منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

انواع طرح های پژوهشی

تعریف انواع طرح های تحقیقاتی

انواع طرح های پژوهشی
به قلم:Researcheditor

 

 

بر اساس ماده یک آیین نامه جشنواره خوارزمی فعالیتهای پژوهشی بدینگونه تعریف شده اند:

 طرح های تحقیقاتی بنیادی

 تحقیقات بنیادی از طرح های پژوهشی عبارت است از کاوش های اصیل و بدیع به منظور افزایش اندوخته های علمی و درک بهتر پدیده های طبیعی. انسانی اجتماعی. فرهنگی و... پژوهشهای بنیادی را می توان به دو گروه زیر تقسیم کرد:

 پژوهشهای بنیادی محض: آن دسته از پژوهشهای بنیادی است که بدون توجه به کاربردهای عملی و به منظور گسترش مرزهای دانش صورت می گیرد.

 پژوهشهای بنیادی راهبردی: آن دسته از پژوهشهای بنیادی است که به منظور فراهم ساختن زمینه علمی لازم برای حل مسائل جاری و آتی انجام می شود

 طرح های تحقیقاتی کاربردی

 هر نوع کاوش اصیل به منظور کسب دانش علمی و فنی جدید که برای آن کاربرد ویژه ای در نظر گرفته شود طرح پژوهشی کاربردی گفته میشود.

 طرحهای اختراعی و ابتکاری

 طرحهای اختراعی: عبارتست از ایده جدیدی که عملاٌ راه حل یک مشکل فنی و یا علمی را ارائه می نمایند. این طرح ها باید اجرا شده باشند و یک محصول و نتیجه جدیدی را که قبلاٌ وجود نداشته پدید آورند. اختراعات ارائه شده به جشنواره بایستی دارای گواهی ثبت اختراع از اداره مالکیت صنعتی و گواهی فنی اختراع از سوی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران باشند.

 طرحهای ابتکاری: هر نوع راه حل فنی مربوط به شکل. ساختمان یا ترکیب یک شیء که موجب بهبود مصحول گردد. ابتکار نامیده می شود. این طرح ها به نوعی مهندسی معکوس یا مشابه سازی است که با توجه به شرایط خاص کشور و امکانات موجود. تغییراتی در روش ساخت و یا بهبود مصنوع. مورد توجه قرار می گیرد.

 طرح های دین و دانش

 طرحهای دین و دانش عبارتست از پژوهش و تحقیق در مباحث مختلف علوم و فنون دینی که توسط حوزه های دینی و پژوهشگران مختلف سراسر کشور صورت می گیرد که به لحاظ تحقیقاتی از ویژگیهای طرحهای بنیادی یا کاربردی برخوردار باشد.

 تبصره. طرحهای دین و دانش در دفتر دین و دانش به وسیله هیاتی متشکل از اساتید حوزه قم (طبق آیین نامه مربوطه (بررسی و انتخاب می شوند و از طریق کمیته علوم انسانی اقدام میگردد.

طرح پژوهش

طرح پژوهش (Research design) یک راهبرد کلی مورد استفاده برای انجام پژوهش اشاره دارد. طرح پژوهشی یک برنامه منطقی را برای پاسخگویی به پرسش های پژوهشی به وسیله گردآوری، تفسیر، تجزیه و تحلیل و بحث در مورد داده‌ها تعریف می‌کند. روش‌شناسی و روش‌های گنجانده شده در طراحی مطالعه پژوهشی به دیدگاه پژوهشگر در مورد باورهای او به ماهیت دانش و واقعیت بستگی دارد و اغلب توسط رشته یا حوزه‌هایی شکل می‌گیرد که پژوهشگر به آن تعلق دارد طراحی یک مطالعه، نوع مطالعه (توصیفی، همبستگی، نیمه تجربی، تجربی، پیشینه پژوهش، فراتحلیلی) و فرعی (مثلاً، توصیفی-طولی مطالعه موردی)، پرسش پژوهش، فرضیه‌ها، متغیرهای مستقل و وابسته، طرح آزمایش و در صورت لزوم، روش‌های گردآوری داده‌ها و طرح تجزیه و تحلیل آماری را مشخص می‌کند طرح پژوهش چارچوبی برای یافتن پاسخ پرسش‌های پژوهشی است.

 

نمونه‌هایی از طرح‌های پژوهشی انعطاف‌پذیر

مطالعه موردی

مطالعه موردی به عنوان نمونه توصیفاتی در مورد بیماران فروید است که به‌طور کامل مورد تجزیه و تحلیل و همچنین توصیف قرار گرفت.

بل (۱۹۹۹) میگوید: رویکرد مطالعه موردی به ویژه برای پژوهشگران فردی مناسب است چراکه فرصتی را برای یک جنبه از یک مساله می دهد تا در یک مقیاس زمانی محدود مورد مطالعه عمیق قرار گیرد.

مطالعه قوم‌نگاری

پژوهش قوم‌نگاری با یک گروه، سازمان، فرهنگ یا جامعه سروکار دارد. معمولا، قوم‌نگار زمان بسیاری را با گروه به اشتراک می‌گذارد.

مطالعه نظریه زمینه‌ای

 

نظریه زمینه‌ای پژوهش یک فرایند پژوهش‌های سیستماتیک می باشد که برای توسعه «یک فرایند، و اقدام یا تعامل در یک موضوع اساسی» کار می‌کند.

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×