منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

چگونه يک مقاله علمی را جذاب بنويسيم؟

چگونه مقاله علمی جذاب و پرطرفدار بنویسیم؟

چگونه يک مقاله علمی را جذاب بنويسيم؟
به قلم:Researcheditor

مارتين گرگوری بیش از یک دهه ی پیش در  مجله «نيچر» نوشت: «دو نوع نوشتار‌ علمی وجود دارد. يک نوع برای جلب خواننده و نوع ديگر فقط برای اين‌که مورد ارجاع قرار گيرد و اين نوع دوم مانند يک بيماری عفونی به سرعت در حال گسترش است.»

این موضوع امروزه خیلی گسترش پیدا کرده و حجم زیادی از مقالات فقط مورد توجه یکسری از دانشمندان و محققینی است که به موضوع خاصی علاقه دارند.

    اجزای سبک‌های نگارشی (استانک، وايت  1959) و درباره خوب نوشتن (زينسر 1976)؛ اين دو کتاب استاندارد در مورد نحوه نگارش مقاله خوب و علمی میباشد حال آن‌که اين کتاب‌ها و کتاب‌های مشابه‌شان برای بسياری از دانشمندان ناشناخته‌اند. در این کتاب ها نحوه ی صریح مقالات علمی را به طور دقیق بیان نمیکند و بیشتر به بیان شیوا و حاوی اطلاعات مفید، پژوهشگران را تشویق و راهنمایی میکند و از این نظر مقالات را با ارزش میدانند. این قبیل کتابها حاوی یک پیام مهم است؛ که نویسنده مقالات باید مطالب را برای عموم افراد بنویسد نه برای خودشان.  به وجود این توصیف ها باز هم شاهد مقالاتی هستیم که حتی خوانندگانی که از مضووع مقاله اطلاع دارند هم به گمراهی میافند.

  مسلماً محدوديت‌هايی در ساختار مقالات علمی وجود دارد. در يک مقاله علمی علاوه بر نکاتی که مورد نظر مجلات علمی مختلف است بايد مقدمه، مواد و روش‌ها، نتايج و بحث در مورد نتايج در ارتباط با تئوری اوليه آورده شود. ماهيت مقالات علمی بيان نتايج و بحث بدون خطا (bias)، محدوديت‌هايی را در نحوه نگارش مقاله ايجاد می‌کند: بيان نتايج در جملات با فعل مجهول (passive) به آن شکل غير شخصی می‌دهد و لازمه ی به استفاده از مراجع مختلف نيز مانع می‌شود که متن مقاله به خوبی دنبال شود. با وجود این محدودیت ها، اين قانون ها به قدری انعطاف‌پذير هستند که بتوان مقاله‌ای نوشت که حاوی مطالب مفيد و جالب و جذاب باشد.

 اولین قدم برای نوشتن مقاله خوب و موثر این است که بدانید که چرا و برای چه کسی می نویسید.

 چگونه مقاله علمی جذاب و پرطرفدار بنویسیم؟

خلاقیت و اعتماد به نفس می تواند نقش مهمی را در نوشتن مقاله خوب داشته باشد، برنامه ریزی، تهیه پیش نویس و بازنگری مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. این که شما می خواهید مقاله خود را در یک کلاس درسی دانشگاه، در یک کنفرانس خارجی و یا برای یک مجله ارائه دهید ، اساس نوشتن شما را تعیین می کند. در شروع هر کاری ، داشتن برنامه ریزی درست، نقش تعیین کننده در یک خاتمه خوب دارد. در این بخش، استراتژی های برنامه ریزی را یاد خواهید گرفت که نه تنها کارآیی و کیفیت مقاله و نوشته شما را بهبود می بخشد، بلکه کمک خواهد کرد که بسیاری از نگرانی های ناشی از نوشتن مقاله را از بین ببرید. هنگامی که نوشتن مقاله خود را با برنامه ریزی آغاز می کنید، در هر مرحله از نگارش مقاله، بطور خودکار راهنمایی و هدایت خواهید شد. برنامه ریزی به شما امکان می دهد تا ببینید که چگونه ایده های شکل گرفته را در یک چارچوب قرار داده و به آنها نظم دهید.

  نکات کلی که به بهتر شدن مقاله کمک می‌کند

 یک مقاله را باید بارها و بارها بازبینی کرد تا نسخه نهایی به دست آید. مانند یک مجسمه‌ساز که کلیت شی مورد نظرش را می‌سازد و در مراحل بعدی جزییات را به آن اضافه می‌کند.

در نوشتن نسخه اولیه خیلی وسواس به خرج ندهید. برای برطرف کردن ایرادهای نگارشی و ادبی وقت زیادی دارید. اجازه دهید نسخه اولیه مقاله شکل بگیرد و بعد به جزییات بپردازید.

با آدم‌های اطراف بحث کنید. این کار معمولا کمک می‌کند که ایده‌های جدیدی به دست بیاورید و یا نقص‌های پژوهش‌تان را پیدا کنید.

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×