منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

نحوه نگارش بخش تقدیر و تشکر یک مقاله تحقیقاتی

چگونه يك بخش تقدير و تشكر خوب براي مقاله خود بنويسيم؟

نحوه نگارش بخش تقدیر و تشکر یک مقاله تحقیقاتی
به قلم:Researcheditor

 

در میان تمام بخش‌های یک مقاله ، نگارش بخش تقدیر و تشکر ساده‌ترین بخش کار محسوب می شود و احتمالاً به همین دلیل است که بیشتر کتاب‌های راهنمای نگارش مقالات تمایل دارند این بخش را نادیده بگیرند. با این حال، بخش تقدیر و تشکر می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

در صورتی که فراموش کنید از کسانی که به شما کمک کرده اند قدردانی کنید این امکان وجود دارد که این افراد دچار رنجش خاطر شوند. اما حتی کسانی که شما در مقاله خود از آنها تشکر کرده اید ممکن است از نحوه قدردانی شما دلخور شده باشند. در مواقعی که کمک قابل توجهی دریافت کرده باشید، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید صرفا از شخص مربوطه تقدیر و تشکر کنید یا وی را به لیست نویسندگان مقاله اضافه کنید دشوار است. و البته قضیه به همین سادگی هم نیست!

در این مقاله می خواهیم درباره هدف بخش قدردانی در یک مقاله تحقیقاتی بحث کنیم. همچنین نکاتی را در مورد اینکه چه کسانی و چگونه باید مورد تقدیر قرار گیرند، چه کسانی باید حذف شوند و  قالب بندی این بخش باید چگونه باشد ارائه می دهیم.

در بخش قدردانی یک مقاله باید از هرکس و هر نهادی چه دانشگاهی و چه غیر دانشگاهی، تقدیر و تشکر شود. البته از کسانی که می‌خواهیم تقدیر کنیم، باید کسب اجازه کرد که می‌توانیم از اسم شما در مقاله خود استفاده کنیم یا خیر. این بخش معمولاٌ حداکثر در ۵۰ کلمه معرف افراد و نهادها و به طور کلی اشخاص حقیقی و حقوقی مؤثر در انجام پژوهش و مقاله است.

برخی مجلات و هفته‌نامه‌ها از نویسنده مقاله می‌خواهند از تمام کسانی که نام آنان را در بخش تقدیر و تشکر آمده است، اجازه‌نامه کتبی دریافت کنند. چراکه بعضی  از خوانندگان  ممکن است طوری استنباط کنند که آن مقاله مورد تأیید افرادی است که اسم آنان در بخش تقدیر و تشکر آمده است.

چگونه يك بخش تقدير و تشكر خوب براي مقاله خود بنويسيم؟

بخش سپاس گزاري يا تقدير و تشكر (acknowledgement) مجالي براي تشكر رسمي‌از كساني است كه در انجام مطالعه به شما كمك كرده اند اما معيارهاي لازم براي ذكر نامشان به عنوان نويسنده مقاله را دارا نمي‌باشند. گرچه گنجاندن اين قسمت در مقاله ، اختياري مي‌باشد اما در بسياري مقالات به چشم مي‌خورد.

مهمترين و معمول ترين مواردي كه در قسمت سپاس گزاري از آنها ياد مي‌شود عبارتند از :

1. حمايت كلي از جانب رئيس دپارتمان يا موسسه

2. كمك تكنيكي يا آزمايشگاهي

3. كمك در جمع آوري داده ها

4. كمك در زمينه آماري يا  گرافيكي

5. حمايت مالي از جانب سازمان  تامين كننده بودجه تحقيق ، مانند دانشگاه، مركز تحقيقاتي يا كمپاني‌هاي دارويي

6. آماده ساختن جزئيات باليني مربوط به بيماران

7. بازبيني متن مقاله

8. كمك در نگارش مقاله (کمک در نگارش، ویرایش فنی، ویرایش زبانی و بازخوانی)

تقدير و تشكر از افراد به صورت موجز و ساده ابراز مي‌شود و لازم است از عبارات ادبي و ثقيل اجتناب گردد. تنها به نام بردن از افرادي كه مي‌خواهيد از آنها سپاس گزاري كنيد كفايت نكنيد و نقش آنها را نيز ذكر كنيد. معمولا اگر درمتن مقاله اجازه به کارگیری we نداشته باشید، اما درقسمت تقدیر و تشکر مشکلی ندارد.

