منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

نحوه نوشتن نتیجه گیری برای مقالات مختلف

آشنایی با نحوه نوشتن نتیجه گیری برای مقالات مختلف

نحوه نوشتن نتیجه گیری برای مقالات مختلف
به قلم:Researcheditor

 

 استارتر نتیجه گیری

بخش اول بند نتیجه گیری باید خوانندگان را به بیان فرضیه برگرداند. بنابراین با ادبیاتی جدید و استفاده از کلماتی متمایز سعی کنید این حالت را پیاده‌سازی نمایید و نظریه را مجدداً بیان کنید.

  خلاصه‌ای از پاراگراف‌های بدنه اصلی پژوهش

پس از شروع جمله نخست باید نکات اصلی و کلیدی بندهای متن اصلی مقاله خود را در قالب چند جمله جمع بندی کنید. این قسمت از نتیجه گیری با توجه به تعداد استدلال‌های پژوهش می‌تواند شامل 2 تا 3 جمله باشد. همچنین در صورت لزوم نحوه انطباق نکات اصلی کارتان را برای خوانندگان توضیح دهید.

  یک جمله پایانی

سرانجام باید پاراگراف خود را با یک جمله مستدل به پایان برسانید؛ این جمله باید تاثیر ماندگاری بر مخاطب بگذارد، حس منطقی و کامل بودن مقاله را به او القا کند و خواننده را به مقدمه مقاله ارجاع دهد (مثل کاری که Clincher انجام می‌دهد). 

استفاده از جمله Clincher (کلام پایانی مقاله)

منظور از Clincher چیست؟ در واقع بخش آخر نتیجه گیری یک مقاله است که عموماً به عنوان یک جمله بیان می‌شود. طبق تعریف، Clincher یک جمله نهایی است که ایده اصلی را تقویت کرده و یا مخاطب را به تعمق در مورد یک ایده جذاب وا می‌دارد. در کل clincher بسیار شبیه هوک (hook) است که در پاراگراف مقدمه توسط آن مخاطب را گیر می‌اندازید و دام برای وی پهن می‌نمایید. ماموریت اصلی آن جلب توجه مخاطب تا پایان مقاله است. در عین حال این جمله همان چیزی است که حس کامل بودن را به مخاطب القا می‌کند و به نویسنده کمک می‌نماید تا تاثیر ماندگاری بر خواننده بگذارد.

حال که می‌دانید clincher چیست؛ حتماً با خود فکر می‌کنید که چگونه می‌توان از آن در مقاله استفاده کرد؟ اول از همه باید به خاطر داشته باشید که یک جمله پایانی خوب باید جذاب، به یاد ماندنی، ساده و سر راست باشد. خواهد بود.

  نحوه نوشتن نتیجه گیری برای مقالات مختلف

سبک، لحن و طول نتیجه پژوهش به نوع مقاله آکادمیکی که روی آن کار می‌کنید، بستگی دارد. در این بخش از راهنمای نوشتن نتیجه گیری مقاله، قصد داریم تا درباره نحوه به اتمام رساندن مقالات مختلف صحبت کنیم.

 نحوه به پایان رساندن مقاله استدلالی

مقالات اقناعی (Persuasive) یا استدلالی (Argumentative) همیشه هدف واحدی دارند؛ آنها با توسل به استدلال‌ها، واقعیت‌ها، منطق و حتی احساسات؛ خوانندگان را نسبت به چیزی (یک ایده، موضع یا دیدگاه) قانع می‌کنند. نتیجه گیری چنین مقاله‌ای نیز باید اقناعی باشد. یک ترفند خوب برای این کار نشان دادن یک سناریوی واقعی است که موضع شما را ثابت کرده یا خوانندگان را ترغیب به اقدام می‌کند.

 در هنگام نوشتن نتیجه گیری مقاله استدلالی به نکات زیر توجه داشته باشید:

 قبل از نوشتن Conclusion، کل مقاله را با دقت بخوانید.

دوباره بر ایده‌های خود تاکید کنید.

درباره پیامدهای احتمالی بحث کنید.

از جلب احساسات خواننده واهمه نداشته باشید.

