منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

فاند تحصیلی، تحقیقاتی و گرنت چیست؟

معنی اصطلاح Grant و Fund تحصیلی چیست ؟

فاند تحصیلی، تحقیقاتی و گرنت چیست؟
به قلم:Researcheditor

 

 

 شمار متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از ایران روزبه‌روز بیشتر می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل علاوه بر اعتبار علمی دانشگاه، هزینه تحصیل است. هزینه‌های حین تحصیل شامل؛ شهریه دانشگاه و هزینه واحدهایی که می‌گذرانید، کتاب، نرم‌افزار و ابزار درسی، خوابگاه و به‌طورکلی مسکن، غذا، بیمه، سفر و غیره می‌شوند. این هزینه‌ها با توجه به کشور محل تحصیل و نوع دانشگاه متفاوت هستند. با توجه به قیمت دلار و هزینه تحصیل بالا،معمولاً دانشجویان مایل به دریافت کمک ‌هزینه تحصیلی می‌باشند. دانشگاه‌های مختلف نیز کمک‌ هزینه‌های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که هر دانشجو با توجه به شرایطی که دارد می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

 هنگامی که وارد پروسه اپلای می شوید و با افراد باتجربه در این زمینه مشورت می کنید، واژه فاند را بسیار خواهید شنید.

 فاند در واقع همان کمک هزینه تحصیلی است که در ازا انجام کار و قبول تعهدات مشخصی به دانشجو داده می شود. به طور کلی کمک ‌هزینه‌های دانشگاه‌ها به سه صورت در اختیار دانشجویان، قرار می‌گیرند.

 1) کمک‌ هزینه‌هایی که دانشجو در قبال آن فعالیتی انجام می‌دهد:

 -     دستیار تحقیق (Research Assistantship)

 -     دستیار تدریس (Teaching Assistantship)

 -     بورسیه (Grants)

  2) کمک‌ هزینه‌هایی که دانشجو در قبال آن فعالیتی انجام نمی‌دهد:

 -     بورسیه (Scholarship و Fellowship)

 -     جایزه (Awards)

 -     وام تحصیلی (Loan)

 -     حذف شهریه (Tuition Waiver)

  3) کمک ‌هزینه‌هایی که در حالت‌های خاص و به دانشجویان خاص اختصاص می‌یابد:

 -     کمک‌ هزینه شایستگی (MERIT BASED SCHOLARSHIP)

 -     کمک‌ هزینه خانم‌ها (WOMEN)

 -     کمک ‌هزینه کم‌درآمدها (Financial Need)

 -     کمک ‌هزینه مطالعات خاص (Special Studies)

 -     کمک‌ هزینه مهارت‌های خاص (Professionals)

 در واقع در دسته اول، کمک هزینه بابت انجام کارهای دانشگاهی و پژوهشی به‌عنوان حقوق و دستمزد به خود دانشجو پرداخت می‌شود. اما در دسته دوم، کمک هزینه مبلغی است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به پرداخت شهریه و یا دیگر هزینه‌های تحصیل دانشجو کمک می‌کند.

  در ادامه این مطلب، به شرح فاند تحصیلی دسته اول می پردازیم:

 دستیار تدریس TA

 Teaching Assistantship یا دستیار تدریس درواقع فاند تحصیلی است که استاد برای دانشجو در نظر می‌گیرد. این نوع کمک‌هزینه در قبال اداره کلاس‌های حل تمرین و یا آزمایشگاه، به دانشجو تعلق می‌گیرد. وظایف مشخصی برای دستیار تدریس معین نشده و با توجه به نیاز و درخواست استاد می‌تواند هر یک از وظایف تصحیح برگه‌ها، برگزاری امتحان، جلسه رفع اشکال و یا مواردی دیگر را شامل شود. برای استفاده از این کمک‌هزینه قانون مشخصی وجود ندارد اما معمولاً دانشجویانی که از سطح علمی بالا در مقاطع تحصیلات تکمیلی برخوردارند، واجد شرایط دریافت آن می‌باشند. نمره بخش Speaking آزمون زبان، تأثیر بسزایی در دریافت این نوع از فاند دارد. معمولاً با استفاده از فاند TA، دانشجویان از پرداخت هزینه دانشگاه، خوابگاه، بیمه و غیره معاف می‌شوند.

