منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

تضاد منافع یا conflict of interests در مقاله چیست؟

تضاد منافع چیست ؟

تضاد منافع یا conflict of interests در مقاله چیست؟
به قلم:Researcheditor

گاهی برخی از ژورنال ها در راهنمای نویسندگان به طور مشخص از نویسنده مقاله درخواست می کنند تا آنها عدم یا وجود تضاد منافع در مقاله را مشخص سازند و همچنین در صورت عدم تضاد منافع مقاله به ژورنال تعهد دهند که این مقاله تضاد منافع ندارد. چنانچه بین منافع نویسندگان و یا منافع نویسنده با سازمان حامی طرح پژوهشی تضاد وجود داشته باشد اصطلاح تضاد برای آن بکار گرفته می شود لذا از نویسنده یا نویسندگان انتظار می رود منافع چاپ مقاله خود را هم راستا کنند و یا به طور مشخص و قبل از چاپ مقاله به افشای تضاد منافع مقاله خود بپردازند.

 

تضاد منافع به عنوان بخشی از اخلاق پژوهش مطرح می شود. در واقع از آنجایی که ممکن است در نگارش مقاله چند نفر با هم همکاری داشته باشند و یا مقاله تحت حمایت سازمان یا نهاد خاصی بوده باشد لازم است تا در خصوص چاپ مقاله در ژورنال خاص و همچنین ترتیب نویسندگان رضایت طرفین موجود باشد.

برخورد ژورنال ها با تضاد منافع متفاوت است. برخی از ژورنال ها  ارسال فرمی تحت عنوان کپی رایت یا اظهارنامه و غیره را هنگام ارسال منیواسکریپت ضروری اعلام می کنند و بدون این فرم مقاله را وارد فرایند داوری نمی کنند. معمولا این فرم باید به امضاء نویسنده مسئول یا همه نویسندگان برسد. همچنین از نویسنده مقاله انتظار می رود تا اگر پژوهش خود را تحت حمایت سازمان خاصی انجام داده اند آن را در بخش تقدیر و تشکر مقاله ذکر نمایند. همچنین در این فرم نویسنده مسئول باید اذعان کند که مقاله پیش از این در جای دیگری برای چاپ ثبت نشده است و نخواهد شد. جهت جلوگیری از تضاد منافع و مشکلات بعدی، نویسندگان باید به این مطلب در نامه اشاره نمایند.

 

این فرم ژورنال را از پاسخگویی به اختلافات احتمالی بین نویسندگان مبرا ساخته و به ژورنال اجازه میدهد تا سیاست های خود را طبق برنامه پیش بینی شده پیش ببرد. لذا از نویسندگان مقاله انتظار می رود قبل از ارسال مقاله به توافق منافع برسند.

در فرآیند فرمتینگ مقاله و بطور معمول در نامه کاور یا همان کاور لتز  میبایست این مورد را بطور دقیق تکمیل کنید و درباره آن توضیحات لازم را بدهید.

از سایر مصادیق تضاد منافع استفاده های شخصی از هزینه های درآمدی حاصل از آن پژوهش یا از فاند و گرنت تعریف شده برای آن پژوهش برای مقاصد شخصی میتوان نام برد . بعنوان مثال گاهی یک پژوهشگر ممکن است فرآیند پژوهش رو صرفاً برای ارتقا رتبه علمی یا دریافت مزایای مالی تعریف شده در دانشگاه یا موسسه علمی مطبوع دنبال کند. یا در نمونه هایی دیگر مشاهده شده است که بر اساس قوانین بالادستی و الزام فراغت از تحصیل برای دانشجویان مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد منوط به ارایه یک یا چند طرح یا مقاله پژوهشی است و از این طریق اسامی اساتید بدون انجام فعالیتی در لیست نویسندگان قرار میگیرد و اکثر هزینه های این پژوهش ها بعهده دانشجو گذاشته میشود و بدلیل اینکه ناگزیر به پیگیری و پرداخت مبالغ میباشد ، به این کار تن میدهد . این موارد نیز از نمونه های غیر اخلاقی تضاد منافع است.

تضاد منافع در اخلاق پژوهش تفسیر دیگری هم دارد و آن مبین وضعیتی است که منافع شخصی یا اقتصادی بر گزارش‌دهی اصولی و دقیق و شفاف یافته‌های تحقیق ارجیحت می‌یابد و فقط به گزارش گزینشی یافته‌های مورد دلخواه بسنده می‌شود و از بیان یافته‌های چالش‌برانگیز و نابسود (به لحاظ شخصی، حرفه‌ای یا اقتصادی) پرهیز می‌شود. برای نمونه عدم ذکر تاثیرگذاری منفی فعالیت‌‌های ترویجی در یک منطقه و یا اثرات زیست‌محیطی زیانبار یک گونه جدید زراعی!

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور :  07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام رفرنس نویسی مقاله یا پایان نامه، و سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش فرمتینگ(استاندارسازی) ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

ثبت سفارش فرمتینگ




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×