منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

منشور اخلاقی در انتشار مقالات علمی

منشور اخلاقی در انتشار مقالات علمی
به قلم:Researcheditor

 

منشور اخلاقی  در انتشار مقاله

این منشور تعهدنامه‌ای است که برخی حدود اخلاقی و مسئولیت‌های مربوط به انجام فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی و چاپ آنها در نشریات را ترسیم می‌کند تا از بروز تخلفات پژوهشی آگاهانه یا ناآگاهانه توسط نویسندگان مقالات پیشگیری نماید.

 

این منشور برگرفته از ”منشور و موازین اخلاق پژوهش“ مصوب معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، موازین انتشاراتی پذیرفته شده بین‌المللی، و تجربیات موجود در حوزه نشریات علمی ـ پژوهشی است.

 وظایف و تعهدات نویسندگان (Authors’Responsibilities)

 مقالات ارسالی باید در زمینه تخصصی مجله بوده و به صورت علمی و منسجم، مطابق استاندارد مجله آماده شده باشد.

مقالات ارائه شده بایستی پژوهش اصیل (Original Research) نویسنده/نویسندگان مقاله باشد. دقت در پژوهش، گزارش صحیح داده‌ها و ذکر منابعِ دربردارندۀ تحقیقات سایر افراد، در مقاله الزامی است.

نویسنده/نویسندگان مسئول صحت و دقت محتوای مقالات خود هستند.

نویسنده می بایست تمام اصول اخلاقی در زمینه چاپ و نشر را دانسته و به آن متعهد باشد.

 ارسال مقاله توسط نویسنده به منزله دانستن و تبعیت از این قوانین می باشد. نویسنده و افراد  فعال در نشریه (سردبیر مجله، اعضای هیأت تحریریه، مدیرداخلی، ویراستار و ناشر) می بایست قوانین و منشور اخلاقی نشریه را قبول کرده و  در آن به توافق رسیده باشند.

 

 

 

 

 

 

 قوانین منشوراخلاقی 

1-     پژوهش عبارتست از "آزمودن فرضياتي در مورد ارتباط احتمالي پديده هاي طبيعي كه به روشي نظام مند، كنترل شده، تجربي و دقيق انجام مي شود". يافته هاي تحقيقات پزشكي به دليل تاثير زياد بر زندگي مردم و سلامت جوامع از اهميت ويژه اي برخوردارند به همين دليل اطمينان از صحت داده ها و آناليزهايي كه به عنوان يك تحقيق پزشكي ارائه مي شود، اهميت بسياري دارد.

 2-     مطابق بيانيه هلسينكي و ديگر بيانيه هاي شناخته شده، تائيد اخلاقي جزء اصلي تمامي پژوهش هايي است كه بر روي انسانها، پرونده­هاي پزشكي، بافت انساني بي نام يا حيوانات زنده انجام مي گيرد . چنين تائيدي بايد توسط كميته هاي اخلاقي متناسب انجام گيرد. تائيديه كميته اخلاقي ذيصلاح بايد در متن مقاله ذكر شود. جزئيات رضايت بيماران و ساير مسائل مرتبط نيز بايد به روشني در پروپوزال پژوهشي و بصورت خلاصه در نتايج مطالعه توضيح داده شود.

 3-     تمامي مسئوليت هر مطلب منتشر شده، شامل صحت و اعتبار تمامي مطالب آن، از جمله مطالب مربوط به اخلاق در پژوهش بر عهده نويسنده (نويسندگان) است. بطور كلي نويسندگان بايد به اندازه كافي در نگارش مقاله شركت داشته باشند تا بتوانند مسئوليت تمامي (يا حداقل بخشي) از محتويات مقاله را برعهده بگيرند.

       نويسنده مسئول كسي است كه مسئوليت تيم تحقيقاتي و صحت كل كار را مي پذيرد. 

 4-      "مطالعات چاپ شده نياز به تكرار ندارند” به همين دليل، انتشار يا ارسال مجدد يا همزمان تمام يا بخشي از يك مقالة قبلاً چاپ شده يا ارسال شده به يك مجله، قابل قبول نيست. استثناهاي اين مورد شامل انتشار خلاصه اي از پژوهش براي سمينار يا كنگره يا چاپ و انتشار پژوهش به زبانهاي ديگر است.

 5-      نويسندگان يك مقاله با انتشار آن ادعا مي كنند كه محتويات علمي و ادبي مقاله، منتج از فعاليت علمي خودشان است. استفاده از نظرات يا جملات ديگران تحت عنوان نتايج يك پژوهش اصيل بر خلاف اخلاق علمي است و تخلفي جدي محسوب مي شود كه سرقت ادبي يا  Plagiarism نام دارد.

 6-     جعل قسمتي يا تمام يافته هاي پژوهش (داده سازي)، دستكاري عمدي در داده ها يا آناليزها (گمراه كردن)، يا گزارش روش هايي كه در واقع از سوي محققين بكار نرفته اند، نمونه هايي از تقلب علمي هستند. در موارد احتمالي دانشگاه مدارك لازم را براي بررسي و اتخاذ تصميم لازم در مورد افراد درگير اخذ خواهد كرد. اين مدارك شامل بانك اطلاعاتي داده ها، مدارك بيماران، ريز بروندادهاي آناليزها و غيره خواهد بود.

  

7-مقالات ارسالی باید در زمینه­ تخصصی مجله انتخابی  و حاصل کار پژوهشی نویسنده یا نویسندگان باشد.

علاوه بر قرار گرفتن موضوع مقاله در زمینه تخصصی نشریه، مقالات یا بخشی از آن نباید در هیچ مجله‌ای در داخل یا خارج از کشور به طور هم ‌زمان در جریال داوری و یا چاپ باشد. مقالات ارائه شده به صورت خلاصه مقاله در کنگره ها، سمپوزیوم ها، سمینارهای داخلی و خارجی که چاپ و منتشر شده باشد، می‌تواند در قالب مقاله کامل ارائه شوند.

8-نشریه در رد یا قبول، ویرایش، تلخیص یا اصلاح مقاله­ های دریافتی آزاد است.

اصلاح و خلاصه کردن مطالب با نظر نویسندگان انجام می شود و مسؤلیت صحت محتوای مقالات به عهده نویسندگان است. نویسنده‌، مسوول مکاتبات است و چاپ مقاله به معنی تأیید مطالب آن نیست.

اصل مقاله‌های رد شده یا انصراف داده شده پس از شش ماه از آرشیو نشریه خارج خواهد شد و نشریه هیچگونه مسؤلیتی در قبال آن نخواهد داشت.

9-در صورت استفاده از مطالب دیگران، منبع مورد نظر  با شماره و اطلاعات کامل منبع مذکور ارجاع داده شود.

مقالات ارسالی نباید در هیچ نشریه دیگری به چاپ رسیده باشد، به همین دلیل تکمیل فرم‌ تعهدنامه نویسنده مبنی بر عدم ارسال مقاله برای سایر نشریات به منظور چاپ یا داوری، در زمان ثبت نام و ارسال مقاله الزامی است.

مقاله تالیف شده تا زمان انتشار به عنوان امانت نزد دفتر نشریه خواهد بود.

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 

 

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×