  نحوه به پایان رساندن مقاله قیاسی و تقابلی

هدف از نوشتن مقاله قیاسی و تقابلی (Compare and Contrast Paper)؛ تاکید بر تفاوت‌ها یا شباهت‌های بین دو یا چند شی، انسان، پدیده و غیره است. از این رو یک نتیجه گیری منطقی باید چگونگی متفاوت بودن یا مشابه بودن اشیا را مرور کند. اساساً در چنین پژوهشی، جمع بندی مباحث باید تمام ویژگی‌های کلیدی و متمایز مورد بحث در متن را یادآوری کرده، و خوراک فکری لازم را بعد از خواندن کار به خواننده ارائه دهد.

 چگونگی نوشتن نتیجه گیری مقاله توصیفی

ایده اصلی یک مقاله توصیفی (Descriptive Paper) این است که نویسنده با ترسیم یک تصویر واضح به کمک کلمات، خلاقیت‌ها و مهارت‌های نوشتاری خود را به نمایش بگذارد. این نوع نوشته علمی یکی از خلاقانه‌ترین کارهای پژوهشی به شمار می‌آید؛ زیرا نویسنده باید یک داستان را نشان دهد نه این که فقط آن را بازگو کند. این نوع تحقیق مستلزم استفاده از انبوهی از جزئیات واضح و روشن است؛ بنابراین نتیجه گیری چنین مقاله‌ای نیز به استفاده از تصاویر توصیفی نیاز دارد و در عین حال باید ایده‌های اصلی پژوهش هم به صورت خلاصه ارائه شوند.

 استفاده از توضیح مختصری درباره چرایی نگارش پژوهش، راهکار خوبی برای شروع نوشتن نتیجه گیری مقاله توصیفی به شمار می‌آید. سپس باید نشان دهید که موضوع مطالعه چه تاثیری بر رویتان داشته است. شما باید در میانه نتیجه گیری مهمترین لحظات داستان را پوشش داده و خواننده را آرام آرام به سمت جمله منطقی پایانی سوق دهید. در این حالت جمله clincher باید یک کلام پایانی تامل برانگیز باشد تا بتواند تاثیری خوب و ماندگار بر مخاطب بگذارد. خواننده را به مقاله ارجاع ندهید؛ چون در این صورت خواننده رفته رفته تحقیقتان را فراموش خواهد کرد.

 نحوه نوشتن نتیجه گیری مقاله راجع به خود

چنانچه در حال نوشتن مقاله راجع به خود (Paper about Yourself) هستید؛ باید حتماً داستان شخصیتان را تعریف کنید. معمولاً چنین جستارهایی در مورد تجربیات نویسنده صحبت می‌کنند؛ لذا جمع بندی نتایج باید احساس به پایان رسیدن روایت را القا کند. یک راهکار خوب این است که داستان خود را با یک پایان منطقی و درس‌هایی که آموخته‌اید به پایان برسانید؛ در عین حال باید Conclusion خود را به بند مقدماتی تحقیق پیوند دهید و لحظات کلیدی داستان را یادآوری کنید.

 نحوه جمع بندی مقاله آگاهی بخش

مقاله‌های آگاهی بخش (Informative Papers) برخلاف انواع دیگر جستارها، اطلاعات و حقایق زیادی را در اختیار خواننده می‌گذارند. در این حالت روش "ترکیب کردن و خلاصه نکردن" بهترین راهکاری است که می‌توانید از آن برای به پایان رساندن پژوهش‌تان استفاده نمایید. به جای به یادآوری همه واقعیت‌های اصلی، باید از رویکرد پاسخ به سئوالات اصلی استفاده نمایید و سپس سعی کنید اهمیت اطلاعات ارائه شده را برجسته کنید.

 نحوه نوشتن نتیجه گیری مقاله روایی

در مجموع یک مقاله روایی (Narrative Paper) مبتنی بر داستان گویی است. هدف این جستار مطرح کردن یک داستان خاص همراه با جزئیات آن است. از این‌رو نتیجه چنین پژوهشی باید داستان را خاتمه داده، و از به اتمام رساندن آن با یک پایان نفس‌گیر و ناگهانی بایستی جلوگیری نماید. در ضمن پایان Narrative Paper باید نتایج اصلی و درس‌هایی که از این داستان آموخته‌اید را نیز شامل گردد.

