منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

معرفی انواع مقالات علمی

آشنایی با انوع مقالات علمی

معرفی انواع مقالات علمی
به قلم:Researcheditor

 

 

 

شما برای اینکه بتوانید یک مقاله با سبک صحیح بنویسید  باید اطلاعاتی درمورد انواع مقالات داشته باشید تا بتوانید  متناسب با هدفتان از نگارش مقاله نوع مناسب نگارش مقاله تان را بیابید پس با ما همراه باشید :

تقسیم‌بندی مقالات از نقطه‌نظرهای مختلف چیست؟

دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع مقالات می‌توانیم در نظر بگیریم. اما در این اینجا  به دو روش کلی، این کار را انجام اشاره خواهیم کرد :

 پس دو نوع دسته‌بندی برای مقالات در نظر می‌گیریم:

دسته‌بندی انواع مقالات براساس ساختار

(مثلا برخی از مقالات بنا به نوع متن و ساختاری که دارند، پژوهشی نام می‌گیرند. برخی دیگر مروری و… .)

دسته‌بندی انواع مقالات براساس مکان انتشار وچاپ.

(مثلا اگر مقاله‌ای در مجله‌ای چاپ شود که در دسته مجلات موجود در پایگاه علمی و معتبر ISI است، به آن مقاله، اصطلاحا ISI گفته می‌شود. ) حال، ساختار و نوع مقاله ISI مذکور می‌تواند مروری یا پژوهشی باشد.

 انواع مقالات براساس نوع و ساختار

در این قسمت با مقالاتی آشنا می‌شوید که از نظر ساختار در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته‌اند:

مقاله پژوهشی (original research)

مقالات پژوهشی یکی از معمول­‌ترین نوع مقاله  هستند که در مجلات چاپ می­‌شوند. این مقالات برگرفته از پژوهش و تحقیقی هستند که خود مولف انجام داده است.

در این نوع مقالات محقق یافته­‌های تجربی خود در خصوص یک موضوع جدید را بیان می­ کند. مقاله پژوهشی در حقیقت حاصل پژوهش­‌های جدیدی است که قبلا مانند آن انجام نشده است. این نوع مقالات در میان محققین و پژوهشگران بسیار متداول است و به دلیل نو بودن محتوای آنها، فرصت بیشتری برای چاپ شدن دارند. فرمت مقاله پژوهشی شامل معرفی، روش ­ها، نتایج، و بخش بحث و گفتگو می‌­شود.

در نوشتن مقالات پژوهشی باید برخی قواعد اخلاقی رعایت شود، چه مقاله را با طرح مساله‌­ای نو می­‌نویسید یا نگاهی متفاوت به مساله­‌های پیشین دارید نباید آن را با کوچک­‌نمایی دیگران و بزرگ­‌نمایی خودتان مطرح کنید. به این نکته تاکید داشته باشید که هیچ حرکت علمی بدون تکیه بر تلاش‌­های پیشینیان روی نمی­دهد، خواه این تلاش نتیجه داده باشد خواه نیمه­‌کاره رها شده باشد.

 در واقع، چیزی که درباره مقالات پژوهشی بسیار مهم است، رعایت دوری از سرقت ادبی است.

 داشتن مقالات علمی پژوهشی بسیار مهم است و می‌تواند دستاورد خوبی برای شما در زمینه تخصصی و علمی‌تان باشد. زمانی که پذیرش مجله‌ای معتبر را دریافت می‌کنید و مثلا می‌توانید مقاله‌تان را در ژورنالی isi به چاپ برسانید، اعتبار علمی‌تان بالا می‌رود و تعداد زیادی مخاطب بین‌المللی پیدا خواهید کرد.

مقاله مروری (Review Article)

مقالات مروری شامل خلاصه‌ی از تحقیقات و پژوهش­های انجام شده پیرامون یک موضوع خاص می شوند و جایگاه فعلی موضوع و آینده آن را به تصویر می‌کشند. در این نوع مقالات به تجزیه و تحلیل موضوع، تفاوت‌ها و اغلب مشکلاتی اشاره می‌شود که سد راه بحث قرار گرفته­‌اند.

برای نوشتن یک مقاله مروری باید از سوی مجله مورد نظر دعوت‌نامه ای دریافت کنید. اگر می خواهید یک مقاله مروری بنویسید پیش از شروع کار به ادیتور مجله مورد نظرتان ایمیل بزنید و پیش‌نویسی از موضوع برای او ارسال کنید. تعداد کلمات مقاله مروری وابسته به موضوع و مجله‌ای که قرار است در آن چاپ شود متفاوت است و برای مقالات مختلف می ‌تواند بین ۸ تا ۴۰هزار کلمه باشد. بنابراین بسیار مهم است که درباره این موضوع نیز از مجله مورد نظرتان اطلاعات کامل بگیرید.

