منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

مزایای استفاده از نمونه‌گیری نسبت به سرشماری

تجزیه و تحلیل استفاده از نمونه گیری نسبت به سرشماری

مزایای استفاده از نمونه‌گیری نسبت به سرشماری
به قلم:Researcheditor

تعمیم یافته‌های حاصل از یك نمونه به جمعیت كه نمونه از آن انتخاب شده، با میزان دقتی یا هزینه ای كه مورد نیاز پژوهشگر است، اشكالی ندارد به ‌شرط آنكه شرایط خاصی را داشته باشد. خوشبختانه روش های آماری در این زمینه به ما کمک زیادی می کنند.

شرایطی كه باید وجود داشته باشند عبارتند از:

نمونه باید به خوبی انتخاب شده باشد، به طوریكه معرف جمعیت مادر (جمعیتی كه از آن انتخاب شده) باشد، افراد مورد مطالعه ممكن است معرف جمعیت مادر نباشند، یعنی ممكن است سوگرایی در نمونه وجود داشته باشد.

نمونه باید به اندازه كافی بزرگ باشد.

به طور كلی می‌ توان مزایای استفاده از نمونه‌گیری نسبت به سرشماری را به‌ صورت زیر بیان نمود:

كاهش هزینه: اگر داده‌ها فقط از نسبت كوچكی از توده جامعه تامین شوند مسلما هزینه تهیه آنها به مراتب كمتر از سرشماری است. جمع‌آوری اطلاعات در مورد صفتی از 2000 نفر خیلی راحتر و ارزان تر از جمع‌آوری اطلاعات از 2000000 نفر است. در جامعه های بزرگ نتایجی كه از طریق نمونه‌گیری به‌ دست می‌آیند آن قدر دقیق هستند كه می‌توان آنها را به عنوان نتایج خود جامعه مورد استفاده قرار داد. در ایالات متحده برای بررسیهای نمونه‌ای حكومتی غالباً از هر 1240  واحد جامعه یك واحد برای عضویت در نمونه انتخاب می‌شود و مسلماً نتایج چنین نمونه‌ای ارزانتر از سرشماری از جامعه مورد نظر است.

كاهش زمان و سرعت بیشتر:  چون حجم نمونه كمتر از حجم جامعه در سرشماری است، جمع‌آوری و تلخیص داده ها با سرعت بیشتر، یعنی با وقت كمتری انجام می‌شود. این مزیت، به خصوص در مواردی كه كسب نتایج و اطلاعات جنبه فوریت دارند مزیتی مهم است.

قابلیت اعتماد: در نمونه‌گیری ممكن است از دقت عمل بیشتری برخوردار باشیم چون در كل جامعه به دلیل زیاد بودن جمعیت (واحدها) ممكن است دچار خطاهای زیاد شویم.

 

استفاده بهتر ازمنابع: با نمونه‌گیری می‌توان از منابع موجود بهتر استفاده نمود زیرا تعداد محدودی از افراد مطالعه می‌شوند، بررسی كاملتر هر یك از آنها امكان پذیر است و برای تضمین این كه در واقع از هر یك از افراد اطلاعات بدست آمده است، تلاش بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین می‌توان به طور همزمان چندین مطالعه را انجام داد.

 

قدرت عمل بیشتر: در برخی از نمونه‌گیریها كه وجود افراد متخصص و آموزش دیده و همچنین وسائل اندازه‌گیری و انجام آزمونهای دقیق برای تهیه داده‌ها ضروری است مسلماً به علت كمبود این امكانات انجام سرشماری عملاً غیر ممكن است. مثلا فرض كنید اگر بخواهند درصد مبتلایان به بیماری سل را در منطقه كرمانشاه برآورد كنند عملاً امتحان ب.ث.ژ و عكسبرداری از قفسه سینه همه افراد، میسر نیست، زیرا در مورد دستگاه عكسبرداری و تكنسینهای این رشته محدودیت وجود دارد. لذا  با انجام نمونه‌گیری از قدرت عمل بیشتری برخوردارمی شویم.

صحت عمل بیشتر: چون برای انجام یك نمونه‌گیری به دلیل حجم كار كمتر از سرشماری، امكان آموزش افراد برای تهیه پرسشنامه‌ها و انجام مصاحبه‌ها وجود دارد، لذا صحت عمل در نمونه‌گیری بیشتر از سرشماری است.

 

حفظ واحدهای جامعه: در بعضی از جوامع امكان انجام سرشماری نیست و ناگزیریم برای بررسی مشخصه مورد نظر از نمونه‌گیری استفاده كنیم. مثلا اگر هدف ما بررسی نسبت لامپهای سالم یك بار مصرف فلاش عكاسی باشد كه به وسیله كارخانه‌ای ساخته می‌شوند نمی‌توان برای انجام سرشماری تمام لامپها را آزمایش كرد زیرا بدین طریق تمام لامپها از بین می‌روند. بدیهی است كه نمونه‌گیری درصد عمده واحدهای جامعه را دست نخورده نگه می دارد.

 

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور:  07191009198  - داخلی شماره 3

 

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×