منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

هفت راهکار برای ساخت بهترین پاورپوینت

روش های طراحی بهترین اسلاید Powerpoint

هفت راهکار برای ساخت بهترین پاورپوینت
به قلم:Researcheditor

ساختن پاورپوینت خوب یک هنر است. هر چقدر در ساختن صفحات پاورپوینت دقت به خرج دهید و آنها را مناسب با شرایط بسازید، سخنرانی شما تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد. همچنین در ذهن آن ها تا مدت زمان بیشتری باقی خواهد ماند.

در اینجا هفت نکته اساسی را در ساختن یک پاورپوینت ایده آل بیان می کنیم:

نکته اول:

مخاطب را بشناسید. ببینید برای چه گروهی می‌خواهید سخنرانی کنید. همان طور که متن سخنرانی و محتوا متناسب با مخاطب تنظیم می‌شود، ساختار پاورپوینت نیز باید متناسب با مخاطب طراحی شود. به عنوان مثال یک پاورپوینت که برای اساتید بزرگ دانشگاه طراحی می شود با پاورپوینتی که برای ارائه یک مطلب جالب برای دانشجویان ساخته می شود کاملاً متفاوت است. در گروه اول بیشتر از نمودار و جدول و از یک رنگ در ساخت اسلاید استفاده می شود. به بیان دیگر پاورپوینت رسمی تر است. اما در گروه دوم می توان از انیمیشن های جالب و مناسب بهره برد.

نکته دوم:

به محتوای مطلب توجه کنید. بسته به اینکه محتوای سخنرانی یا ارائه شما علمی، فنی، هنری، مدیریتی و… باشد ساختار پاورپوینت تغییر می‌کند. در سخنرانی‌های علمی و فنی مخاطبان ترجیح می‌دهند زودتر به اصل موضوع پرداخته شود و طرفدار حاشیه پردازی نیستند، پس پاورپوینت شما باید شامل نکات مهم ارائه باشد.

 

 نکته سوم:

به شدت از افکت‌های زیاد انیمیشنی بپرهیزید. اگر این اتفاق در ارائه‌های علمی و فنی بیفتد نشان‌دهنده غیر حرفه‌ای بودن شماست. شاید در اولین برخورد با پاورپوینت از انیمیشن‌های آن لذت ببرید ولی استفاده بیش از اندازه آنها باعث سردرگمی مخاطب می‌شود. بهتر است تنها تیتر و یا مطالب مهم با افکت خاصی نشان داده شود.

 نکته چهارم:

توجه کنید، پاورپوینت فقط جای مطالب مهم است نه کل مقاله! خیلی از ارائه دهندگان به این نکته توجه نمی‌کنند و کل مقاله را در صفحات پاورپوینت جا می‌دهند و این کار فلسفه استفاده از پاورپوینت را از بین می‌برد. شما از پاورپوینت استفاده می‌کنید تا مطالب مهم را در ذهن مخاطب حک کنید، نه اینکه او را مجبور کنید زمان ارائه را صرف خواندن صفحات پاورپوینت کند. همچنین با این کار مخاطب جذب خواندن صفحات پاورپوینت می‌شود و دیگر به سخنرانی شما گوش نمی‌دهد.

 

نکته پنجم:

در هنگام ساختن پاورپوینت به زمان ارائه دقت کنید. وقتی تنها ۱۵ دقیقه برای ارائه به شما زمان می‌دهند ساختن ۳۰ اسلاید پاورپوینت درست نیست. وقتتان را تنظیم کنید تا اسلایدهای بهتری تهیه کنید. اسلایدهای بیشتر لزوماً به معنای تاثیر گذاری بیشتر نیست.

نکته ششم:

تا حد امکان از نمودار، شکل، تصویر، گراف و… استفاده کنید. زیرا تصویر بیشتر از نوشته در ذهن مخاطبان می ماند و یک تصویر از آنچه که بیان می کنید برای مخاطبان به نمایش می گذارید.

 

نکته هفتم:

بهتر است اولین اسلاید بعد از اسلاید “عنوان”، اسلایدی باشد که در آن سوالی در ذهن مخاطب نقش ببندد. این سوال باید به گونه‌ای باشد که مخاطب لزوم سخنرانی و یا مقاله‌ی شما را بفهمد. با این کار مخاطبان را بیشتر به سمت خود جذب می‌کنید چون آنها می‌دانند برای چه باید این سخنرانی را گوش بدهند. مثلاً در ارائه پایان نامه سوالی که اول تحقیق برای خودتان پیش آمده که منجر به ادامه آن و ارائه پایان نامه شده اید مناسب است.

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد ترجمه مقاله یا هر متن دیگری را دارید و زمان کافی برای انجام آن ندارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را اجرا کنید***

ثبت سفارش ترجمه

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×