محققان قرار می‌گیرد.

پایگاه داده رایگان  Scimagojr.com

این پایگاه داده، از شاخص SCImago Journal Rank (SJR) را برای ارزیابی ژورنال‌های دسترسی آزاد (open access) استفاده می‌کند. این شاخص همانند فاکتور تاثیر است اما اهمیت یا پرستیژ (prestige) یک ژورنال را نیز لحاظ می‌کند. پرستیژ با استفاده از الگوریتم PageRank موتور جستجوی گوگل برآورد می‌شود و دربرگیرنده‌ی ارزش علمی ژورنال ارجاع دهنده است. برای برآورد این شاخص، از آنالیز 3 ساله‌ی داده‌های ارجاع پایگاه داده اسکوپوس(Scopus) از سال 1996 استفاده می‌شود. در محاسبه شاخص SJRکیفیت ارجاعات، ارجاع به خود، مدت زمان، آنالیز نوع و تعداد مقالات را در نظر گرفته می‌شود. نتایج این شاخص هر ساله در نوامبر آپدیت می‌شوند.

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور:  07191009198  - داخلی شماره 3

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×