منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

کلیدواژه یا واژگان کلیدی

آشنایی با نوشتن کلید واژه‌ها

کلیدواژه یا واژگان کلیدی
به قلم:Researcheditor

 

معمولاً در انتهاي چكيده، واژگان كليدي پژوهش را بيان مي‌‏كنند تا به خواننده كمك كنند پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين مقاله مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به حجم و محتواي مقاله، واژه های کلیدی در آخر چکیده بین ۳ تا ۶ واژه می‌آیند و با علامت نقطه ویرگول (؛) از هم جدا می شوند. کلیدواژه ها باید از واژگان اصلی مقاله باشند تا در بازیابی ها مورد استفاده قرار گیرند.

 مفاهیم اصلی مقاله هستند که در مقاله معمولا بیشترین تکرار را داشته اند. معمولا یک تا سه کلمه است. حروف اضافه جز کلید واژه حساب نمیشود. جستجوگر میتواند با استفاده از کلیدواژه هایی که مربوط به موضوع خودش است مطالب را پیدا کند و میتوان گفت که پل ارتباطی بین جستجوگر و مطالب است. پس دقت هر چه بیشتر در این کار، راه را برای دسترسی آسانتر به مقاله ما باز میکند و میتواند بازدید مقاله  شما را افزایش دهد.

 مسلما هر چه کلیدواژهها کلیتر باشد، دامنه جستجوی اطلاعات بیشتری خواهد داشت. عموماً بهتر است در تحقیقات میدانی وسیع و بنیادی از کلمات کلی استفاده کنیم هر چند اطلاعات به دست آمده خیلی زیاد است ولی از اتقان بیشتری برخوردار بوده. برای پیدا کردن اطلاعات با دامنه کم از کلمات ترکیبی (دوکلمه یا سه کلمه باهم) استفاده میکنیم.

 

 مثال: رسانه (دامنه بسیار گسترده)، رسانه و کودکان (دامنه محدودتر)، نقش رسانه و کودک(دامنه بسیار محدودتر)

          کلیدواژه ها کلماتی هستند که نقش اصلی را در محتوای علمی مقاله ایفا می کند.

          کلیدواژه ها نقش در مقاله و نقش نمایه و فهرست را در کتاب و پایان نامه ایفا می کند.

          کلیدواژه ها نمایی کلی از مقاله در ذهن خواننده ترسیم می نماید.

         تعداد کلید واژه‌ها باید بین ۳ تا ۵ مورد باشد. البته در برخی مجلات ۳ تا ۶ مورد نیز قابل قبول است.

          کلیدواژه ها باید از بین واژه های گویا و مناسب مقاله انتخاب شود.

          کلیدواژه می‌تواند شامل کلماتی باشد که در عنوان و چکیده نیامده است ولی در بدنه مقاله استفاده شده‌اند.

         کلیدواژه ها باید با واژه های اصلی عنوان و مساله تحقیق و تا حد امکان با سرفصل های مقاله تناسب داشته باشد و در مجموع مسائل      اصلی مقاله را نشان دهند.

        کلید واژه‌ها را با علامت ؛ از هم جدا کنید.

         کلیدواژه ها غیر از مفاهیم و اصطلاحاتی است که پژوهشگر در فرایند مطالعه به آنها برخورد می کند. بسیاری از این مفاهیم اگر چه بنیان های نظری مقاله را تشکیل می دهند، موضوعات کلی یا جزئی مقاله محسوب نمی شوند

           کلیدواژه ها نباید چنان عام و کلی باشد که موضوعات متفرقه را هم پوشش دهند و نیز نباید آن چنان خاص باشد که توانایی اشاره به موضوعات فرعی مقاله را نداشته باشد.

 

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×