منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

Open Researcher and Contributor ID چیست ؟

آشنایی با Open Researcher and Contributor ID و کاربرد آن

Open Researcher and Contributor ID  چیست ؟
به قلم:Researcheditor

ارکید (ORCID) چیست؟

ORCID مخفف عبارت Open Researcher and Contributor ID به معنی شناسه آزاد نویسندگان و پژوهشگران است. درواقع شناسه ارکید یک کد 16 رقمی است که موسسه ارکید به هر نویسنده، پژوهشگر و دانشجویی که در سایت این موسسه ثبت‌نام کرده‌اند، یک کد منحصربه‌فرد اختصاص می‌دهد. توجه کنید که کد ارکید هر فرد با فرد دیگر کاملاً متفاوت است و ثبت‌نام در این سایت کاملاً رایگان بوده و هر پژوهشگری می‌تواند شناسه ارکید داشته باشد.

وقتی شما در سایت ارکید به آدرس اینترنتی https://orcid.org ثبت‌نام ‌کنید، موسسه ارکید یک کد دیجیتال به شما اختصاص می‌دهد. کدهای زیر شناسه ارکید دو شخص متفاوت است:

orcid.org/0000-0001-5882-6823

orcid.org/0000-0003-2404-7447

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، همه کدهای ارکید با عبارت orcid.org شروع شده (که همان آدرس سایت موسسه ارکید است) و در ادامه 16 عدد قرار دارد که این اعداد 4 تا 4 تا از هم جدا شده‌اند. توجه کنید که رقم آخر در این کد میتواند حرف بزرگ X هم باشد.

نویسنده آزاد کسی است که وابستگی سازمانی به دانشگاه، پژوهشکده یا موسسات آموزشی نداشته و یا پایگاه اختصاصی مانند ارکیده توسط سازمان مربوطه برایشان در نظر گرفته نشده باشد.

 @isipaper

کاربرد شناسه ارکید

شما می‌توانید با کد 16 رقمی ارکید اختصاص داده شده به افراد مختلف، وارد صفحه و پروفایل آن فرد شوید و رزومه کاری و تحصیلی، مقالات و کتب منتشر شده آن فرد را مشاهده کنید.

مثلاً اگر روی کد ارکید orcid.org/0000-0001-5882-6823 کلیک کنید، شما می‌توانید رزومه و مشخصات آن فرد را مطابق شکل زیر مشاهده کنید.

 

 

Open Researcher and Contributor ID  چیست ؟

  توجه کنید که هر فردی در صفحه ارکید خود می‌تواند اطلاعات و مشخصات خود را تغییر دهد و رزومه خود را در آنجا ثبت و به‌روزرسانی کند. پس به‌جای این‌که رزومه خود را به ژورنال‌ها و دانشگاه‌های دیگر ارسال کنید، شما می‌توانید با ارسال کد ارکید خود این امکان را به دیگران دهید تا بتوانند از تمام فعالیت‌ها و کارهای علمی شما به‌صورت یکجا مطلع شوند.

 

باید کد ارکید داشته باشیم چون:

  • شما رامتمایز می‌کند و تضمین می‌کند که خروجی‌های تحقیق و فعالیت‌های شما به درستی به شما نسبت داده می‌شود.
  • بطور دقیق و مطمئن شما را به محلی که در آن تحصیل یا کار می کنید و یا برای آن مقاله ای می نویسید، مرتبط می نماید.
  • از فرم و فرم بازی راحت می شوید. شما فقط یک بار اطلاعات خود را در ORCID iD وارد می نمایید و برای ارائه به هر مرکزی می توانید از آن استفاده نمایید.
  • به شما اطمینان می دهد که خروجی های تحقیقات شما، فقط و فقط متعلق به شماست و به نام شما ثبت می گردد.
  • برای همیشه و مادام العمر ماندگار است.
  • ORCID با بسیاری از سازمان ها و مراکز علمی همکاری می کند و از این حیث برای شما یک امتیاز محسوب می شود.
  • مهم نیست چند بار شغل عوض می کنید و یا چند بار محل تحصیل یا حتی کشور زندگی خود را عوض می نمایید. و همچنین اهمیتی ندارد که در شبکه های اجتماعی و گروه های مختلف شما را به چه نامی صدا می زنند، علی هستید، امیر علی، علی۲۲، امیر یا هر اسم دیگری که دارید، ORCID iD شما منحصر بفرد بوده و با تغییر نام شما، تغییر نخواهد کرد.
  • شما می توانید در هر جایی که نامی از شما به میان می آید، در صفحه شخصی خود در فیس بوک یا هر شبکه و سایت دیگری، با غرور کد شناسایی ارکید خود را بصورت یک امضا در زیر آن بیاورید. حتی شما می توانید برای راحتی خود بجای قرار دادن کد شناسایی ارکید، از یک کد QR  استفاده کنید.

در حال حاضر بسیاری از موسسات علمی و آموزشی و مراکز و مجلات بزرگ مقاله نویسی و تالیفی برای دریافت و نگارش مقالات از شما کد شناسایی ارکیدتان را خواستار هستند.

 

 

 

 اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×