منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

قواعد تایپ فارسی

قواعد نگارشی در تایپ فارسی

قواعد تایپ فارسی
به قلم:Researcheditor

 

برای بهتر شدن نگارش متن خود باید با قواعد تایپ آشنا باشید که در اینجا به ذکر مهمترین آن ها می پردازیم. دانستن این موارد بسیار مهم است. به خصوصو برای عزیزانی که در حال نگارش پایان نامه هستند، رعایت این قواعد برای بالا بردن نمره بسیار تأثیرگذار است.

  نیم فاصله: برای تایپ برخی کلمات چند بخشی مثل "پایان نامه" بهتر است از نیم فاصله استفاده شود. این کار 2 مزیت دارد. اول اینکه نوشته زیباتر می شود و دوم، رایانه برای حساب تعداد کلمات تایپ شده این چنین کلمات را یک کلمه حساب می کند. زیرا در اصل "پایان نامه" یک کلمه است نه دو کلمه.

 در اکثر ویندوزها نیم فاصله با فشردن دو دکمه Shift  و Spaceحاصل می شود. اما در برخی Shift + Space عمل نمی کنند و نیم فاصله را به ما نمی دهد.

  در برنامه Word به منوی Insert رفته و گزینه ی Symbol را انتخاب کنيد. در بالای پنجره ای که باز می شود روی Special Characters کليک کنيد. حالا در اواخر ليستی که مقابلتان است روی No-Width Optional Break و بعد روی دکمه ی Shortcut Key کليک کنيد. در پنجره ای که باز می شود ترکيبی که مایلید نیم فاصله به شما بدهد را بزنید. مثلا Shift+Space و یا Ctrl+Spac. Assign و سپس Close را بزنيد.

علامت های نگارشی

  علامت های نگارشی عبارتند از: نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، علامت سؤال، علامت تعجب، سه نقطه و...

  بین این علامت ها با کلمه ی قبلب خود، نباید از Space استفاده کرد. اما بین آن و کلمه بعد حتماً باید Space بزنید.

  رعایت اين شيوه، هم شکل ظاهری متن را زيباتر می کند و هم باعث می شود نقطه گذاری های متن شما در هر حالتی از دیده شدن در مانيتور و يا چاپ شدن روی کاغذ، به هيچ وجه از انتهای سطر پايين نيفتند.

 ("«[{}]»") پرانتز، کروشه، آکولاد و گيومه

برای این علامت ها به این گونه عمل می شود. هر کدام از این علامت ها را که باز می کنيد، قبلش باید Space را زده باشيد تا با کلمه ی قبلی فاصله ایجاد شود، اما بعد از علامت به هيچ وجه کليد Space را نزنيد و فاصله ایجاد نکنيد. برای بستن علامت هم دقيقا برعکس عمل کنيد؛ یعنی بدون هيچ فاصله ای ازکلمه ی قبلی، علامت را ببندید، ولی بعد از آن کليد Space را بزنيد و به نوشتن ادامه دهيد.

  کروشه

 ما در زبان فارسی چيزی به اسم کروشه نداریم. کروشه در حقيقت همان گيومه در رسم الخط لاتين است. پس بهتر است از گیومه به جای کروشه در زبان فارسی استفاده کرد.

 تنوین

 تنوین کلمات را به هیچ وجه نباید حذف کرد. شاید به اعتقاد بعضی افراد این حرف عربی بوده و در فارسی نباید استفاده کرد. اما باید توجه داشت که خط فارسی با عربی جز در مواردی یکسان است. اما توجه داشته باشید که به اشتباه تنوین را به کلمات اضافه نکنید. کلماتی که ریشه فارسی دارند نباید تنوین به آنها اضافه شود.

 استفاده کردن از حرکات در متن: با اینکه به نظر می‌رسد استفاده از حرکات، در کلاس‌ اول ابتدایی و یا در خط عربی، نیاز است، اما گاهی استفاده از حرکات، در متون فارسی به روان‌خوانی متن کمک بسیاری می‌کند.

به علامت های زیر توجه کنید:

، (shift-T)

: (shift-;)

! (shift- 1)

 

«» (shift-K وshift-L)

در کیبوردهای معمول، کلیدهای ترکیبی برای افزودن حرکت، به حروف، به صورت زیر است:

  ــَـــ (فتحه) Shift+A

 ـــُــ (ضمّه) Shift+S

  ـــِــ (کسره) Shift+D

 ـــًــ (تنوین فحه) Shift+Q

 ـــٌــ (تنوین ضمّه) Shift+W

   ـــٍــ (تنوین کسره) Shift+E

 و اما برای قرار دادن همزه، از کلید‌های ترکیبی زیر استفاده کنید:

 أ (الف به همراه همزه در بالا) Shift+N

 إ (الف به همراه همزه در پایین) Shift+B

 ئ (همزه بر روی “ی”) کلید M

 کشش در کلمات:

اگر تا به حال یک قطعه شعر فارسی تایپ کرده باشید، نیاز داشته‌اید که دو مصراع را از نظر طول، با هم مساوی کنید، اما به علت کمبود کلمات یک مصراع، چنین چیزی ممکن نیست. اما در تایپ فارسی، برای این مشکل نیز راه حلی تدبیر شده است. برای کشیدن یک حرف، می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Shift+J استفاده کنید. به این عبارت توجه کنید: “تـــــــــوانا بود هر که دانــــــــا بود”. البته کاربرد این نکته تنها در تایپ شعرها نیست، در جاهای فراوانی کاربرد دارد، از جمله برای نوشتن حروف کوچک الفبا نیز به آن نیاز خواهید داشت: “هـ، تـ”

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 

 

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×