منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

عوامل تاثیرگذار در پذیرش مقاله در مجلات چیست ؟

عوامل تاثیرگذار در پذیرش مقالات علمی

عوامل تاثیرگذار در پذیرش مقاله در مجلات چیست ؟
به قلم:Researcheditor

 

دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ها، به دلایل و اهداف مختلف تحصیلی و شغلی نیاز دارند تا با چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر، به خواسته های خود برسند اما اگر تجربه چاپ مقاله در مجلات معتبر را داشته باشید، به خوبی میدانید که این کار به هیچ عنوان آسان نیست؛ در همین راستا میخواهیم بدانیم، چه عواملی باعث میشود مقاله ای در مجله معتبر مورد پذیرش  قرار گیرد ؟؟؟؟؟؟؟

عوامل تاثیرگذار در پذیرش مقاله

با شناخت عوامل موثر در پذیرش مقاله ISI و اجرای آن موارد به‌راحتی می‌توان از ریجکت مقاله و طولانی شدن این فرآیند جلوگیری کرد.

 موارد زیر از مهمترین عوامل تاثیرگذار در پذیرش مقاله هستند که شما باید مد نظر قرار دهید

رعایت اصول استاندارد مقاله‌نویسی از اصلی‌ترین عوامل موثر در پذیرش مقالات است؛ مقاله شما باید از ساختار درستی برخوردار باشد و همه اصول نگارش مقاله ISI در آن لحاظ شده باشد.

موضوع جدید

یکی از مهمترین مواردی باید در نگارش مقالات علمی رعایت شود، به روز بودن موضوع مقاله است. معمولا مقالاتی که دارای موضوع قدیمی هستند و مقالات مشابه زیادی از آنها به چاپ رسیده، مورد توجه داوران مجلات علمی نیستند، در همین راستا هر چقدر موضوع مقاله جدید و بکر باشد، برای خواننده جذاب تر خواهد بود.

تناسب موضوع مقاله با حوزه فعالیت مجله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر موضوع مقاله شما در حیطه تخصصی ژورنال مورد نظرتان نباشد، در اولین مرحله ارزیابی ریجکت خواهد شد.

موضوع مقاله شما باید ویژگی‌هایی کلیدی داشته باشد تا نظر مثبت هیات داوران مجلات را جلب کند. از مهمترین ویژگی‌ها می‌توان به جدید، به‌روز، پراهمیت و ناب بودن موضوع اشاره کرد. همچنین موضوع مقاله باید کاربردی باشد و به رشد دانش جامعه و پیشرفت علم کمک کند و موضوعی رویایی، عجیب و غریب و غیرمنطقی نباشد. موضوع خوب باید بینش درست و جدیدی از اهداف مقاله در خوانندگانش ایجاد کند و بتواند مسیر تحقیقات بعدی را روشن کند و حتی پیشنهادهای پژوهشی ارائه دهد.

انتخاب ژورنال

یکی دیگر از  موارد مهمی که معمولا اکثر نویسندگان به آن توجه نمی کنند، انتخاب ژورنال مناسب با موضوع مقاله است. متاسفانه بسیاری از نویسندگان، در انتخاب مجله فقط به نام مجله اکتفا میکنند و هیچ توجهی به اهداف اصلی مجله ندارند و همین کار باعث شده است که اکثر مقالات، بدلیل عدم همخوانی موضوعی با مجله، ریجکت شوند. برای انتخاب درست مجله، ابتدا باید چند ژورنال مرتبط را انتخاب کنید، سپس به صورت دقیق بخش اهداف مجلات را مطالعه کنید. برای انتخاب بهتر، میتوانید چند مورد از مقالاتی که در آخرین شماره آن مجلات چاپ شده را دانلود و مطالعه نمایید، در نهایت با جمع بندی کامل، نشریه ای که به مقاله شما نزدیک تر است را برای ارسال مقاله انتخاب نمائید.