مثلا: می نویسید: ما از کلیه دست اندرکاران… تشکر می کنیم.

بد نیست که قبل از بیان اسم افراد بالا، اول نسخه پیش نویس متن تقدیرنامه خود را به آن ها نشان دهید، چون ممکن است در نظرشان بیش از حد متملقانه یا از آن طرف ناکافی باشد!

از چه کسانی در مقاله تشکر کنیم؟

معمولاً در قسمت تقدیر و تشکر (acknowledgments) از افراد زیر تشکر می‌شود:

۱) افرادی که ایده اولیه‌ نوشتن مقاله شما را ارائه کرده‌اند.

۲) افرادی که نویسندگان را در طی تحقیقشان حمایت کرده‌اند.

3) افرادی که کمک فنی و تکنیکی به شما داده‌اند.( کمک‌های فنی شامل کمک با حیوانات، سلول‌ها، لوازم، بیماران، پروسه، تکنیک یا تدارک داده‌ها، معرف‌ها یا نمونه‌ها، و همچنین کمک‌های غیرمستقیم‌تر از طریق بحث‌های علمی.)

۵) کسانی که مقاله شما را خوانده و نقد کرده‌اند.

۶) حامیان مالی مقاله(در صورتی که سرمایه‌گذاری کامل یا جزئی باشد، شماره‌های مرتبط با گرانت، و نویسندگانی که آن را دریافت کرده‌اند، در صورت اعمال، باید مشخص شوند. توجه کنید که سپاس گزاری از گرنت در واقع توسط بسیاری از آژانس‌های حامی مالی و سازمان‌های پژوهشی الزامی است.) برخی از سازمان های تامین مالی ممکن است دستورالعمل های خاصی در مورد نحوه ذکر حمایت مالی خود داشته باشند. اگر چنین است، مطمئن شوید که نحوه قدردانی شما با این دستورالعمل‌ها مطابقت دارد. همچنین باید هر گونه مواد یا منابعی که به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده است را تصدیق کنید. با این حال، اگر این کمک ها در بخش تعارض منافع ذکر شده باشد، نباید در بخش قدردانی تکرار شوند.

به طور کلی، شما باید از کسانی که فراتر از وظیفه خود به شما کمک کردند، قدردانی کنید، به ویژه کسانی که کمکشان برای کار شما حیاتی بوده است یا کار تخصصی ارائه کرده اند که در تخصص شما نبوده است. این افراد ممکن است شامل برخی از همسالان، مربیان (سرپرست یا راهنمای تحقیق) و حتی دانش آموزان شما باشند.

همچنین در صورتی که  پیشنهادات داوران منجر به بهبود قابل ملاحظه ای در مقاله شما شده است، بهتر است از آنها هم قدردانی کنید حتی اگر این افراد ناشناس باشند. به علاوه، توصیه می شود که جمله بندی بخش قدردانی توسط کسانی که از آنها تقدیر کرده اید تأیید شود، زیرا ذکر نام ها ممکن است به معنای تأیید محتوای مقاله از سوی ایشان تلقی گردد.

