منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

انواع شركت هاي دانش بنيان

آشنایی با انواع شرکت های دانش بنیان

انواع شركت هاي دانش بنيان
به قلم:Researcheditor

 

شركت هاي دانش بنيان به دو دسته کلي تقسيم مي شوند:

 ۱-شرکت هايي که فقط اعضاي هيات علمي مالک آن هستند و ۲- شرکت هايي که دانشگاه ها نيز مالکيت دارند.

 الف: در صورتي كه سهام دانشگاه كمتر از %۵۰ باشد،‌ شركت دانش بنيان، شركتي خصوصي است كه بايد تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شركت ها ثبت شود. دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي مي توانند بر طبق قانون هيئت امناءها پس از تصويب هيئت امناء در شركت هاي خصوصي سهامدار باشند و در بند الف ماده ۴۸ قانون برنامه چهارم نيز به دولت اجازه داده شده است كه زمينه ساز و حامي تشكيل شركت هاي غيردولتي توسعه فنّاوري و شركت هاي خدمات مهندسي باشد.

 ب:  درصورتيكه سهام دانشگاه %۵۰ يا بيشتر باشد، شركت دانش بنيان، شركتي دولتي است. در بند الف ماده ۱۵۴ قانون برنامه سوم توسعه كه در ماده ۵۱ قانون برنامه چهارم نيز تنفيذ شده است، دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي دولتي مصوب مي توانند پس از تصويب هيئت امنا شركت دولتي تاسيس كنند مشروط به اينكه:

 • خدمات اين شركت ها صرفاً‌ در محدوده تحقيقات و خدمات علمي و فني باشد و دانشگاه را از اهداف اصلي آموزشي و پژوهشي خود دور نكند.

 • حداكثر %۴۹ سهام شركت، مي تواند به اعضاي هيئت علمي، كارشناسان پژوهشي، تكنسينها و كاركنان همان دانشگاه يا مركز تحقيقاتي تعلق بگيرد.

 • اساسنامه نمونه و يا خاص هريك از شركت هاي دانش بنيان  دولتي و در هريك از دانشگاه ها يا مراكز تحقيقاتي به پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري به تصويب هيئت وزيران مي رسد.

 • سهامداران و شركت دانش بنيان دولتي از محدوديت قانون منع مداخله وزراء و نمايندگان مجلس، دولت و كارمندان دولت در معاملات دولتي و كشوري مصوب ۲۲/۱۰/۱۳۳۷ مستثنا هستند.

 • شرکت هاي دانش بنيان با مالکيت ۱۰۰ درصد اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري تابع قانون تجارت بوده و بر اساس قوانين مذکور و با حمايت دولت تشکيل مي شوند.

 • هر گونه معامله دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي دولتي با اين گونه شرکت ها ممنوع است و کليه قراردادهاي اين شرکت ها بعد از پايان قرارداد با تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري بر روي وب گاه زير قرار مي گيرد:

irandoc.ac.ir

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×