منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

مفهوم مقالات پیر ریویو peer reviewچیست ؟

peer review چیست؟

مفهوم مقالات پیر ریویو peer reviewچیست ؟
به قلم:Researcheditor

 

درک مفهوم مقالات پیر ریویو peer review

فرایند پیرریویو میتواند یک فرایند بسیار پیچیده برای جلب توجه شما باشد.به همین علت است که ما راهنمای جامع برای درک مفهوم پیر ریویو آماده کرده ایم. این راهنما همه موارد را از انواع مختلف پیر ریویو قدم به قدم را توضیح میدهد .

پیر ریویو یا peer review چیست؟

پیر ریویو “peer review” معمولاً به عنوان بخشی از فرآیند غربالگری مقالات استفاده می‌شود. معمولاً بسیاری از دانشجویان و محققان تازه‌کار فرآیند چاپ و نشر مقالات را بدون اینکه معنی و مفهوم peer review را بدانند شروع می‌کنند. پیر ریویو به ارزیابی و سنجش مقاله توسط کارشناسان و متخصصان مربوط به یک حوزه خاص علمی اشاره دارد. peer review به عنوان یک سیستم نظارتی و داوری علمی است که به ادیتورهای مجله کمک می‌کند تا ارزش و اعتبار مقالات ارسالی به آنها را دریابند.

اگر مقاله شما برای انتشار و چاپ اکسپ شده است،زمان آن رسیده که وارد مرحله تولید شود.در این مرحله از فرایند مقاله  شما آماده منتشر شدن در ژورنال منتخب شماست. کارهای زیادی برای تولید نسخه نهایی مقاله شما توسط تیم انتشارات مجله صورت میگیرد،اما در مراحلی ورود شما به مجله نیز لازم است.

انواع پیر ریویو

انواع مختلف روش‌های داوری همتا یا بازنگری بادقت با گذشت زمان به وجود آمده‌اند. در ادامه به صورت مختصر به رایج‌ترین شیوه‌های اینگونه بررسی می‌پردازیم:

داوری یک سو کور (Single blind review): در این شیوه نام داور از دید نویسنده پنهان است. این سنتی‌ترین و رایج‌ترین روش داوری مقالات می‌باشد.

داوری دو سو کور (Double blind review): نه داور و نه نویسنده هیچگاه با اسم و هویت یکدیگر آشنا نمی‌شوند.

داوری سه سو کور (Triple-blind review): در این فرآیند بررسی، هم اسم داوران و هم اسم نویسنده از یکدیگر پنهان خواهد ماند و مشخص نخواهد شد. در داوری سه سو کور برخلاف روش Double blind review با چندین داور مواجه هستیم که هویت آنها برای هم نیز مجهول است.

داوری باز (Open review): این اصطلاحی است که به چندین مدل داوری اشاره دارد و هدف از آن دستیابی به شفافیت کامل در طول بررسی پژوهش و بعد از آن است. مثلاً در طول آن شاید داور و نویسنده با یکدیگر آشنا شوند.

جزئیات فرآیند Peer Review

فرآیند داوری تخصصی برای ژورنال‌های علمی در ده مرحله زیرخلاصه می‌گردد، اگرچه این مراحل بین ژورنال‌های مختلف تا حدودی متفاوت می‌باشد.

 ارسال مقاله به موسسه

در این مرحله نویسنده مقاله معمولا از طریق سیستم آنلاین یک نسخه از آن را به ژورنال مربوطه ارسال می‌کند.

 ارزیابی اولیه توسط ژورنال

در این مرحله ترکیب و ساختار مقاله توسط ژورنال بررسی می‌گردد تا مطابق دستورالعمل‌های آن و شامل بخش‌های مشخص شده باشد. در این بخش، کیفیت علمی مقاله بررسی نمی‌شود.

 ارزیابی توسط سردبیر ژورنال

سردبیر ژورنال بررسی می‌کند که این مقاله به اندازه کافی ابتکاری، اصیل و در گستره‌ی موضوعی آن ژورنال باشد و کاستی‌های اساسی در نگارش آن دیده نشود. در غیر این‌صورت، این مقاله ممکن است بدون بررسی بیشتر رد شود.

 اختصاص یک ویراستار

برخی از ژورنال‌ها دپارتمان ویراستاری دارند و در این صورت جهت ادامه روند داوری تخصصی، مقاله برای آن‌ها ارسال می‌شود.

