منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

ساختار مقاله مبتني بر پژوهش توصيفي

پژوهش توصیفی چیست ؟

ساختار مقاله مبتني بر پژوهش توصيفي
به قلم:Researcheditor

پژوهش توصیفی

پژوهش توصیفی به پدیده هایی می پردازد که به صورت طبیعی رخ می دهند و در آن هیچ دستکاری آزمایشی صورت نمی گیرد. بنابر این ،  پژوهش توصیفی شامل مجموعه فنونی می شود که برای مشخص کردن ، نمایش با الگو ، یا توصیف پدیده هایی که به صورت طبیعی و بدون دستکاری آزمایشی رخ می دهند ، به کار می روند ” پژوهش توصیفی … بر ساختن فرضیه و آزمایش آن ، تحلیل روابط بین متغیر های دستکاری شده ، و پروراندن قوانین کلی توجه دارد. بر خلاف روش تجربی که در آن متغیر ها با مداخله ی پژوهشگر به دقت تنظیم و دستکاری می شوند ، در پژوهش توصیفی متغیر هایی انتخاب می شوند و مورد مشاهده قرار می گیرند که هم اکنون وجود دارند یا قبلاً اتفاق افتاده اند.

 پژوهش توصیفی می تواند هم به صورت ترکیبی یا تجزیه ای باشد. و هم به صورت ترکیبی – تجزیه ای . به سخن دیگر ، پژوهشگر در این پژوهش می تواند کار خود را با مسائل کلی شروع کند و به صورت یکجا به آنها بپردازد و یا از میان آنها مؤلفه یا مؤلفه هایی را برای مطالعه انتخاب و اقدام به مطالعه نماید. گاهی نیز در پژوهش توصیفی پژوهشگر کار خود را با مطالعه ی کلی آغاز و از میان اجزا کشف شده ، مؤلفه هایی را برای مطالعه انتخاب و اقدام به مطالعه می نماید.

 پژوهش توصیفی اغلب به صورت کمی است ، یعنی برای اثبات فرضیه ( ها ) ، داده های جمع آوری شده به صورت عددی یا کمی تحلیل می شوند. صراحت داده های جمع آوری شده در این پژوهش هر چند از نظر صراحت در رده ی پایین تر از پژوهش آزمایشی قرار می گیرند ، اما از پژوهش کیفی بالا تر هستند.

پژوهش توصیفی به نظریه ختم می شود بطور کلی این نوع پژوهش ممکن است با پرسش یا فرضیه ( ها ) شروع شود ، اما پدیده هایی که پژوهش توصیفی تبیین می کند به هیچ وجه دستکاری یا به صورت مصنوعی انجام و استخراج نمی شوند. دو روش برای استفاده از روش توصیفی وجود دارد : 1) مطالعه های موردی 2 ) مطالعه های گروهی

 چه زمانی از تحقیق توصیفی استفاده کنیم؟

هنگامی که هدف پژوهش، شناسایی مشخصه، تکرار، همبستگی و طبقه بندی متغیرهاست، تحقیق توصیفی انتخاب مناسبی محسوب می گردد. استفاده از این نوع پژوهش هنگامی مفید است که درباره موضوع یا مسئله تحقیق اطلاعات چندانی ندارید. طبیعتا پیش از این که درباره چرایی یک اتفاق تحقیق نمایید، می بایست درکی از چگونگی، زمان و مکان آن رخداد داشته باشید.

 

 اصول به كارگرفته شده در پژوهش‏ هاي توصيفي، با اصول پژوهش‏ هاي ميداني، مقداري متفاوت است. ساختار پژوهش های توصیفی معمولا به شکل زیر است:

 

مقدمه

 آنچه در مقدمه يك مقاله تحقيق كتابخانه ‏اي وجود دارد - مثل تحقيفات ميداني - كلياتي است كه بايد قبل از شروع بحث برای خواننده مشخص شود؛ مانند تبيين ضرورت انجام آن، تعريف و بيان مسئله تحقيق و اهدافي كه اين تحقيق به دنبال دارد.

 همچنين خلاصه‏ اي از سابقه بحث - كه به طور مستقيم مرتبط با موضوع است – باید ذکر شود و در نهايت توضيح این که مقاله به دنبال كشف يا به دست‏آوردن چه مسئله‏اي است یا درواقع ، مجهولات يا سؤال ‏هاي مقاله چیست؟

  طرح بحث (متن)

  قسمت مهم مقاله رو شامل میشه و در اين بخش، مؤلف وارد اصل مسئله مي‏شود. در اينجا بايد با توجه به موضوعي كه مقاله در پي تحقيق آن است، عناوين فرعي‏ تر از هم متمايز گردند.

محقق اين قسمت از بحث، بايد اصول مهم قواعد محتوايي مقاله را مورد توجه قراردهد و سعي كند آنها را مراعات نمايد؛ اصولي مانند: مستدل و منطقي بودن ، منظم و منسجم‏ بودن، ارتباط منطقي بين عناوين فرعي‏ تر در مسئله، تناسب بحث با عنوان اصلي،  خلاقيت و نوآوري در محتوا مقاله، مستند بودن بحث به نظريه‏ هاي علمي و ديني، جلوگيري از حاشيه ‏روي افراطي و اجتناب از كلي‏ گويي كه به انحراف بحث از مسير اصلي مي‏انجامد و موجب خستگي خواننده مي‏شود و همچنين پرهيز از خلاصه‏ گويي كه به ابهام در فهم مي‏ انجامد، رعايت امانت حقوق مؤلفان، اجتناب از استناد دادن به صورت افراطي، توجه‏داشتن به ابعاد مختلف مسئله و امثال اينها.

   نتيجه ‏گيري

 در اين قسمت محقق بايد به نتيجه معقول، منطقي برسد. همچنین نداشتن تعصب و سوگيري غيرمنصفانه در نتيجه ‏گيري، ارائه پيشنهادهايي براي تحقيقات آينده، ارتباط ‏دادن نتايج با مباحث مطرح شده در مقاله،  مشخص‏كردن نقش نتايج در پيش برد علوم بنيادي و كاربردي و امثال آن، از جمله مواردي است كه محقق بايد به آنها توجه داشته باشد.

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

 

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×