منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

گزینش ژورنال

انتخاب ژورنال مناسب

گزینش ژورنال
به قلم:Researcheditor

مقالاتی که به ژرنال های نامناسب ارسال می شوند به سرعت reject خواهند شد. معمولا در این مقالات اصول نگارش به طور کامل رعایت شده و فرایند پژوهش نیز به کیفیت قابل قبولی گزارش شده است اما محتویات آنها هیچ گونه تناسبی با موضوعات اصلی ژرنال مربوطه ندارد. بنابراین در گام نخست باید ایده های خود را با نیاز ها و التزامات خوانندگان و خط مشی ژورنال مورد نظر تطبیق دهیم.

 

اهداف هر ژرنال بر روی صفحه web  و یا سر مقالاتی که در سرمقالات موجود در وبسایت آن گزارش می شود، در دسترس خواهد بود. مطالبی که در این قسمت ها یافت می شود حاوی اطلاعات ذیل می باشد:

 

1)       ویراستاران، فهرست گذاری (اولویت بندی) پایگاه های داده، موضوعاتی جهت ارائه مقالات

2)       محتوا و اهداف اصلی مقاله

3)       شیوه ی توصیه شده در زمینه ی نگارش

4)       موضوعت مربوط به کپی رایت مقالات

5)       ابعاد و سایز مثال ها

6)       عوامل مهم در نگارش عناوین، اعلام و ارقام، مراجع و منابع و...

7)       رهنمون هایی برای ارئه ی دست نوشته

 

پیش از ارسال متن مقاله ابتدا باید فاکتور های فوق را به دقت مطالعه کنید و اهداف ژرنال را با محتوای مقاله ی خود مقایسه نمایید.

 

نحوه ی اولویت بندی (indexing) در دیتابیس علمی همواره به عنوان یک از عوامل تیین کننده در کیفیت یک ژرنال به شمار می­آید. تعداد دفعات استناد به مقالات چاپ شده از سوی سایر ژورنال ها، شمار ویراستاران سرشناس و اعضای برد و همچنین پذیرش تعداد کمی از مقالات ارسال شده از دیگر شاخص های انتخاب یک ژرنال برتر است.

 

چاپ مقاله در ژورنال های با  impactبالا و بسیار معتبر، فرایند دشوار و زمان بری است اما بر ارزش مقاله ی شما خواهد افزود. دیتابیس های علمی نیز از مراتب و درجات مختلفی برخوردارند. با نفوذ ترین و معتبر تیرین دیتابیس علمی متعلق به  Institute for ISI Web of knowledge scientific information  می باشد. هر یک از شاخه های علوم از دیتابیس مخصوصی برخوردار است. مثلا در علوم اجتماعی، دیتابیس SSCI، در زمینه­ی تربیت معلم و آموزش و پرورش، دیتابیس های  ERIC  بین المللی و  BEI و بالاخره در علم روانشناسی دو دیتابیس PsycARTICLES  و  PsyINFO  عنوان می باشد.

 

موتور های جست و جو متداول، ابزار مناسبی برای یافتن مقالات علمی نمی باشند.

 

نرخ پزیرش مقالات در یک ژورنال عبارت اند از نسبت تعداد دست نوشته های ارائه شده  (submit) به تعداد دست نوشته های چاپ شده. تین معیار در ژورنال های مختلف متفاوت است و معمولا در محدوده ی 1 - 80% تغییر میکنند. ژورنال هایی که به لحاظ کیفی در سطح بالاتری برخوردارند، نرخ پذیرش کمتری خواهند داشت. البته برخی ازژرنال های بسیار با کیفیت نیز از نرخ پذیرش نسبتا بالایی برخوردارند.

 

 Kenneth T.Hensonبه محققان جوان توصیه می کند که متون دست نوشته ی خود را به ژورنال های که نرخ پذیرش پایین تر از 25% دارند نفرستند.

 

ژورنال ها غالبا دارای مباحث موضوعی خاصی هستند که تقریبا یک سال پیش از انتشار به اطلاع عموم رسانده می شوند. چنانچه موضوع و قالب اصلی فایل دست نوشته با محتوای ژورنال مربوطه مطابقت و همخوانی داشته باشد، در لیست اولویت پذیرش قرار خواهد گرفت. نرخ پذیرش مقالاتی که با موضوعات اصلی یک ژورنال تطابق دارند، در حدود 3 برار نرخ پذیرش مقاله هایی هست که در رابطه با موضوعات کلی و عمومی ژورنال ارائه می شوند. موضوعات اصلی ژورنال ها معمولا در بخش سرمقاله یا Web page شخصی آنها عرضه می شود.

 

در هنگام گزینش یک ژورنال حتما باید به محتویات کیفی آن نیز توجه کرد. زیرا ژورنال های مختلف از سطوح کیفی مختلفی برخوردارند و البته معیار های آنها برای سنجش کیفیت مقاله کاملا با یکدیگر متفاوت است. برخی از ژورنال ها ابعاد تجربی و عملی مطالعه را مد نظر قرار می دهند، در حالی که برخی دیگر به ابتکار یا Originality یافته ها و دیدگاه­های موجود در مقالات توجه میکنند. از سوی دیگر برخی دیگر به ابعاد تجربی و عملی (practical) توجه می کنند.از سوی دیگر برخی مقالات به خوانا بودن و وضوح مطالب اراوه شده در مقالات توجه میکنند. بنابر این مقاله ی خود را به دقت بررسی قرار دهید و آن را به ژورنالی ارسال کنید که بر روی نقاط قوت مقاله تاکید بیشتری داشته باشد.

 

در نگارش متن اولیه و دسته بندی یافته های خود یاید مقالات متعددی را مطالعه کنید. ژورنال هایی که این مقالات را چاپ میکنند (مقالاتی که با موضوع مورد مطالعه شما شباهت دارند) بهترین گزینه برای سابمیت کردن مقاله شما محصوب می شود. به این ترتیب با مطالعه ی مقالات ثبت شده در این ژرنال با چالش علمی، روش تحقیق و شیوه ی نگارش مطلوب آن مجله آشنا خواهید شد. با بهره مندی از این اطلاعات و استفاده از آنها در متون دست نوشته های خود می توانید شانس پذیرش مقاله ی خود را افزایش دهید.

 

موضوعاتی که از جذابیت جهانی برخوردارند و با سلیقه ویراستاران و منتقدین انطباق دارند، به سهولت پذیرش خواهند شد. برای یافتن چنین موضوعاتی می توانید به مقالات ویراستاریان و اعضای برد سرمقاله مراجعه کنید.

 

مقالاتی که از ایده ها و دانش نوین برخوردارند به سرعت در ژورنال های معتبر چاپ می شوند.

 

اغلب متون ارسال شده، توسط ژورنال های بسیار معتبر و ارزشمند عدم پذیرش می شوند (ارجاع داده می شوند) بنابر این برای انتشار مقاله ی خود همیشه چند ژورنال مختلف را مد نظر داشته باشید. البته ارسال مقاله صرفا به یک ژورنال مجاز خواهد بود. چنان چه از انتخاب ژورنال صحیح مطمون نیستید، متن abstract یا همان چکیده مقاله خود را به ویراستار ارسال نمایید و از او در خصوص همخوانی مقاله با موضوعات مورد علاقه آن مجله پرس و جو کنید.

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور :  07191009198  -  داخلی شماره 3

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×