منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

انواع مجلات علمی، ویژگی‌ها و اعتبار چاپ مقاله در آن‌ها

مجلات Q1, Q2, Q3, Q4 چیست؟

انواع مجلات علمی، ویژگی‌ها و اعتبار چاپ مقاله در آن‌ها
به قلم:Researcheditor

اعتبار مجلات علمی داخلی و خارجی

انواع مجلات علمی

مجلات خارجی

مجلات داخلی

با خارجی‌ها بیشتر آشنا شوید

مجلات ISI

مجلات اسکوپوس (Scopus)

مجلات ISC

مجلات پاب‌مد(Pubmed)

با داخلی‌ها بیشتر آشنا شوید

مجلات علمی‌-پژوهشی

مجلات علمی-تخصصی

مجلات علمی-ترویجی

 

اعتبار مجلات علمی داخلی و خارجی

چاپ مقاله در مجلات علمی به چند دسته‌ب تقسیم میشوند و هر یک دارای چه ویژگی‌هایی هستند. با ما همراه باشید تا با مجلات مختلف آشنا شوید.

 

انواع مجلات علمی

تقسیم‌بندی مجلات به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم میشوند که هر کدام شامل مواردی هستند:

 

مجلات خارجی

تامسون رویترز (مقالات ISI)

اسکوپوس (Scopus)

پایگاه استنادی جهان اسلام (Isc)

پاب‌مِد (Pubmed)

 

مجلات داخلی

مجلات علمی-پژوهشی

مجلات علمی-تخصصی

مجلات علمی-ترویجی

 

 

ژورنال های خارجی:

چاپ مقالات در مجلات خارجی برای هر پژوهشگری بسیار مطلوب است. البته گاهی برای چاپ مقاله در ژورنال‌های علمی نیاز به پرداخت هزینه وجود دارد که اگر از سوی دانشگاه یا موسسه‌ای علمی حمایت نشوید، مبلغ آن کمی زیاد خواهد بود.

 

مجلات  ISI

شرکت تامسون رویترز شرکتی بین‌المللی است که زیرمجموعه‌های مختلفی دارد و بخشی از فعالیت این شرکت متمرکز بر پایگاه داده های استنادی است که امکان جست‌وجوی گسترده مقالات علمی باکیفیت در مجلات علمی معتبری وجود دارد که پذیرفته می‌شوند و در سامانه WOS (web of science) نمایش داده می‌شوند.

 

به دو نوع مجله تقسیم‌ می‌شوند که مجلات JCR یا ISI-LISTED گفته می شود. مجلاتی که در JCR  چاپ می شوند درارای ضریب تاثیر(ایمپکت فکتور) هستند و مجلات ISI-LISTED  فاقد ضریب تاثیرند.

 

ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور (Impact Factor) شاخصی علمی است که میانگین تعداد استنادها (Citation) به مقالات اخیر منتشرشده در مجله‌ای علمی را نشان می‌دهد. این شاخص نشانه و نمادی از اعتبار مجله و مقالاتی است که در آن به چاپ رسیده‌اند. هر چقدر که این ضریب بیشتر باشد، مجله از اعتبار و ارزش علمی بالاتری برخوردار است.

مجلات اسکوپوس  (Scopus)

مقالات اسکوپوس نمایه‌ای استنادی معتبری است که درباره اطلاعات چندین هزار(حدود ۵هزار) مجله معتبر بین‌المللی، پایگاه داده‌ای قوی دارد. اگر بخواهید مقاله‌تان در مجله‌ای نمایه‌شده در اسکوپوس به چاپ برسانید باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

 

مجلات  ISC

مجلات جهان اسلام یا ISC ، مجلاتی هستند که میان کشورهای اسلامی چاپ و تولید می‌شوند و پایگاه استنادی ISC با گردآوری و ایندکس مجلات معتبر این کشورها سعی دارد تا پایگاهی جامع برای معرفی و ایجاد ارتباطات میان دانشمندان کشورهای اسلامی داشته باشد. حدود ۶۰ کشور در این پایگاه دارای مجله هستند و بعد از اسکوپوس و تامسون‌رویترز، ISC سومین پایگاه بزرگ جهانی برای ایندکس مجلات و مقالات علمی معتبر است.