نحوه نوشتن نتیجه گیری مقاله پژوهشی

نوشتن نتیجه گیری مقاله پژوهشی (Research Paper) احتمالاً سخت‌تر از نوشتن خود تحقیق است. این نوع مطالعه برخلاف جستارها و حتی کارهای آزمایشگاهی به کار زیاد و بررسی عمیق‌تر مسئله نیازمند است؛ بنابراین جمع بندی چنین پژوهشی باید پیچیده‌تر و مستدل‌تر باشد.

 از آنجایی که مقاله علمی - پژوهشی یکی از محبوب‌ترین گونه‌های نوشتاری کارهای تحقیقی به حساب می‌آید؛ لذا یادگیری چگونگی نگارش بخش پایانی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی اگر تاکنون چنین وظیفه‌ای به شما محول نشده؛ مطمئن باشید به زودی با آن مواجه خواهید شد.

نوشتن نتیجه گیری خوب برای مقاله پژوهشی، مستلزم عبور از مراحل زیر است:

1. موضوع را دوباره بیان کنید:

پاراگراف پایانی را با یادآوری مختصر درباره موضوع مقاله شروع کنید. سعی نمایید این یادآوری را در قالب یک جمله طولانی بنویسید.

2. شیوه بیان نظریه را تغییر دهید:

در مرحله بعد باید بیانیه نظریه را به خوانندگان یادآوری نمایید. اما نباید تنها به کپی کردن آن قسمت از بند مقدماتی بسنده کنید: نظریه خود را با کلمات متفاوت، اما به گونه‌ای مطرح نمایید که همان ایده را برساند. سعی کنید فرضیه را کم حجم، خاص و موضوع محور ارائه دهید.

3. ایده‌های اصلی را خلاصه کنید:

بند آخر مقاله پژوهشی نیز مانند نتیجه سایر کارهای تحقیقاتی، باید شامل خلاصه تمام نکات کلیدی باشد که در متن بیان کرده‌اید. بهتر است تمام قسمت‌های پژوهش را چندین بار بخوانید تا بتوانید همه استدلال‌ها و ایده‌هایتان را به خوبی تعریف کنید.

4. اهمیت کارتان را به نمایش بگذارید:

در نتیجه گیری مقاله پژوهشی، برجسته کردن اهمیت مسئله تحقیقاتی و بیان کارآمد بودن راهکار شما برای حل آن مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است.

5. پیشنهادی برای مطالعات بعدی مطرح کنید:

سرانجام در پایان جمع بندی کارتان باید توضیح دهید که یافته‌های شما چگونه به توسعه آن رشته علمی خاص کمک می‌کند. نمایی کلی از مطالعات بیشتر درباره موضوع مورد بحث خودتان ارائه دهید، و در صورت لزوم آنچه که هنوز در این مورد کشف نشده را مطرح کنید. سپس کلام پایانی را با یک جمله نهایی مستدل به پایان برسانید؛ این جمله ممکن است یک سوال بدیعی، دعوت به اقدام یا هر دام دیگری باشد که باعث شود بتوانید تاثیر زیادی بر مخاطب بگذارید.

6. به سوالات مناسب پاسخ دهید:

برای نوشتن یک نتیجه گیری مناسب برای مقاله علمی - پژوهشی درجه یک، حتماً باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

هدف این مقاله پژوهشی چیست؟

چه راه‌حل‌هایی برای سوالات تحقیقی مطرح شده در این پژوهش وجود دارد؟

چگونه می‌توان از نتایج این مطالعه در زندگی واقعی استفاده کرد؟ (آیا مقاله پژوهشی شما برای جامعه مفید است؟)

چرا به نظر شما این مطالعه مهم و مرتبط است؟

کلام پایانی

ما در این گفتار سعی کردیم تا به تمام جنبه‌های نوشتن نتیجه گیری مقاله بپردازیم و تقریبا جامع‌ترین راهنمارا به رشته تحریر در آوردیم. امیدواریم این مبحث بتواند در آینده شما را در مقاله نویسی یاری دهد و موفقیت علمی را برایتان به ارمغان آورد.

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×