منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

چگونگی نوشتن نتیجه گیری مقاله (Conclusion)

ساختار و سبک نوشتن بخش نتیجه گیری (conclusion) چگونه است ؟

چگونگی نوشتن نتیجه گیری مقاله (Conclusion)
به قلم:Researcheditor

 

نوشتن یک «نتیجه گیری» متقاعد کننده

اگرچه نتیجه گیری موثر باید شفاف و استقرایی باشد، اما لازم نیست که به صورت مجهول نوشته شود یا فاقد جملات متقاعد کننده باشد.

استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند که بخش نتیجه گیری خود را به گونه ای ارتقا دهید که تنها به صورت خلاصه ای از نکات مهم مقاله نباشد.

1-اگر در مطالعه خود با یک مسئله جدید سروکار دارید، به خواننده درباره عواقب عدم توجه به این مسئله هشدار دهید.

2-دوره یا دوره های خاصی که در صورت انجام آنها، این مسئله ویژه در عمل رفع شود را توصیه کنید.

3-یک نقل قول یا نظر تخصصی که پیش تر در مقاله خود بدان اشاره کرده اید را بیان کنید تا اعتبار نتایجی که بدان رسیده اید را نشان دهید.

 4-نتایج تحقیقات خود را به گونه ای شرح دهید که اقدامات لازم به وضوح مشخص باشند یا اضطرار تغییر شرایط ملموس باشد.

5- آمار کلیدی، حقایق یا تصویر بصری را مجدداً بیان کنید تا بر هدف غایی مقاله خود تاکید کنید.

6-اگر رشته شما به گونه ای است که می توانید نظرات شخصی را بازتاب دهید، نظر نهایی خود را با جمله ای که مشخص شود از تجربیات زندگی خود به دست آورده اید بیان کنید.

7-به حکایت، مثال یا نقل قولی که در مقدمه خود بدان اشاره کرده اید بازگردید اما این بار درکی که بر اساس یافته های مطالعه شما به آن اضافه شده را بیان کنید، از تفسیر نتایج خود برای ارائه روش های جدید و مهم استفاده کنید.

8-یک پیام ماندگار به شکل یک جمله قوی و استقرایی به خواننده بدهید تا درباره مقاله شما همواره به خاطر داشته باشد.

اهداف اصلی تدوین یک نتیجه گیری خوب عبارتند از:

کل مقاله جمع بندی می‌شود.

به مخاطب نشان می‌دهد که نویسنده آنچه که قصد انجام آن را داشته به انجام رسانده است.

نحوه اثبات فرضیه نویسنده را منعکس می‌کند.

حس کامل شدن بحث و به اتمام رسیدن موضوع را به مخاطب منتقل می‌کند.

برای به فکر واداشتن مخاطب و بیان ایده‌های جدید، برخی موضوعات اضافی در آن درج می‌گردد.

حداکثر تأثیرگذاری بر خواننده در این بخش اعمال می‌شود.

در نوشتن یک نتیجه گیری برای مقاله موارد زیر را بایستی در نظر گرفت:

بیان دوباره ی موضوع

در این روش به موضوع مقاله و اهمیت آن به طور خلاصه اشاره می گردد. یک پژوهش خوب ،اهمیت موضوع خود را به خوبی آشکار می سازد و نیازی نیست شما در بخش نتیجه گیری برای آن دلیل و استدلال ذکر کنید و با یک جمله ی خاص می توانید موضوع تحقیق خود را بیان کنید.

بازگو کردن بیانیه ی پایان نامه

شما بایستی علاوه بر بیان موضوع مقاله ، بیانیه پایان نامه را نیز بازگو نمایید.بیانیه ای که در نتیجه گیری به آن اشاره می گردد نباید عینا مثل بیانیه ای باشد که در مقدمه مقاله نوشته شده است.

خلاصه کردن نکات اصلی مقاله

اساسا شما نیاز دارید که به خواننده یادآوری کنید که محتوای اصلی و مقاله در مورد چه مطالبی نوشته شده است.یک روش خوب برای این کار این است که شما جملات عنوان هر پاراگراف از متن اصلی مقاله ی خود را دوباره بخوانید و روشی را پیدا کنید تا نکات مهمی را که در هر پاراگراف به آن اشاره شده در نتیجه گیری ذکر کنید و جزییات مطالب ذکر شده در پاراگراف ها را تکرار نکنید.

