منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

چگونه اختراع خود را ثبت کنیم؟

روش ثبت اختراع

چگونه اختراع خود را ثبت کنیم؟
به قلم:Researcheditor

1)      پیش از هرچیز به این نکته دقت فرمایید که اختراع، به راه حلی نوآورانه و جدید گفته می شود که مشکلی را برطرف سازد یا فرآیندی را بهبود بخشد که اصطلاحا Innovation نامیده می شود  و در کنار آن ابتکار یا Enovation به معنی بهبود چیزی است که وجود دارد و با خلاقیت تغییز یافته است و اختراع محسوب نمی گردد.

 

2)      برای ثبت اختراع باید به اداره  كل ثبت شركتها و مالكیت صنعتی واقع در تهران، خیابان میرداماد، تقاطع بزرگراه مدرس- میرداماد، مراجعه نمایید. متاسفانه امکان ثبت اختراع در سایر شهر ها وجود ندارد و درصورتی که ساکن شهری جز تهران هستید، جهت ثبت اختراع خود باید به شعبه تهران این اداره مراجعه نمایید.

 

3)      مدارک مورد نیاز جهت ثبت اختراع عبارتند از:

 

• اظهارنامه ثبت اختراع در 3 نسخه: اظهارنامـه ثبت اختـراع فـرم مخصوصـی است كه جزء اوراق بهادار می‌باشد و متقاضی می‌بایستی از واحد گردش اوراق بهادار مستقر در اداره كـل ثبت شركتها و مالكیت صنعتی آن را تهیه و نسبت به تكمیل و امضاء آن اقدام نماید .

 

• توصیف مشروح اختراع در 3 نسخه: اختراع مورد ادعای مختـرع بـاید به طور كـامل شرح داده شود. در شرح اختراع باید تمام جنبه‌های اختراع ادعایی به طور واضح بیان گردد. در تهیه شرح اختراع از كاغذA4 استفاده شود.

 

• نقشه‌های اختراع در 3 نسخه: نقشه كامل اختراع باید با مركب و از روی مقیـاس متـری تهیه و ذیل نقشه‌ها را متقاضی یا وكیل او امضاء نمایند. نقشه‌های اختراع باید روی كاغذ 34 سانتیمتـر طـول و 22 سانتیمتـر عـرض رسـم گردند و فقط از یك طرف كاغذ استفاده شود.

 

• ادعا در 3 نسخه: اینكه اختراع با ارائه راه‌حل عملی چه مشكلی را حـل مـی‌كنـد و چه مزایایـی دارد و اطلاعاتـی كـه میزان حمایت ناشی از حق ثبت را مشخص نماید.

 

• فتوكپی شناسنامه مخترع یا مخترعین

 

• قبض رسید بانكی حق‌الثبت اظهارنامه تقاضای ثبت اختراع

 

4)      پس از تسلیم مدارک، درصورت عدم نقص، موضوع اختراع جهت تکراری بودن بررسی گردیده و درصورت عدم وجود اختراع مشابه و تایید و ارزیابی علمی از مخترع و یا مخترعین جهت مصاحبه دعوت به عمل می آید. در مصاحبه پرسش هایی پیرامون مستندات فنی اختراع پرسیده می شود تا از صحت اختراع توسط فرد اطمینان حاصل گردد.

 

5)      دستور چاپ آگهی اعلام اختراع توسط روزنامه رسمی صادر گردیده و پس از چاپ، اختراع به نام شخص ثبت شده تلقی می گردد.

 

 

 

سوالات متداول:

 

-ارزیابی و تأیید علمی اختراع چیست و مرجع قانونی آن كجاست؟

 

منظور از ارزیابی و تأیید علمی اختراع جستجو و بررسی علمی سند اختراع توسط متخصصین مربوطه با استفاده از تجارب علمی، مشاوره‌ها و بانكهای اطلاعاتی داخلی و خارجی است و طبق قانون این ارزیابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق مراكز علمی، تحقیقاتی كشور صورت می‌گیرد.

 

-آیا ارزیابی و تأیید علمی اختراع اجباری است؟

 

خیر، اختیاری است. تقاضا برای ارزیابی و تأیید علمی اختراع هم می‌تواند از طریق شخص متقاضی و هم از طریق اداره كل ثبت شركتها و مالكیت صنعتی صورت گیرد.

 

-آیا ارزیابی و تأیید علمی اختراع هزینه‌ای دربر دارد؟

 

در حال حاضر خیر.

 

- آیا برای ارزیابی و تأیید اختراع شرایط خاصی وجود دارد؟

 

برای پذیرش تقاضای ارزیابی و تأیید علمی اختراع شرایط زیر ضروری است:

 

1- ثبت اولیه اختراع در مراجع حقوقی (اداره كل ثبت شركتها و مالكیت صنعتی) و ارائه ورقه ثبت

 

2- ارائه تقاضای ارزیابی و تأیید علمی اختراع، همراه با مدارك كامل و مستند اختراع ثبت شده

 

3- ارزیابی و تأیید علمی اختراع بیش از 2 بار انجام نخواهد گرفت (بدین معنی كه در صورت رد اعتبار علمی ا:.7;تراع متقاضی تنها یكبار دیگر ارزیابی علمی آن توسط مرجع دیگری غیر از مرجع بررسی كننده اولیه، امكانپذیر است).

 

-برای درخواست ارزیابی و تأیید علمی اختراع به كجا باید مراجعه كرد؟

 

برای درخواست ارزیابی و تأیید علمی اختراع لازم است كه به “اداره كل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری” واقع در تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان فرصت جنوبی، شماره 71، طبقه پنجم مراجعه شود. علاوه بر اداره كل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری برای ارزیابی و تأیید علمی اختراع می‌توان به مراجع منطقه‌ای زیر نیز مراجعه كرد.

 

تهران بزرگ: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، دانشگاه تهران (واحدهای IP)

 

مرجع منطقه‌ای مركزی كشور، اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان (واحد IP)

 

مرجع منطقه‌‌ای جنوب كشور، شیراز، دانشگاه شیراز (واحد IP)

 

مرجع منطقه‌ای شرق كشور، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد (واحدIP )

 

مرجع منطقه‌ای شمال‌غربی كشور، تبریز، دانشگاه تبریز (واحد IP)

 

-چه نوع اختراعاتي از حيطه حمايت از اختراع خارج خواهند بود؟

 

موارد زير از حيطه حمايت از اختراع خارج‌اند:

1) كشفيات، نظريه‌هاي علمي و روشها رياضي

2) طرحها و قواعد يا روشهاي انجام كار تجارت و آنچه براي فعاليتهاي صرفاً فكري يا بازي كردن مي‌باشند.

3) روش معالجه بدن انسان يا حيوان از طريق درمان يا جراحي و همچنين روشهاي تشخيص بيماريها كه روي بدن انسان يا حيوان انجام مي‌‌گيرند.

اگر مطلب برای شما مفید بود، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×