 

مجلات پاب‌مد(Pubmed)

مجلات پاب مد تخصصی‌تر هستند. پاب‌مد مرتبط با مجلاتی است که در حوزه تخصصی پزشکی و علوم‌زیستی فعالیت می‌کنند در واقع، پایگاهی عالی برای جست‌وجو در میان مقالات معتبر پزشکی و حیطه‌ی مرتبط با آن و علوم‌زیستی می باشد. بیشتر از ۴ هزار مجله علمی معتبر در پایگاه داده پاب‌مد وجود دارند و به مجلاتی که در این پایگاه قابلیت حضور پیدا می‌کنند، مجلات پاب‌مد (Pubmed) می‌گویند.

 

 

 

ژورنال داخلی‌:

انواع مجلات داخلی به سه دسته تقسیم می‌شدند که در ادامه شرح آورده شده است:

 

مجلات علمی‌-پژوهشی

مجلات علمی-پژوهشی از دسته مجلاتی هستند که مقالاتی با عنوان علمی و همچنین پژوهشی به چاپ می‌رسانند. یعنی مقالاتی را بررسی و داوری میکنند که در حوزه پژوهش، آزمایشی نو و تازه را معرفی و به نتایجی قابل‌قبول دست یابد.

 

این دسته از مقالات پژوهشی هستند و کارشان ارائه نتیجه‌ای نوین یا پاسخ‌دادن به پرسشی جدید در حیطه تخصصی‌ خود است. در واقع، پژوهش‌هایی توصیفی یا آزمایشگاهی در این مقالات بررسی می‌شود. مجلاتی که مقالات علمی-پژوهشی را می‌پذیرند به ساختاری خاص توجه دارند و مقالات باید ضمن رعایت استانداردهایی، تمام نکات مهم پژوهش شان را مطرح کنند.

 

مقالات علمی-پژوهشی ساختاری مشخص دارند که در صورت رعایت‌نشدن از سوی پژوهش‌گر، امکان چاپ و پذیرش در مجلات علمی-پژوهشی را نخواهد داشت.

مجلات علمی-تخصصی

مجلات علمی-تخصصی اعتبار مجلات علمی-پژوهشی را برای پژوهشگران به همراه ندارند. البته حضور در این مجلات و ارسال مقاله برای آنها می‌تواند باعث شهرت و افزایش اعتبار نویسنده شود ولی از نظر آکادمیک مثلا برای دریافت نمره پایان‌نامه به چنین مجلاتی توجه نمی‌شود.

 

مجلات علمی-تخصصی چاپ و پذیرش مقالاتی را دنبال میکنند که در حوزه‌ای تخصصی نوشته و موضوعاتی تخصصی را مطرح می‌کند. اکثر این مجلات متعلق به سازمان‌ها یا نهادهایی خاص می باشد و هدف‌ اطلاع‌رسانی درمورد یک موضوع تخصصی دارند.

 

مجلات علمی-ترویجی

مقالات علمی-ترویجی درمورد موضوع جدید در یک زمینه علمی-تخصصی نمی باشد و مقالاتی هستند که بر پایه مقالات دیگری که در حیطه‌ای خاص وجود دارد، اقدام به بررسی موضوعی علمی می‌کنند تا پیگیری موضوع و روند رسیدگی برای مخاطبان ساده‌تر شود.

 

هدف این دسته از مقالات ترویج موضوعی نیست که موجود هست و حال با رویکردی تازه یا در قالب جمع‌آوری تمام منابع درباره موضوع (در قالب مقاله‌ای جدید) ارائه می‌شود. مقالاتی با این ویژگی‌ها در مجلاتی علمی-ترویجی چاپ می شوند.

 اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×