منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

نمایه ISC چیست؟

معرفی ISC

نمایه ISC چیست؟
به قلم:Researcheditor


اگر زمان دفاع شما نزدیک است و فرصتی برای چاپ مقاله در سایر نمایه‌ها ندارید، نمایه
ISC مناسب شما است. روند بررسی و پذیرش مقالات در این نمایه نسبت به سایر نمایه‌ها کوتاه‌تر بوده و نیاز به‌صرف هزینه کمتری دارد. همچنین اگر مجلات فارسی آن را انتخاب کنید، دیگر نیاز به ترجمه متن خود به زبان انگلیسی نیز ندارید.

 

ISC مخفف چیست؟

ISC مخفف Islamic World Science Citation Center است و یک پایگاه استنادی است که پس از تأیید سازمان اجلاس اسلامی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران ایجادشده و فقط مجلات جهان اسلام را نمایه می‌کند.

این پایگاه در چهارمین اجلاس اسلامی وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی در اکتبر 2008 در باکو، آذربایجان مطرح شد و در حال حاضر توسط مرکز استنادی علوم جهان اسلام واقع در ایران و شهر شیراز اداره می‌شود.

در سال 2009، همکاری مابین ISC و اسکوپوس شکل‌گرفته که درنتیجه آن انتشارات این پایگاه در اسکوپوس نمایه می‌شوند. در حال حاضر، تمام کشورهای عضو ISESCO، ازجمله کشورهای جنوب شرقی آسیا، کشورهای عربی، کشورهای اسلامی غیر عرب آفریقایی، آسیای میانه و کشورهای منطقه قفقاز و سایر کشورهای اسلامی در خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی تحت پوشش  ISC قرارگرفته‌اند.

 

برخی از کارهای مهم ISC از زمان شروع به فعالیت تا به امروز به شرح زیر است:

 نمایه‌سازی کلیه مجلات معتبر اسلامی در همه زمینه‌ها و زبان‌ها برای ایجاد یک شبکه علمی میان کشورهای اسلامی

ارزیابی مداوم شبکه علمی کشورهای اسلامی باهدف ارتقا آن‌ها

 نظارت مداوم بر موقعیت علمی کشورها (به‌ویژه کشورهای اسلامی) برای آگاهی از شکاف‌ها، نقاط ضعف و قوت در  حوزه‌های مختلف علمی

 رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی و سایر کشورها بر اساس شاخص‌های مصوب

ارائه گزارش‌های مختلف علمی و فناوری از کشورها و به‌طور خاص، دانشگاه‌های اسلامی. همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی

 

ISC به‌عنوان یک مرکز معتبر و بین‌المللی، تلاش می‌کند تا از طریق تهیه، ارزیابی و به‌روزرسانی اطلاعات پژوهشی با استفاده از منابع انسانی زبده و فناوری پیشرفته، از سیاست‌های آموزشی و پژوهشی کشورهای اسلامی پشتیبانی کند. همچنین فرآیند دستیابی به دانش و همکاری در تحقیق و پژوهش را در میان کشورهای اسلامی، تسهیل می‌کند.

 

مجلات علمی و پژوهشی که از طریق داوری همتا Peer Review بررسی می‌شوند، برای نمایه شدن در ISC انتخاب می‌شوند. این مجلات معمولاً توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منتشر می‌گردند. در حال حاضر طیف گسترده‌ای از رشته‌ها در پایگاه داده‌های ISC قرارگرفته‌اند که در میان آن‌ها تعداد قابل‌توجهی از عناوین به رشته‌های مختلف پزشکی و بهداشت اختصاص‌یافته است.

تاکنون بیش از 550 عنوان در ISC نمایه شده‌اند که حدود 200 عنوان آن با توجه به تحلیل استنادی خودكاری كه بر روی آن‌ها انجام‌شده، ضریب تأثیر (IF) را نیز به دست آورده‌اند. به‌طورکلی 134 مجله انگلیسی درزمینه پزشکی در حال حاضر در پایگاه داده ISC نمایه شده‌اند.

ازآنجاکه ISC در مقایسه با تامسون رویترز و اسکو پوس به‌عنوان یک پایگاه داده جوان شناخته می‌شود، ارقام فوق نه‌تنها در نشریات پزشکی یا بهداشتی بلکه در سایر زمینه‌های تحقیق نیز امیدوارکننده است.

 

برخی از فعالیت‌های ISC عبارت‌اند از:

-   نمایه استنادی علوم جهان اسلام Islamic World Science Citation Index

-   این پایگاه محصول اصلی ISC بوده و از طریق رابط جستجوی ساده و پیشرفته خود، متن کامل مقاله را به همراه منابع و استنادهای آن، ارائه می‌دهد.

-   گزارش‌های استنادی نشریات انگلیسیEnglish Journal Citation Reports

-   این گزارش اطلاعاتی را در مورد ضریب تأثیر مجلات و نمایه آنی آن‌ها ارائه می‌دهد.

-   فهرست مندرجات فارسی Persian Current Content 

-   این ابزار، محتوای هر مجله‌ای که اخیراً دریافت کرده باشد را در اختیار کاربر می‌گذارد. برای دستیابی به داده از طریق این ابزار می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد؛ ازجمله فهرست حروف الفبا، جعبه جستجو. همچنین لیست موضوعات مجلات.

 

ضوابط و معیارهای ارزیابی نشریات برای نمایه شدن در ISC:

– اعتبار علمی

– انتشار منظم و دوره‌ای

– داوری و ارزیابی علمی

– اعتبار علمی ناشر

– تنوع جغرافیایی هیئت تحریریه و نویسندگان

– اطلاعات کامل استنادی و کتاب‌شناختی

– رعایت خط‌مشی مجله

– میزان تمرکز موضوعی مجله

– غنا بخشیدن به محتوای ISC

– در دسترس بودن محتوای مجله

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×