منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

چگونه در Googleجستجوکنیم ؟

چگونه مانند یک متخصص در گوگل جستجو کنیم؟

چگونه  در Googleجستجوکنیم ؟
به قلم:Researcheditor

 

گاهی تایپ چند کلمه پشت‌ سر هم در گوگل شما را کم‌وبیش به آنچه می‌خواهید می‌رساند؛ اما اگر بخواهید دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر جستجو کنید، به ترفندهایی نیاز دارید که در این مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  History (سابقه)

 حتما بسیار پیش آمده است که مطلبی را جستجو نموده اید اما به دلیل اینکه لینک آن را جایی ذخیره ننموده اید دسترسی به مطلب برایتان دشوار و جستجو وقت گیر است.

تنها کافی است به www.google.com/history مراجعه نمایید و تمامی جستجو های پیشین خود را خواهید یافت!

 آسان شروع کنید

 مهم نیست به دنبال چه چیزی می گردید، "جستجو را آسان بگیرید" کافی است با یک کلمه شروع کنید و جستجو را به گوگل بسپارید.

 املا کلمات مهم نیست

 گوگل قدرت اصلاح املاء کلمات شما را هرچند که بسیار غلط باشد به سادگی دارد!

 کلمات آشنای وب – بیشترین نتیجه با کمترین ورودی

 از آنجایی که موتور های جستجو به در صفحات وب به دنبال مجموعه کلماتی می گردند که شما وارد نموده اید سعی نمایید کلماتی را وارد نمایید که کلیدی هستند و نیازی نیست کلمات عمومی را بکار ببرید. برای مثال اگر به دنبال "چگونه می توان مقاله علمی نوشت؟" هستید کافی است عبارت "چگونه مقاله" را جستجو کنید! شاید به نظر کلمه ای بی معنی باشد اما می توانید نتیجه آن را با جستجوی عبارت کامل آن مقایسه نمایید.

 سرچ دقیق عبارت با "..."

 اگر چند کلمه را به‌طور عادی در گوگل جستجو کنید، نتایج جستجو شامل تک‌تک این کلمات با نظم و ترتیب نامشخص در متن وب‌سایت‌ها خواهد بود؛ اما اگر آن‌ها را داخل دو گیومه ("...") قرار دهید، گوگل با همان ترتیبی که کلمه‌ها را تایپ کردید، در وب‌سایت‌ها به جستجو خواهد پرداخت.

برای مثال نتایج این دو جستجو را مقایسه نمایید:

این مجموعه از گردهم آیی تعدادی از فارغ التحصیلان و محققان

"این مجموعه از گردهم آیی تعدادی از فارغ التحصیلان و محققان"

 واژه های توصیفی و کلمات خاص

هرچقدر کلمات توصیفی اختصاصی تری بکار ببرید جستجوی دقیقتری خواهید داشت. برای مثال اگر به دنبال یک صدای زنگ مشهور برای موبایل خود هستید بجای عبارت صدا های مشهور بهتر است زنگ های مشهور را جستجو نمایید.

 کوچک یا بزرگ بودن حروف یک عبارت اهمیتی ندارد

 جستجو کلمه در وب‌سایت خاص با :site

یکی از اپراتورهای بسیار کاربردی سرچ گوگل، :site است. این اپراتور به شما امکان می‌دهد نتیجه جستجوی خود را تنها در یک وب‌سایت خاص مشاهده کنید

اگر قصد جستجوی مطلبی خاص در سایت researcheditor را دارید کافی است به این صورت عمل کنید:

کلید واژه site:researcheditor.org

اگر قصد جستجو در میان سایت های دانشگاهی ایرانی را دارید:

کلید واژه site:ac.ir

نکته: پسوند ac.ir مخصوص وب سایت های مراکز آموزش عالی ایران می باشد. جدول زیر معرف پسوند های معروف می باشد.

 اپراتور دیگر با عملکرد مشابه، :source است. هنگام استفاده از :source فقط کافی است اسم وب‌سایت بعد از دو نقطه نوشته شود و دیگر نیازی به نوشتن آدرس کامل سایت نیست.