 دستیار تحقیق RA

 در اکثر دانشگاه‌های دنیا، کمک‌ هزینه Research Assistantship یا همان دستیار تحقیق، در قبال انجام کار تحقیقاتی از طرف استاد به دانشجو تعلق می‌گیرد. این نوع از کمک‌ هزینه معمولاً در دانشگاه‌هایی که بیشتر جنبه پژوهشی دارند، مرسوم است. معمولاً اساتید از طریق انجام پروژه‌های تحقیقاتی، بودجه‌ای کسب می‌کنند و قسمتی از آن را به دانشجویانی که در آن پروژه سهیم هستند، اختصاص می‌دهند. ازآنجاکه RA به نوع پروژه و تخصص استاد برمی‌گردد، برای کسب اطلاع و دریافت این نوع از فاند، دانشجویان می‌بایست با اساتید مستقیماً ارتباط برقرار کنند. نکته قابل‌توجه این است که RA لزوماً شامل کار در آزمایشگاه نمی‌باشد و بیشتر شامل کمک به استاد در نوشتن مقاله یا کتاب است.

  گرنت Students Grant :

 گرنت Students Grant در حقیقت نوعی کمک هزینه تحصیلی و وام بلاعوض است که بر اساس نیاز مالی دانشجو و از طرف موسسات، نهادها، شرکت یا افراد در جهت انجام کارهای پژوهشی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. گرنت می‌تواند هزینه‌های مربوط به تحصیل و انجام پروژه، شهریه، اتاق و غذا، و کتاب و لوازم را پوشش می‌دهد.

گرنت در اکثر مواقع مستقیماً به‌حساب خود دانشجو واریز ‌شده و نیازی به بازپرداخت آن نیست. در مواردی نیز به عنوان تخفیف از کل مبلغ شهریه در نظر گرفته شده و دانشجو دیگر نیاز به پرداخت آن میزان از شهریه را ندارد.

  سلف فاند:

 نوع دیگری از فاند، سلف فاند است. در مواقعی که واجد شرایط دریافت سایر کمک ‌هزینه‌های تحصیلی نباشید، می‌توانید از سلف فاند استفاده کرده و خودتان هزینه‌های تحصیل را تقبل کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از سلف فاند می‌بایست مدارک معتبری دال بر توانایی مالی برای پرداخت تمامی هزینه‌های حین تحصیل را داشته باشید.

 عوامل زیر در دریافت فاند تحصیلی اثرگذار هستند:

 دانشگاه معتبر در مقطع قبل

 یکی از عوامل مهم که موجب می‌شود یک متقاضی، شرایط دریافت فاند تحصیلی را دارا باشد؛ دانشگاه محل تحصیل وی در مقطع قبلی است. ازآنجایی‌که دانشگاه‌های هر کشور بر اساس استانداردهای جهانی، رتبه‌بندی می‌شوند؛ هر چه دانشگاه فرد متقاضی در سطوح بالاتری باشد، امتیاز بیشتری برای دریافت کمک‌ هزینه برای وی لحاظ می‌شود. چراکه دانشگاه برتر نشان‌دهنده میزان رقابت بیشتر برای ورود به آن و میزان هوش و استعداد فرد متقاضی در مقایسه با دیگر متقاضیان ورود به آن دانشگاه است.

   داشتن مقاله، طرح‌های تحقیقاتی و ثبت اختراع

داشتن مقالات داخلی و خارجی معتبر، یکی از عوامل اثرگذار در اختصاص کمک ‌هزینه تحصیلی است. تعداد بیشتر مقالات چاپ‌شده در مجلات معتبر بین‌المللی، منجر به کسب امتیاز بیشتر در این رقابت برای فرد متقاضی می‌گردد. همچنین ثبت اختراع در کشور خود و یا دیگر کشورها، کمک ویژه‌ای به اخذ کمک‌ هزینه تحصیلی خواهد کرد.

 معدل و نمره زبان

 داشتن معدل الف (بالای 17) و نمره زبان خوب تافل و آیلتس یکی از عوامل بسیار مهم در اخذ فاند تحصیلی است. این نمرات هرچند برای مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت هستند اما به‌طورکلی داشتن نمره تافل بالای 100 و آیلتس بالای 7 تأکید می‌شود.

 برقراری ارتباط با یک استاد

 اساتید دانشگاه معمولا میتوانند در زمینه گرفتن فاند تحصیلی بویژه در مقطع دکترا، اثرگذار باشند. اگر موضوع تحقیق شما برای استادی جالب و جدید باشد، به همکاری با شما علاقه مند شده و از دانشگاه برای شما درخواست فاند خواهد کرد.

  اسکالرشیپ (Scholarships):

 کمک هزینه‌ تحصیلی از طرف دانشگاه‌ها، نهادهای دولتی، سازمان‌ها و موسسات خیریه‌ است که به دانشجویان داده می‌شود. این بورسیه‌ها براساس شایستگی دانشجو (توانایی بالا، رزومه درخشان و نمرات بسیارخوب) به افراد اعطا می‌شود تا از هزینه‌های خود در طول تحصیل کم کنند.

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 

 

 

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×