از چه کسانی نباید تقدیر و تشکر کرد؟

برخلاف بخش تقدیر و تشکر که معمولاً در کتاب‌ها مشاهده می‌شود، تقدیر‌ در مقالات تحقیقاتی شامل حال والدین، اعضای خانواده یا دوستان نمی‌شود (مگر اینکه به دلایل دیگری واجد شرایط باشند). به همین ترتیب، نام کسانی که خدماتی را به عنوان بخشی از شغل خود ارائه داده اند (از قبیل تکنسین های آزمایشگاه، دستیاران میدانی و غیره) معمولاً حذف می شود. روسای بخش‌ها، مدیران آزمایشگاه‌ها و افرادی در موقعیت‌های مشابه نیز نباید به طور معمول مورد تقدیر قرار گیرند، تنها در صورتی از این افراد تقدیر کنید که  برای کمک به شما فراتر از وظیفه عمل کرده باشند. و همچنین ویرایشگران ناشناس و بررسی‌کنندگان همکار که معمولا در بخش سپاس گزاری از آنها تشکر می‌شوند؛ بسیاری از ژورنال‌ها (مانند ژورنال‌های جوامع پزشکی آمریکا) مشخصا این کار را منع کرده‌اند زیرا سپاس گزاری از تمام حمایت‌ها از افراد ناشناس مشکل است و این کار امکان دارد باعث جانب داری بررسی‌کنندگان شود.

اجزای بخش سپاس گزاری و تقدیر و تشکر acknowledgement در یک مقاله isi و علمی و پژوهشی

سبک نوشتن سپاس گزاری ممکن است با توجه به ژورنال متفاوت باشد، ولی معمولا این بخش به صورت اول شخص نوشته می‌شود و تا حد امکان مختصر است. اعلام اختلاف سلیقه، ارجاعات به ناشران مورد نظر پیشین در قالب چکیده، و دیگر اطلاعات ممکن است در این بخش وجود داشته باشند، باز بسته به ژورنال مورد نظر. وقتی که بازبینی‌ها را برای ژورنال انجام می‌دهید یا اگر ژورنال هدفتان را تغییر دادید، به یاد داشته باشید که تغییرات مورد نیاز را اعمال و در صورت دریافت کمک‌های در بازبینی بخش سپاس گزاری را به روز کنید؛ مانند کمک‌های در ویرایش و آزمایش‌ها.

با اینکه بخش سپاس گزاری ممکن است به پایان مقاله یا به پانویس اضافه شود، بخشی مهم و اساسی به حساب می‌آید.

درمورد بخش «سپاس گزاری» دو جزء احتمالی وجود دارد که مستلزم توجه هستند. ابتدا اینکه شما باید از هر کمک فنی مهم که از هر فردی چه در آزمایشگاه خود و چه در جای دیگر گرفتید، تشکر و قدردانی کنید. شما باید همچنین از منبع تجهیزات خاص، یا سایر موارد قدردانی کنید. برای مثال ممکن هست چیزی شبیه این بگویید:

Thanks are due to J.Jones for assistance with the experiments and to R.Smith for valuable discussion.”

دوم اینکه معمولا این بخش قدردانی است که در آن شما باید از هر کمک مالی بیرونی از قبیل بورس ها و اهدایی ها، قراردادها یا فلوشیپ ها قدر دانی کنید

اگر با فردی همکاری داشته اید و بعضی ایده ها یا تجهیزات را از وی گرفته اید، آن شخص به احتمال زیاد یک دوست یا همکار با ارزش است؛ بنابراین نوشتن و چاپ عمومی واژه ای نسنجیده که ممکن است ناخوشایندی و رنجش او را به همراه داشته باشد، کاری نابخردانه خواهد بود؛ کاری که می تواند رابطه دوستی شما یا فرصت هایی برای همکاری آینده را به خطر اندازد. نحوه ی بیان نامناسب تشکر می تواند از تشکر و قدر دانی کردن نیزبدتر باشد و اگر شما برای مشورت و کمک دوستانه همکاران ارزش قائل می شوید، باید یرای تشکرازآنها به صورتی خوشایند، دقت کنید.