 استفاده از - برای فیلتر کلمه خاص

 اگر در نتایج جستجوی شما کلمات کلیدی خاصی وجود دارند که به آن‌ها نیازی ندارید، می‌توانید با اضافه‌کردن خط فاصله «-» به اول آن کلمه، به گوگل بگویید تنها وب‌سایت‌هایی را به شما نشان دهد که این کلمه در آن‌ها به‌کار نرفته باشد. شما می‌توانید به هر تعداد کلمه که می‌خواهید از نتایج جستجو حذف شوند، «-» اضافه کنید.

 استفاده از «..» بین دو سال برای محدودکردن تاریخ نتایج

 برای محدودکردن تاریخ نتایج جستجو می‌توانید هم از گزینه Tools زیر نوار جستجو استفاده کنید و Any time را به ماه یا سال گذشته یا هر تاریخ دلخواه با انتخاب Custom range تغییر دهید و هم می‌توانید برای راحتی کار، به‌کمک اپراتور دو نقطه «..» بین دو سال، نتایج جستجو را در بازه زمانی محدودتری مشاهده کنید.

 استفاده از @ برای پیداکردن شبکه اجتماعی برند خاص

اگر دنبال اکانت رسمی برندهای خاص نظیر اپل یا مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی هستید،‌ می‌توانید ابتدا نام شبکه اجتماعی موردنظر را تایپ و بعد نام برند را با نماد @ در نوار جستجوی گوگل سرچ کنید.

 مشاهده نقشه با اپراتور :map

برای دیدن نقشه گوگل بدون کلیک‌کردن روی تب Maps در گوگل می‌توانید از اپراتور :map استفاده کنید. کافی است بعد از این دونقطه، اسم شهر موردنظر را وارد کنید.

  استفاده از :intitle برای جستجوی کلیدواژه در عنوان

استفاده از اپراتور :intitle به گوگل می‌گوید عبارت موردنظر را تنها در عنوان صفحات وب جستجو کند، نه در کل متن آن.

به‌همین‌ترتیب، اگر دنبال کلمه‌ای خاص در آدرس URL وب‌سایتی هستید، می‌توانید از اپراتور :inurl استفاده کنید.

استفاده از :filetype برای مشخص‌کردن نوع فایل

به‌کمک اپراتور :filetype می‌توانید عبارت موردنظر را با فرمت خاصی، مثلا PDF یا pp. جستجو کنید. فهرست کامل فرمت فایل‌هایی را که گوگل ایندکس می‌کند، می‌توانید از این صفحه مشاهده کنید که متأسفانه فرمت mp3 در میان آن‌ها نیست! به‌جای :filetype می‌توانید از اپراتور :ext نیز استفاده کنید. این دو اپراتور همچنین برای تعیین فرمت خاصی از عکس (PNG, JPG, GIF و...) به‌کار می‌روند.

 استفاده از :related برای جستجو وب‌سایت‌های مشابه

اپراتور :related به کاربر کمک می‌کند وب‌سایت‌های مشابه به وب‌سایت موردنظر خود را پیدا کند؛ مثلا اگر طرفدار اخبار تکنولوژی هستید و دراین‌بین رسانه‌های تکنولوژی خارجی فقط Verge را می‌شناسید، می‌توانید به‌کمک اپراتور :related با وب‌سایت‌های دیگری آشنا شوید که مشابه Verge در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند. این اپراتور فقط درخصوص وب‌سایت‌های بزرگ و مطرح درست عمل می‌کند.

 جستجو در دیکشنری گوگل با اپراتور :define یا :definition

اگر دنبال معنی، تلفظ، مترادف، متضاد و ریشه کلمه‌ای در دیکشنری انگلیسی گوگل هستید، می‌توانید از دو اپراتور :define یا :definition استفاده کنید. البته برای راحتی کار حتی می‌توانید از نوشتن دونقطه چشم‌پوشی کنید و کلمه موردنظر را به‌همراه define یا definition قبل یا بعد آن به‌کار ببرید؛ چون الگوریتم‌های گوگل در این یک مورد به‌خوبی تشخیص می‌دهند که منظور شما چیست.

  

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×