مقالات مروری قصد دارند تا اطلاعات جامعی درباره آنچه قبلا پژوهش‌ شده، جمع‌آوری کنند و در اختیار مخاطبان قرار بدهند. از همین روست که به پایگاه داده خوبی برای محققان دیگر بدل می‌شوند و معمولا به آنها استناددهی زیادی داده می‌شود. مثلا دست روی موضوعی می‌گذارند  و امور و تحقیقاتی را که در دهه اخیر روی آن صورت گرفته به دقت واکاوی و مرور می‌کنند. اطلاعات تازه یا دستاوردهای جدیدی در مقالات مروری بحث و ارائه نمی‌شود. این دسته از مقالات می‌توانند حاوی انتقاداتی به آثار گذشته‌ هم باشند و گذشته، وضعیت کنونی و آینده یک موضوع کارشده در حیطه‌ای تخصصی را به چالش بکشند.

 گزارش‌ها یا نامه‌های کوتاه (short letters or reports)

این نوع مقالات شامل گزارش خلاصه شده ای از مقاله پژوهشی می‌شود. این نوع مقالات از لحاظ تعداد کلمات بسیار محدودیت دارند. بنابراین برخی مواقع پیش از اینکه مولف پژوهش اصلی خودش را کامل ننویسد و منتشر نکند، این مقاله کوتاه گزارشی نیز منتشر نخواهد شد.

 ساختار مقالات کوتاه و گزارش‌ها شبیه مقالات پژوهشی است و پیش از آنکه مقاله‌ای پژوهشی به اتمام برسد، امکان تولید چنین گزارشی وجود ندارد. در واقع، بعد از اینکه اثری اورجینال و پژوهشی نگارش شد و دستاوردهای نوین یک تحقیق به شکل مقاله درآمد، امکان تولید گزارش یا نامه‌های کوتاه مبتنی بر محتویات آن مقاله پژوهشی هم مقدور می‌شود. در مقالات گزارشی باید از جداول و نمودارها هم برای بیان منظور استفاده شود.

مطالعات موردی (case-study)

در مقالات مطالعات موردی، به موارد خاصی از یک پدیده جالب و جدید اشاره میشود. هدف اصلی این مطالعات آگاه ‌سازی سایر محققین درباره احتمالاتی است که یک پدیده خاص می­ تواند بوجود بیاورد. این نوع مقالات اغلب در زمینه پزشکی کاربرد دارند.

در مطالعات موردی پزشکی به شرایط خاص یک بیمار، تشخیص بیماری او، علائم و راهکارهای پزشکی که برای درمان آن بیماری انجام گرفته است، اشاره می شود. این گزارش ها باید درباره مطالعه موردی باشد که قبلا ناشناخته بوده است. به همین دلیل این نوع مقالات بیشتر توسط محققان باتجربه تهیه می‌شود. مطالعات موردی بسیار نقش مهم و پیش‌برنده‌ای در توسعه و رشد تحقیقات در زمینه‌های مختلف به ویژه پزشکی دارند.

مطالعات موردی، شرایط و موقعیت‌هایی خاص را زیر نظر می‌گیرند و به تحقیق روی آنها می‌پردازند. به همین دلیل بسیار عمیق هستند و به پیش‌برد علمی و تخصصی موضوعات کمک زیادی می‌کنند. مطالعات موردی در دسته‌بندی تحقیقات کیفی قرار می‌گیرند و مزایای زیادی به همراه می‌آورند.

 مقاله نظری (opinion article)

مقالات نظری به مقالاتی گفته می‌شود که مولف آن به بررسی و تحلیل یک تحقیق خاص می‌پردازد. او در این مقاله می‌تواند به نقاط قوت و ضعف تئوری ارائه شده اشاره کند و یا حتی آن موضوع خاص را نقد کند. مقالات نظری بسیار کوتاه هستند و معمولا تا ۲هزار کلمه محدودیت دارند. بنابراین در همین مقاله کوتاه نویسنده باید بتواند با دلیل و مدرک، چیزی را رد کرده یا از آن حمایت کند و نظریه تازه ای مطرح نماید.

 نقد کتاب (book review)

مقالات نقد کتاب از جمله مقالاتی است که در اغلب مجلات علمی چاپ میشود. هدف از نقد کتاب ارائه بینش و نظریه درباره آخرین کتاب‌های علمی منتشر شده است. نقد کتابها نیز مقالات بسیار کوتاهی هستند و نوشتن آنها اغلب زمان زیادی نمی برد. نوشتن این نوع مقالات برای محققان تازه‌ کار بسیار مفید خواهد بود چرا که به آنها این امکان را می دهد از جدیدترین تحقیقات انجام‌شده در زمینه کاری‌شان آگاه بمانند و هم‌زمان مقاله‌ای را به رزومه  مقالات منتشر شده‌­شان اضافه کنند.

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×