علاوه بر این، اگر تشکر و قدر دانی شما به یک ایده، پیشنهاد یا تفسیر مربوط می شود، در مورد آن دقت بیشتری داشته باشید. اگر ایده همکار شما به صورتی گسترده بیان شود، وی می تواند به نوعی در موقعیت حساس و بسیار دشوار اجبار به دفاع از کل مقاله قرار بگیرد.مطمئناً اگر همکار شما، مولف مشترک نباشد، شما نباید وی را به عنوان طرف مسئول برای ملاحظات و نتایج ارائه شده در مقاله خود معرفی کنید. در واقع ممکن است که همکار شما با بعضی از نکات اصلی و مهم مطرح شده توسط شما موافق نباشد و از نظر اخلاقی و علمی شایسته نخواهد بود که عبارات قدردانی و سپاسگزاری را به گونه ای بنویسید که بیان گیر تایید و پشتیبانی کامل او باشد.

در مورد قدردانی می بایست از بکار بردن واژه”wish” (خواستن،آرزو کردن)  اجتناب کرد. Wish، واژه کاملا مناسبی برای زمانی است که شما معنای آرزو کردن را برای آن بکار می برید مانند « من برای شما آزوی موفقیت می کنم »، اما اگر بگویید «من می خواهم یا من آرزو دارم از ...... تشکر کنم.» شما دارید واژگان را هدر می دهید و ازآنها استفاده نامناسب می کنید.

نگارش بخش تقدیر و تشکر

به طور کلی، واقع بین باشید و از افراط خودداری کنید.  جملاتی مثل “نویسندگان از ..... بابت مشاوره در مورد طراحی آزمایش و تجزیه و تحلیل آماری تشکر می کنند” می تواند مناسب  باشد. عناوین و القابی از قبیل آقا، خانم، دکتر، و غیره قبل از اسم به ندرت مورد استفاده  قرار می گیرند (با این حال این موضوع به مجله هدف شما هم بستگی دارد). همچنین عناوین شغلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

از عباراتی مانند «کمک سخاوتمندانه»، «تا ابد سپاسگزار» و «بسیار مدیون» اجتناب کنید. اگر تشکر به طور خاص توسط یکی از نویسندگان مقاله انجام شود مرسوم است که فقط حروف اول نام وی ذکر شود، مثلا ”  SJ از …. تشکر می کند”.

به عنوان یک قانون کلی، بخش قدردانی باید یک پاراگراف کوتاه حدود شش خط باشد. مجله هدف را از نظر قالب بررسی کنید و ببینید آیا عنوان در یک خط جداگانه قرار می گیرد یا با متن آن بخش ادامه پیدا می کند. همچنین بررسی کنید آیا عنوان به صورت توپر نوشته می شود یا مورب. عناوین بدنه اصلی مقاله ممکن است شماره گذاری شده باشند، اما بخش تقدیر و تشکر شماره گذاری نمی شود و از قالب بندی خاصی در این پاراگراف استفاده نکنید. بخش تقدیر و تشکر نشان دهنده پایان متن اصلی مقاله تحقیقاتی است و به دنبال آن رفرنس ها قرار می گیرند که داستان خاص خود را دارند.

مثال برای تقدیر و تشکر در مقاله

1) بدینوسیله از ریاست محترم دانشگاه ....... که ما را در انجام این تحقیق یاری کردند، صمیمانه تشکر می‌کنیم.

2) بدینوسیله از حمایت مالی ......... در انجام این تحقیق کمال تشکر و قدردانی را داریم.

3) این مقاله از پایان‌نامه دوره دکتر حرفه‌ای ........ مصوب و دفاع شده در دانشگاه............. استخراج شده است. نویسندگان بر خود لازم می‌دانند مراتب تشکر صمیمانه خود را از .............، مسئولان پژوهشی دانشکده ........... دانشگاه .....  را به عمل آورند. 

چند مثال از جملات قابل استفاده برای تقدیر و تشکر بابت همکاری و کمک های مالی

 The authors (highly) appreciate the assistance of … regarding 

The authors acknowledge the generous financial support of (Name of Institute)

This work/research was supported by the Ministry of Health of Islamic Republic of Iran under Project No

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×