منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

شاخص SJR چیست؟

SJR چیست؟

شاخص SJR چیست؟
به قلم:Researcheditor

 

(Sjr)  SCImago Journal Rank

 احتمالاً در زمان خواندن مقالات علمی متوجه این نکته شده اید که برخی از این نشریات و مجلات در بین اندیشمندان و محققان مختلف سراسر دنیا دارای ارزش علمی بالاتری نسبت به بسیاری از مجلات دیگر هستند و نویسندگان معتبر که اغلب محققان سر شناسی می باشند مقالات خود را در این مجله ها به چاپ می رسانند. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه تفاوتی میان این نشریه ها وجود دارد؟ چگونه می توان متوجه شد که یک مجله علمی دارای چه جایگاهی در محافل مختلف علمی و در میان محققان و افراد آکادمیک است تا بتوان مقاله خود را پس از ویرایش مقاله انگلیسی به آن مجله ارسال کرد؟

 ارجاعات به مقالات در ژورنال‌ها به عنوان ارزشی برای آن ژورنال به حساب می‌آیند و شاخص SJR مقیاسی برای محاسبه آن است.

(SCImago Journal Rank (SJR مقیاسی برای ژورنال‌های علمی است که تعداد ارجاعات ژورنال و اهمیت نشریاتی که ارجاعات در آنها صورت می‌گیرد را محاسبه می‌کند. SJR یک ژورنال یک عدد است که میانگین ارجاعات انجام شده در مدت یک سال به تعداد مقالات منتشر شده در سه سال گذشته در همان ژورنال را نشان می‌دهد. SJR بالاتر به معنای ارزش بالاتر ژورنال است. شاخص SJR (سایمگو) میزان تاثیر علمی مقاله‌های علمی نشریات را براساس تعداد ارجاع‌دهی و اهمیت مراجع مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این عبارت مخفف SCImago Journal Rank (SJR)  به معنای رتبه نشریه سایمگو است و برای محاسبه ضریب تاثیر یک مقاله علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به بیان ساده‌تر در اینجا فقط این مهم نیست که چندبار به مجله ارجاع داده شده است. بلکه این نکته نیز اهمیت دارد که چه مجلاتی و با چه اعتبار علمی به مجله موردنظر رفرنس داده‌اند. بنابراین هم شاخص سخت‌گیرانه‌تری است و هم اعتبار بالاتری دارد.

 در اینجا به چند نکته باید اشاره کرد. هرگز یک مقاله دارای اعتبار خاصی نیست و مهم نیست به مقاله شما چقدر ارجاع داده شده است. هر مقاله اعتبار خود را از مجله‌ای که در آن منتشر شده است بدست می‌آورد. بنابراین شاخص SJR برای یک مجله محاسبه می‌شود. اگر مقاله شما در یک مجله با اس جی آر بالاتر منتشر شود از اعتبار بیشتری برخودار خواهد بود. منظور از ارجاع آن است که چقدر مقالات دیگر به مقاله‌های مجله مورد نظر رفرنس داده‌اند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که سایمگو زیرنظر بنیاد تامسون رویترز نیست. بنابراین اعتبار این شاخص مشابه جی سی آر JCR نیست. ممکن است مجلات از منظر این دو معیار باهم تفاوت‌هایی داشته باشند. به‌طور کلی مقاله‌هایی که در ساینس دایرکت یا اشپرینگر نمایه می‌شوند از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

 محاسبه شاخص SJR

شاخص SJR یا همان SCImago Journal Rank که در فارسی اس جی آر هم گفته می‌شود، معیاری از میزان استنادات به ژورنال مد نظر را در اختیار ما قرار می‌دهد. این شاخص که توسط نظام رتبه‌بندی سایمگو ارائه شده است، مجلات را بر حسب تعداد استنادات معتبر وارد شده بر آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند. ملاک و میزان برای اس جی آر، تنها استنادات ۲ سال اخیر وارد بر مجله است؛ به این ترتیب که مثلاً در سال ۲۰۱۸ و در رابطه با یک مجله به خصوص برای پاسخ به این پرسش که sjr ژورنال چیست، محققان تعداد استنادات وارد بر مجله مد نظر را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ در نظر می‌گیرند.

برای محاسبه شاخص SJR کافی است به سایت سایمگو رجوع کنید. سپس شابک نشریه را وارد نمایید. برای پیدا کردن شابک ISSN مجله یا مقاله کافی است نام آن مقاله را جستجو کنید. در زیر عنوان هر مقاله کدی وجود دارد که به نام ISSN مشخص شده است. این کد را در باکس جستجوی سایت سایمگو وارد کنید.

 نظام رتبه‌بندی سایمگو یا رتبه‌بندی SCImago توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود. براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش محور در جهان است. اخیراً این نظام رتبه‌بندی دو شاخص جدید عملکردی (نمایه تخصصی و میزان تعالی) را به چهار شاخص قبلی برای ارزیابی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها افزوده‌است.

  جمع‌بندی

اس جی آر یکی از جدیدترین نظام‌های رتبه‌بندی مجلات در سطح جهانی است و اخیراً محققان برای اطمینان از سطح علمی یک مجله از این معیار استفاده می‌کنند. تفاوت این شاخص با شاخص‌های قبلی از جمله ایمپکت فاکتور در استفاده از استنادات موزون برای رتبه‌بندی مجلات است. منظور از استنادات موزون این است که در محاسبه ضریب شاخص SJR برای یک مجله، استنادات از مجلات معتبر و دارای ضریب اس جی آر بالا، امتیاز بیشتری برای مجله کسب می‌کنند. شاخص سایمگو شبیه ایگن فاکتور است اما در درون خود نرمال سازی بر اساس اندازه را بیشتر در نظر می‌گیرد و بیشتر به شاخص تاثیر مقاله شبیه است.

 شاخص SJR تنها به تعداد استنادات یک مجله اکتفا نمی کند و کلیه استنادات را داری یک وزن مساوی در نظر نمی گیرد، بلکه حوزه موضوعی، کیفیت، پرستیژ و شهرت مجله استناد کننده می‌تواند تأثیر مستقیم بر ارزش استناد داشته باشد. در یک بازه زمانی ۳ ساله محاسبه می‌شود. این شاخص در پایگاه اسکوپوس قابل مشاهده است. یکی از انتقادات وارد بر شاخص‌های قبلی این بود که ناشران مجلات می‌توانستند توسط خود استنادی در مقالات مختلف منتشر شده در مجله، تعداد استنادات را بالا ببرند. در نتیجه شاخص‌های مختلف دستکاری داشته باشند. در محاسبه اس جی آر در صورت خود استنادی بیش از حد، امتیاز مجله افزایش نخواهد یافت.

  

 اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×