فراخوانی برای اقدام در زمان مناسب

در هنگام نیاز شما می توانید به خوانندگان مقاله خود بگویید که نیاز به تحقیق ومطالعه ی بیشتر روی موضوع مقاله وجود دارد.توجه داشته باشید که این فراخوانی برای نتیجه گیری های تمامی مقالات ضروری نیست.

 کوتاه بودن نتیجه گیری

پایان خوب و ایده آل برای یک مقاله بایستی کوتاه بوده و شامل جزییات و اطلاعات جدید نباشد.

واقعی بودن نتیجه گیری

نتیجه گیری یک فرصتی است تا شما بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.این امر به ویژه زمانی اهمیت و کاربرد دارد که شما پایان نوشته ی خود را با یک پست فنی جامع و پیچیده تمام کرده باشید و برای استراحت دادن به خواننده می توانید به چند نظر شخصی اشاره نمایید؟ چون اطلاعات و نظرهای شخصی تاثیرگذاری بیشتری روی خواننده دارند.مثلا می توانید یک سوال یا حکایت خصوصی بیان کنید و یا اینکه بگویید انگیزه ی شما برای تحقیق روی موضوع چه بوده است؟

قرار ندادن هرگونه تصویر در آن

عکس های زیادی در داخل متن اصلی مقاله استفاده می گردد اما نیازی نیست که در نتیجه گیری هم از این عکسها استفاده کنیم چون باعث طولانی شدن غیر ضروری طول نتیجه گیری می گردد و خواننده ازمطالعه آن خسته می شود.

خلاصه کردن مقاله

خلاصه کردن یک پل هوایی سریع در نوشتن مقالات است.شما می توانید ایده ها ی بزرگ مقاله ی خود را در یک یا چند جمله خلاصه کنید.

ارائه مراحل و گام های بعدی

در اکثر مقالات درقسمت نتیجه گیری از روش پیشنهاد گام های بعدی مقاله خود استفاده می گردد. این روش مخاطبان خاص را به آنچه که به آن علاقه مند هستند هدایت می کند.اگر چه بیشتر خوانندگان با خواندن مطالب کاملا متوجه می شوند که چه کاری باید انجام دهند اما انها نیاز به تشویق و راهنمایی شما دارند و شما می توانید در بخش نتیجه گیری به انها بگویید که چه باید بکنند.

پرسیدن یک سوال

در پایان اکثر مقالات، سوالاتی از خوانندگان پرسیده می شود.سوالاتی که که از خواننده درخواست پاسخ دارد و باعث ایجاد چالش در ذهن آنها می شود.از آنجایی که انگیزه وهدف اصلی از یک مقاله تغییر در رفتار مخاطبان است پس سعی کنید سوالی را در نظر بگیرید تا بیشترین تاثیر را روی خواننده داشته باشد.

هنگام نوشتن یک نتیجه گیری کارآمد، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

نتیجه گیری باید بیانیه نظریه شما را مرور کرده، نه اینکه دوباره آن را بیان کند.

باید ایده‌های اصلی ارائه شده در مقاله را خلاصه کند.

بخش جمع بندی پژوهش باید اهمیت و ارتباط کار شما را نشان دهد.

نتیجه گیری مقاله باید فضا را برای مطالعه بیشتر یا بسط موضوع (در صورت لزوم) فراهم کند.

 نتیجه گیری تا چه اندازه باید حجم داشته باشد؟

اگرچه هیچ قانون مشخصی در مورد طول بند نهایی مقاله وجود ندارد؛ اما استادان و نویسندگان حرفه‌ای توصیه می‌کنند که نتیجه گیری باید تا حد ممکن واضح و مختصر بوده، و سر راست سر اصل مطلب برود. یک قانون کلی در این زمینه وجود دارد که طول مقدمه و نتیجه گیری یک مقاله آکادمیک باید حدود 10% از آن باشد. مثلاً اگر مقاله شما در حدود 1500 کلمه است؛ تعداد واژگان بندهای مقدماتی و پایانی باید تقریباً 150 کلمه باشد (روی هم رفته 300 کلمه).

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×