منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

اصطلاحات رایج در نگارش مقاله وانتخاب ژورنال

آشنایی با اصطلاحات رایج در نگارش و انتخاب ژورنال

اصطلاحات رایج در نگارش مقاله وانتخاب ژورنال
به قلم:Researcheditor

 

 

 

اصطلاحات رایج در نگارش مقاله

 فرمت IMRAD: رایج‌ترین فرمت مقاله نویسی است که توسط مؤسسه استاندارد ملی آمریکا برای یکپارچگی و سازمان‌دهی به نگارش مقاله‌های علمی پیشنهاد گردید و از چهار بخش مقدمه، روش‌ها، نتایج و بحث تشکیل شده است.

 سپاس‌گزاری (Acknowledgement): بخشی است که در برخی مقالات علمی پس از قسمت نتایج و بحث قرار می‌گیرد و برای قدردانی از افرادی است که در انجام پروژه مربوطه به نویسنده یاری رسانده یا اسپانسر مالی آن بوده‌اند.

 پیوست (Appendix): گاهی نویسندگان اطلاعات تکمیلی را که به فهم بیشتر مطالب اصلی کمک می‌کنند، در پایان مقاله پس از قسمت منابع در قالب بخش پیوست ارائه می‌کنند.

 سرقت ادبی/علمی (Plagiarism):  هر گونه تشابه در متن، ایده و طرح یک مقاله با مقاله‌های علمی دیگر تحت عنوان Plagiarism طبقه‌بندی می‌شود، که توسط نرم‌افزار‌های پیشرفته به‌راحتی شناسایی می‌شود. بنابراین نویسندگان باید از کپی‌برداری اجتناب نموده و در کنار ذکر منبع، متن و یا ایده مشابه را با بیان جدیدی عرضه کنند.

 ساختن نتایج جعلی یا دیتا‌سازی (Data fabrication): دیتا‌سازی یک عمل غیر‌اخلاقی است که در آن، محقق تمام و یا بخشی از داده‌ها را با توجه به داده‌های مقالات مشابه و یا حدسیات ذهنی تولید می‌کند که در اغلب موارد، متخصصان آمار قادر به شناسایی این گونه داده‌ها می‌باشند.

 دستکاری نتایج (Data falsification): گاهی نتایج با انتظارات و فرضیه مطرح شده هم‌خوانی نداشته یا به‌طور کلی معنی‌دار نیستند. در این حالت، محقق اقدام به تغییر نتایج به‌دست آمده می‌کند که یک عمل غیر‌اخلاقی است.

 اصطلاحات مقاله نویسی مربوط به انتخاب مجله

 ضریب تأثیر (Impact Factor یا IF): معیاری برای سنجش اعتبار مجلات علمی است که توسط مؤسسه تامسون رویترز معرفی گردید و مجموع استناد‌ها به مقالات یک مجله را نشان می‌دهد.

 شاخص SJR: معیاری برای سنجش اعتبار مجلات علمی است که توسط پایگاه اسکوپوس معرفی شده و تعداد و اعتبار استناد‌ها به مقالات یک مجله را نشان می‌دهد.

 امتیاز چارک (Quartile Score): معیاری برای رتبه‌بندی مجلات می‌باشد که توسط اسکوپوس ارائه شده است و در چهار درجه Q1، Q2، Q3 و Q4 تنظیم شده است که مجلات Q1 معتبر‌ترین به‌شمار می‌آیند.

شاخص اچ (H-Index): شاخصی برای ارزیابی میزان تأثیر‌گذاری پژوهشگران در پیشبرد علم است که علاوه بر تعداد مقالات یک پژوهشگر، تعداد استنادات به آثار او را نیز در نظر می‌گیرد تا محققان تأثیرگذار را از آن‌هایی که فقط تعداد زیادی مقاله منتشر می‌کنند، متمایز سازد.

 ضریب آنی (Immediacy index): شاخصی برای اندازه‌گیری فوری ارزش یک مجله علمی است و از نسبت تعداد کل استنادات به مقاله‌های یک مجله در طی یک سال به تعداد کل مقاله‌هایی که در آن سال در آن مجله منتشر شده‌اند، به‌دست می‌آید. به‌عنوان مثال، اگر تعداد مقالات چاپ شده در یک مجله در سال ۲۰۱۹  برابر ۲۰ باشد و تعداد ارجاعات به مقاله‌های آن در همین سال۱۰ باشد، ضریب آنی این مجله برابر با ۵/۰ خواهد بود.

 شاپای مجله (ISSN): شماره سریال استاندارد بین‌المللی است که یک شماره هشت رقمی منحصربه‌فرد بوده و برای هویت دادن به نشریه‌های چاپی یا الکترونیکی به‌کار می‌رود.

 ژورنال (Journal): همان مجله است که ممکن است به‌صورت سالنامه، فصلنامه، ماه‌نامه یا هفته‌نامه منتشر شود. معمولاً در ایران به مجلات خارجی ژورنال گفته می‌شود.

 اسکوپ (Aim and scope): هر مجله موضوعات محدودی را پوشش می‌دهد که در قسمت اسکوپ خود به معرفی این موضوعات و حوزه کاری خود می‌پردازد تا نویسندگان، مقالات خارج از حیطه مجله را برای آن ارسال نکنند و وقت نویسنده و سردبیر مجله بیهوده تلف نشود.

 ایندکسینگ (Indexing): این قسمت در وب‌سایت اغلب مجلات وجود دارد و نشان می‌دهد که مجله مورد‌نظر از سوی چه سازمان‌هایی تأیید و یا در چه پایگاه‌هایی نمایه شده است.

 دسترسی آزاد (Open access): به مجلاتی گفته می‌شود که با حمایت مالی شخص یا سازمان خاصی منتشر می‌شوند و محتوای مقالات در وب‌سایت مجله به‌صورت رایگان قرار داده شده‌اند و خوانندگان برای استفاده از آن‌ها هیچ مانع مادی یا معنوی ندارند.

 دسترسی محدود (Close access): به مجلاتی اطلاق می‌شود که افراد بایستی برای دسترسی به مقالات آن‌ها آبونمان پرداخت کنند.

 

 

 اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 

 

 

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×