 ارسال دعوت‌نامه به داوران

در این مرحله دعوت‌نامه‌ای به افرادی که تا حد ممکن در زمینه علمی مربوطه توانا و مجرب باشند و فاقد هرگونه تعارض منافع شناخته شده در زمینه مقاله مورد داوری باشند ارسال می‌گردد. تعداد این افراد در بین ژورنال‌های مختلف متغیر است. معمولاً برای جلوگیری از طولانی شدن زمان انتظار نویسنده، حداقل یک داور وحداکثر سه داور برای هر مقاله دعوت می‌شود.

 پاسخ به دعوت‌نامه

داوران پس از بررسی دعوت‌نامه با توجه به توانایی، تجربه و علایقشان نسبت به پذیرش یا رد دعوت‌نامه اقدام می‌نمایند. درصورت عدم پذیرش می‌توانند نسبت به پیشنهاد افراد مستعد جهت داوری نیز اقدام نمایند.

 نقد و بررسی مقاله

داوران زمان کافی را به‌منظور چندین بار مطالعه و بررسی مقاله صرف می‌کنند. درواقع، اولین مطالعه جهت شکل‌گیری ذهنیت و آشنایی اولیه با مقاله صورت می‌گیرد. درصورتی که در اولین مطالعه مشکلات جدی و عدیده مشاهده گردد، داور می‌تواند نسبت به رد مقاله اقدام کند. درغیر این‌صورت، به تعداد بیشتری بررسی مقاله صورت می‌پذیرد و هم‌چنین یادداشتی از بررسی دقیق مقاله و راه‌های مشخصی برای رفع خطاهای احتمالی موجود در مقاله نیز به صورت هم‌زمان تهیه می‌گردد. در نهایت نتیجه بررسی‌ها به همراه نظر نهایی رد یا تایید و یا درخواست بررسی مجدد مقاله به نویسنده اعلام می‌شود.

 بررسی نظرات داوران

ژورنال جهت اخذ تصمیم نهایی، نظرات داوران را بررسی نموده و در صورتی‌که اختلاف نظر قابل توجهی در آرا وجود داشته باشد، نسبت به دعوت تعداد بیشتری از داوران اقدام می‌کند.

 اعلام نتیجه به نگارنده مقاله

ژورنال نتیجه و تصمیم نهایی را به همراه نکات بررسی شده توسط داوران به نگارنده مقاله ارسال می‌کند. ارسال یا عدم ارسال نام داوران بسته به موسسه متفاوت می‌باشد.

 مراحل نهایی

اگر مقاله پذیرفته شود، اقدامات لازم جهت انتشار آن صورت می‌گیرد. در صورتی‌که مقاله رد یا جهت بررسی مجدد به نگارنده مقاله ارسال گردد، وی می‌تواند با توجه به کامنت‌های ارزشمند داوران نسبت به بهبود مقاله اقدام نماید. هم‌چنین پس از اصلاح مقاله، نتیجه جهت بررسی مجدد به داوران ارسال می‌شود، مگر در شرایطی که آن‌ها عدم تمایل به بررسی مجدد مقاله را اعلام کرده باشند. هم‌چنین در صورتی که تنها مشکلات جزیی در مقاله دیده شده باشد، ممکن است ویراستار ژورنال، اقدام به ویرایش مقاله کند.

نحوه یافتن مقالات پیر ریویو شده

راه‌های زیادی برای پیدا کردن مقالات تحت داوری همتا قرار گرفته وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

بررسی بخش About مجله: در این قسمت باید نام مقالاتی که بررسی گردیده و در مجله چاپ شده‌اند، و نوع داوری آنها آورده شود.

مراجعه به پایگاه داده مجلات پیر ریویو: برای این کار می‌توانید به وب‌سایت‌های وب آو ساینس (Web of Science)، پاب مد (PubMed)، اسکوپس (Scopus)، گوگل اسکولار (Google Scholar) و غیره مراجعه کنید. در قسمت جستجوی پیشرفته این سایت‌ها می‌توانید ذکر کنید که تنها به دنبال ژورنال‌های حاوی داوری دقیق هستید.

استفاده از منابع داخلی: از پایگاه داده کتابخانه دانشگاه خود استفاده نموده و در قسمت جستجوی پیشرفته ذکر نمایید که تنها به دنبال مجلات پیر ریویو شده می‌گردید.

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

 

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×