منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

آموزش نگارش کامل یک مقاله (قسمت اول: چکیده ی مقاله)

آموزش مقاله نویسی و نگارش چکیده

آموزش نگارش کامل یک مقاله (قسمت اول: چکیده ی مقاله)
به قلم:Researcheditor

 

 

چکیده‌ مقاله: Abstract

 abstract مقاله خلاصه ی مقاله. چکیده مقاله خلاصه ای از بخش های مهم ویژه یک مقاله است که به صورت مختصر به آن ها اشاره شده است و گاهی شامل لیست عبارات و لغات کلیدی مقاله است.

از نظر بسیاری از مجلات، چکیده با خلاصه مقاله متفاوت است. (معمولا چکیده مقاله ای که قبل از ارسال اصل مقاله برای مجله ارسال میشود، چکیده مقاله پیشین میگویند که با چکیدهای که در پایان مجلات آورده میشود چکیده پسین فرق میکند).

 چکیده در واقع قسمتی از مقاله است که خواننده بعد از خواندن عنوان مقاله آن را میخواند و در نتیجه باید علاوه بر خلاصه بودن، مطالب کلی و اصلی مقاله را در بر داشته باشد تا خواننده با خواندن چکیده مقاله، به خواندن کل مقاله ترقیب شود. ‌

 قبل از نوشتن چکیده بهتر است به قسمت «توضیحاتی برای نویسندگان» مجله رفته و مواردی که برای نوشتن چکیده برای ژورنال مربوطه است را رعایت کنید. مثلا تعداد کلمات برای چکیده مقاله چه قدر باشد.

 چکیده را چه زمانی بنویسم؟

نوشتن یک پیش نوس از چکیده، قبل از نوشتن کل مقاله می‌تواند مفید باشد. این کار خط مشی فکری مناسبی جهت نوشتن بقیه مقاله و ساختار آن در اختیار نویسنده قرار می‌دهد. ولی افراد خبره معمولا ابتدا بخش‌های دیگر مقاله را می‌نویسند و سپس اقدام به نوشتن چکیده و مقدمه می‌کنند. در این حالت به همان ترتیبی که فرایند تحقیق صورت گرفته است، نوشتن مقاله نیز انجام می‌گیرد.

 چهار سبک مختلف برای نگارش چکیده یا مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرد:

 I found that x=y

 

We found that x=y

 

It was found that x=y

 

The authors found that x=y

 

سبک نوشتن به زمینه متن و همچنین ژورنالی که مقاله را به آن می‌فرستید بستگی دارد. استفاده از سبک اول (اول شخص مفرد)، بیشتر در زمینه علوم انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن نظر نویسنده از اهمیت ویژه برخوردار است. سبک دوم می‌تواند در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. سبک سوم مرسوم‌تر است و بسیاری از ژورنال‌ها بر این سبک تاکید می‌کنند. سبک چهارم کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اصول نوشتن چکیده مقاله (Abstract)

 چکیده اول می آید اما آخر نوشته می شود.

به جاي استفاده از نقل قول‌هاي مستقيم، از تعبير و تفسير خودتان استفاده كنيد.

چکیده باید به گونه‌ای نوشته شود که خواننده را از مراجعه به متن اصلی مقاله بی‌نیاز سازد. یعنی چکیده باید خود تبیین‌گر باشد.

طول چكيده در مقالات نظری و مروری بین ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه و در مقالات پژوهشی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کلمه می‌باشد. البته معمولاً هر مجله‌ای شیوه خاص خود را در نگارش چکیده دارد.

در چكيده نياز به نوشتن منبع نيست.

اختصارها، نام‌ها و واژه‌هاي تخصصي مقاله بايد در چكيده توضيح داده شود.

در چکیده از کپی کردن متون داخل مقاله خودداری کنید

 ساختار اصلی یک چکیده مقاله (Abstract)

انگیزه و بیان مسئله  (در حد یک جمله): بیان مسئله شواهدی را دال بر وجود مسئله با استناد به نظرات متخصصان و یا نتایج پژوهش ها مطرح می کند.

هدف (در حد یک جمله): منظور از انگیزه پاسخ به این سوال است که چرا ما میخواهیم به مسئله ی حاضر اهمیت دهیم؟  و در واقع هدف، قصد و منظور از انجام پژوهش را تعیین می‌کند.

روش ها/ رویه ها/ راهکارها (در حد دو جمله): در این بخش اطلاعات مربوط به جامعه، نمونه و ابزار کار ذکر می‌شود.روش به کار برده شده البته در صورتی که جالب و نوین باشد و تکراری نباشد.

نتایج / دستاوردها/ محصولات (در حد یک یا دو جمله):  در این قسمت، نشان میدهید که به عنوان نتیجه و محصول کاری که با روش بیان شده انجام شده است چه چیزی یافته اید / یاد گرفته اید/ ایجاد کرده اید.نتایج‌ اصلی‌ کار به طور ساده و خالی از ابهام و به صورت خلاصه.یافته‌ های تان‌. ممکن است در قسمت عنوان مقاله هم ذکر شده باشد.

نتیجه گیری / مفاهیم (در حد یک جمله): در پایان با توجه به مسئله ای که بیان کردید، باید بگویید که بزرگترین یافته ی شما برای درک بهتر و پیشبرد موضوع تحقیقاتی چه بوده است؟

 چکیده‌ مقاله‌ باید دارای مطالب‌ یافت‌ شده‌ در کار پژوهشی، و نتایج اصلی و اهمیت‌ کار انجام شده باشد. مطالبی که در مقاله اصلی نیست نباید در چکیده هم باشد و چکیده باید یافته های مقاله اصلی را داشته باشد. بهتر است از عباراتی مثل رجوع شود مقاله یا بر اساس روشی یا بحثی که در مقاله ذکر شده استفاده نمود زیرا این ها هیچ اطلاعاتی برای خواننده ندارد و فقط تعداد مجاز کلمات استفاده شده در چکیده را برای شما کم میکند. آن چیزی که اهمیت دارد، یافته های تحقیق و اهمیت آن است که باید به طور دقیق ذکر شود.

 

 نکته: معمولا حجم چکیده نباید بیش از 150 کلمه شود.

 در قسمت چکیده بهتر است که از کلمات مخفف استفاده نشود. از اشکال و جدول استفاده نکنید. همچنین از آدرس آنها استفاده نشود.

 بهتر است از استفاده از جملاتی که نیاز به دادن رفرنس است در قسمت چکیده استفاده نشود اما در صورتی که استفاده کردید باید مشخصات کلی رفرنس (زمان چاپ، نام نویسنده و ..) ذکر کنید.

 شاخصه های یک چکیده مقاله خوب

 کوتاه ،دقیق و روشن باشد

یک یا دو بند جدا و یکپارچه باشد

جملات چکیده خبری و کوتاه باشند

جملات ساده باشند تا مطلب به درستی برای خواننده قابل درک باشد.

صفت های غیر ضروری، واژه های مترادف و تکراری نداشته باشد.

شامل کلمات کلیدی و عبارت های فنی و علمی مقاله باشد.

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×