 همچنین باید این مورد را بدانید که مجلات هر چقدر دارای ضریب تاثیر بیشتری باشند قطعا سختگیری بیشتری دارند، از این رو باید در انتخاب مجلات علمی بسیار دقت کنید نوع مجله از لحاظ میزان اعتبار در اکسپت یا ریجکت مقاله شما تاثیر دارد؛ بدیهی است که احتمال پذیرش مقاله در ژورنال‌هایی که قدیمی و در دنیا بسیار مشهورند و ایندکس‌های معتبر و ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر بالایی دارند، کمتر است

معمولا هر مجله‌ای دستورالعمل‌هایی خاص برای انتشار مقالاتش تدوین می‌کند که رعایت ضوابط و چارچوب‌های آن مجله، شرط پذیرش مقالات توسط هیات داورانش است. بنابراین پیش از هر کاری متن مقاله‌تان را طبق قواعد مدون ژورنال مورد نظرتان فرمت‌بندی کنید و به گایدلاین آن ژورنال توجه ویژه داشته باشید.

نگارش قوی  مقاله

      محتوای کامل و کاربردی مقاله و بار علمی بالا در جلب نظر هیات داوران مجلات و به طور کلی، همه خوانندگان مقاله بسیار مهم است. سعی کنید مقاله‌ای جامع و منسجم و بدون کوچک‌ترین نقص در داده‌ها یا داشتن کمترین ابهام بنویسید. مقاله‌تان باید دسته‌بندی‌ها و تحلیل‌های قوی داشته باشد و به کمک آزمون‌های آماری متناسب و استدلال‌های ساختارمند، معتبر و مناسب بر مبنای همه بخش‌های مقاله به پرسش‌های متن پاسخ‌های کافی و روشن بدهد و بر اساس فرضیه‌هایی که داده‌های مقاله آن‌ها را تایید می‌کند، به نتایج درست و منطقی برسد. گفتنی است که ارائه داده‌های کافی و توضیحات قابل فهم و منطقی از ضروریات محتوای دقیق و قابل اعتماد است.

رعایت اصول نگارشی و ادبیات صحیح از مواردی است که ارزشمندی و سطح بالای یک مقاله خوب را بیشتر نمایان می‌کند. همچنین متن مقاله باید ساده و صریح نوشته شود. در نگارش محتوای‌تان از به کار بردن جملات سخت و پیچیده و پرداختن به حواشی پرهیز کنید.

ترجمه تخصصی

مورد مهم دیگری که انجام آن نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد، بخش ترجمه مقاله است. مقالات علمی بدلیل داشتن عبارات و اصطلاحات خاص علمی، نیازمند مترجمانی هستند که بتوانند ترجمه این گونه عبارات را به درستی به خواننده انتقال دهند، از این رو اگر خودتان مهارت کافی برای ترجمه مقاله ندارید، بهتر است بدنبال مترجمی باشید که هم به زبان فارسی و انگلیسی مسلط است و هم به موضوع مقاله اشراف کامل دارد. بطور ساده تر این است که اگر مقاله شما برای مثال دارای موضوع پزشکی است، باید مترجم مقاله شما دارای تحصیلات پزشکی باشد تا بتواند اصطلاحات تخصصی را بدرستی ترجمه کند. همچنین پس از ترجمه توصیه میگردد، متن مقاله توسط ویراستار مجرب و متخصص بازبینی شود تا در صورت داشتن ایرادات املائی و نگارشی، قبل از ارسال، این موارد اصلاح گردد

ترجمه درست و روان در انتقال صحیح مفاهیم کمک شایانی می‌کند، به همین دلیل بهتر است در این مورد حساسیت بیشتری به خرج دهید. متن شما باید واضح و قابل درک باشد و از کیفیت زبانی قوی بهره‌مند باشد، بنابراین حتما از مترجمان مجرب و حرفه‌ای کمک بگیرید.

منابع بروز

بخش منابع و رفرنس های بکار برده شده بسیار مهم هستند و هر چقدر ارجاعات بکار رفته بروز باشند، مقاله شما نیز بروز تر و کاربردی تر میشود.  

