منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

ویرایش علمی یا تخصصی چیست؟

ویرایش علمی شامل چه مواردی است؟

ویرایش علمی یا تخصصی چیست؟
به قلم:Researcheditor

ویرایش علمی یا تخصصی چیست؟

ویرایش علمی به فعالیتی اطلاق می شود که بعد از تدوین اثر علمی و انجام مراحل داوری برای از بین بردن ناموزونی های محتوا و بهبود روند ارتباط انجام می شود. تلاش ویراستار این است که ناصافی ها را رفع کند و برخی خطاهای احتمالی نویسنده برطرف کند بدون اینکه هویت اصلی و ساختار کلی اثر به هم نخورد.

نکاتی درباره ویراستاری

1- اعمال سلیقه غیرضروری توسط ویراستار به متن موردی است که در آن نظر شخصی ویراستار به برنامه و رویه و نظر مولف تحمیل می شود. این عمل خارج از اصول حرفه ای و قواعد ویرایش علمی می باشد که می تواند باعث ایجاد مناقشه میان مولف و ویراستار شود. و گاهی برخی نویسندگان قبل از سپردن پروژه به ویراستار تاکید می کنند که اعمال نظری از سوی ویراستار صورت نگیرد.

2- ممکن است اعمال دخل و تصرف به متن به دلایل زیر بروز کند:

 2-1- عدم درک صحیح مطلب و تغییر محتوا که به تصور ویراستار نزدیک کردن مطلب به صحت می باشد گاهی بروز می کند.ممکن است این تغییرات اصالت متن را دچار خدشه کند و از زبان ویراستار مطلبی را بیان کند که هرگز با نویسنده نسبت نداشته است.

2-2- گاهی ویراستار محتوای متن را به سمتی می برد که سمت و سوی فکری شخصی وی می باشد. گاهی ممکن است این عمل به صورتی ظریف و خاص صورت بگیرد که درک آن به سادگی میسور نیست. هیچ توافق قطعی و قانونی درباره میزان دخالت ویراستار وجود ندارد و صرفاً یک قاعده حرفه ای بر اساس توانایی و دقت ویراستار می باشد. اما به نقلی از یکی از محققین کارکشته نباید در مجموع اعمال نظر ویراستار به متن بیش از 25 درصد شود.

نهایتاً می توان گفت که یک ویراستار به منظور بهبود ساختار یک اثر برای انتقال بهتر تفکرات مولف مجاز به اعمال نظراتی در متن یا اثر می باشد.

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×