متاسفانه برخی از نویسندگان تصور میکنند که فقط داشتن منابع زیاد برای یک مقاله کفایت میکند، اما کسانی که تجربه  ارسال مقاله به مجلات علمی را دارند بخوبی میدانند که داوران مقالات علمی بیشتر از کمیت، به کیفیت کار توجه میکنند و مقالات با منابع قدیمی، بعید است مورد توجه مجلات معتبر قرار گیرند، از این رو برای اینکه مقاله قوی داشته باشیم، حتما باید به کتاب ها و مقالات مرتبط و جدید النشر ارجاع دهیم.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در پذیرش مقاله ارجاعات مقاله است که داوران به آن توجه خاصی دارند. سعی کنید ارجاعات مقاله‌تان به‌روز و به حد لازم و کافی باشد.

مراقب باشید در دام سرقت ادبی نیفتید؛ یعنی هر جمله یا اصطلاحی از مقاله‌ای دیگر در محتوای خود آورده‌اید، حتما منبع یا رفرنس آن را ذکر کنید، در غیر این صورت، این کار شما به معنای سرقت ادبی است و مقاله شما بلافاصله ریجکت خواهد شد. برای چک کردن این موارد احتمالی از مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرید. البته نرم‌افزارهایی برای این کار وجود دارند، اما موسسات معتبری مثل موسسه ریسرچ ادیتور به‌سرعت این مرحله را برای‌تان انجام می‌دهد.

داشتن روش‌های تحقیق مبتکرانه تاثیر بسیار مثبتی در داوری مقالات دارند؛ بهتر است در گردآوری داده‌ها خلاقیت به خرج دهید و نیز با ارائه تحلیل‌های متفاوت، جالب و جذاب توجهات را به سوی مقاله‌تان جلب کنید.

تعامل خوب و قوی با تحقیقات دیگر در حیطه پژوهشی خود و حتی دیگران موجب غنی‌تر و پربارتر شدن محتوای مقاله‌تان خواهد شد و نکته مهمی در جلب توجه هیات داوران مجلات است.

 عوامل اصلی ریجکت شدن مقاله

 نقص فنی مقاله: مقاله‌ای که از نظر فنی در هر یک از فصل‌ها یا بخش‌هایش اشکال داشته باشد، بلافاصله از سوی هیئت داوران مجلات ریجکت خواهد شد.

ناقص بودن مقاله: مقاله باید دقیق، علمی، کامل و مستند باشد و به طور کامل به موضوعش پرداخته باشد، در غیر این صورت قابل پذیرش هیچ مجله‌ای نخواهد بود.

روش تحقیق غلط: ایرادهای روش انجام پژوهش یا اشکالات در تحلیل داده‌های مقاله به هیچ وجه قابل اغماض نیستند و به رد مقاله منجر خواهند شد.

نتیجه‌گیری غیرهمسو با مقاله: اگر بحث و نتیجه مقاله پاسخی روشن برای پرسش و مسئله پژوهش نباشد، به عبارت دیگر، ارتباط معناداری با بخش‌های دیگر تحقیق نداشته باشد، بی‌تردید مقاله ریجکت خواهد شد.

تکراری بودن یافته‌های مقاله: مقاله‌ای که یافته جدیدی در بر نداشته باشد و صرفا تکرار دستاوردهای گذشته باشد، قابل پذیرش نیست.

اشکالات نگارشی: مقاله قوی نباید هیچ مشکلی در نگارش محتوایش وجود داشته باشد. استفاده از جملات و کلمات صحیح، روان، گویا و ساده لازمه متن خوب و جذاب است. این موضوع در ترجمه مقاله نیز بسیار مهم و حیاتی است. مقالاتی که پیچیده و مبهم و خسته‌کننده باشند، مسلم است که مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت. گفتنی است در این زمینه باید از ویراستاران حرفه‌ای کمک گرفت.

مقاله خارج از اسکوپ مجله: هر مجله‌ای فرمت خاصی برای چاپ مقالاتش طراحی می‌کند و نویسندگان مقالات باید به آن اسکوپ پایبند باشند. بدیهی است مقالاتی که بدون رعایت فرمت مجله برای داوری ارسال می‌شوند، در مرحله اول ریجکت خواهند شد.

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×