منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

تفاوت مقاله کنفرانسی با مقاله ژورنالی چیست؟

معرفی مقاله کنفرانسی وژورنالی

تفاوت مقاله کنفرانسی با مقاله ژورنالی چیست؟
به قلم:Researcheditor

اگر می‌خواهید رزومه قوی‌تری داشته باشید اما زمان کافی برای چاپ مقاله در مجلات مرتبط با رشته خود را ندارید، می‌توانید مقاله خود را به کنفرانس‌های مرتبط با رشته خود، ارسال کنید.

اگرچه مقالات کنفرانسی اعتبار کمتری نسبت به مقالات ژورنالی دارند، اما می‌توانند رزومه شما را پربارتر کنند. همچنین، کنفرانس‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که با موضوعات جدید و افراد متخصص در حوزه تخصصی‌تان آشنا شده و تعامل کنید.

در ادامه به تشریح مقاله کنفرانسی و ژورنال می‌پردازیم و تفاوت‌های آن‌ها را شرح می‌دهیم.

 

مقاله کنفرانسی چیست؟

کنفرانس مکانی است که در آن محققان برجسته حضور می‌یابند تا نتیجه تحقیقات خود را ارائه داده و در مورد آن بحث و گفتگو کنند. محققان مقالات خود را بر اساس دستورالعمل‌های مشخص و جداول زمانی معین که توسط کنفرانس تعیین‌شده، به کنفرانس ارسال می‌کنند. سپس مقاله آن‌ها، برای داوران کنفرانس ارسال می‌شود.

بعد از داوری، نتیجه به محققان اطلاع داده می‌شود. در صورت پذیرش مقاله، نویسندگان برای ارائه فراخوانده می‌شوند. مقالات کنفرانسی عمدتاً کوتاه بوده، چراکه معمولاً در مورد تعداد صفحات، محدودیت وجود دارد.

مقالات کنفرانسی معمولاً در مجموعه‌هایی بنام Proceedings منتشر می‌شوند. این مجموعه‌ها عمدتاً توسط انتشارات بزرگ، مطبوعات دانشگاه چاپ‌شده و یا به‌صورت آنلاین در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

 

مقاله ژورنالی چیست؟

ژورنال یا مجله، نشریه‌ای است که به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شود و شامل مجموعه‌ای از مقالات با داوری همتا Peer review و معتبر است. معمولاً ژورنال‌ها دارای ضریب تأثیر هستند که به‌ اندازه‌گیری میزان استنادها به یک مقاله کمک می‌کند. در مجله دیگر نیاز به ارائه مقاله نمی‌باشد.

بعد از ارسال مقاله به مجله، داوری انجام می‌شود. اگر داور نیاز به اعمال تغییر در متن مقاله را لازم بداند، متن برای محقق ارسال می‌شود. بعد از اعمال تغییرات و در صورت تائید داوران مجله، مقاله منتشر می‌شود.

در مقایسه با کنفرانس، برای چاپ مقاله، جدول زمانی مشخصی وجود ندارد و ممکن است از زمان داوری تا انتشار مقاله فاصله زمانی زیاد به طول بیانجامد.

تعداد دفعات چاپ در سال برای هر ژورنال متفاوت است؛ می‌تواند ماهیانه و یا سالیانه باشد. همچنین، مقالات منتشرشده در ژورنال نسبت به مقالات کنفرانسی مفصل‌تر و با جزئیات بیشتری است.

 

شباهت‌های کنفرانس و ژورنال:

1.       هر دو مقاله کنفرانسی و ژورنالی منجر به افزایش دانش کسانی می‌شود که یا در کنفرانس شرکت کرده و یا مقالات چاپ‌شده در ژورنال را می‌خوانند.

2.       مقالات کنفرانسی و ژورنالی هر دو توسط محققان، دانشمندان و دانشجویان پیگیری می‌شوند و می‌توانند منجر به پیشرفت در علم و فناوری گردند.

 

تفاوت‌های مقاله کنفرانسی و ژورنالی:

1.       دریافت بازخورد در مقالات کنفرانسی بسیار سریع‌تر از مقالات ژورنالی است چراکه تعامل مخاطبان در کنفرانس‌ها بیشتر و مؤثرتر است. درحالی‌که در مجلات هیچ‌گونه تعاملی با مخاطب وجود ندارد و به همین دلیل بازخوردی هم دریافت نمی‌شود.

2.       به دلیل وجود محدودیت‌های زمانی در کنفرانس، مقالات کنفرانسی کوتاه و دقیق هستند؛ اما مقالات ژورنالی عموماً مفصل و دارای جزئیات زیادی هستند.

3.       یکی دیگر از تفاوت‌ها در نحوه انتشار مقالات است. فرایند چاپ مقاله در کنفرانس بسیار آسان‌تر است و از دستورالعمل مشخصی پیروی می‌کند؛ اما فرایند چاپ مقاله در ژورنال بسیار پیچیده است؛ به‌طوری‌که در بعضی از مواقع نویسندگان به علت شرایط دشوار چاپ، مقالات خود را به ژورنال‌های با رتبه پایین‌تر که فرایند ساده‌تری دارند، ارسال می‌کنند. این مسئله منجر به کسب اعتبار و ضریب تأثیر کمتر برای مقالات آن‌ها می‌شود.

4.       در مقالات کنفرانسی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌اندازه مقالات ژورنالی بررسی نمی‌شود. در مقالات ژورنالی، روش تحقیق، ابزار مورداستفاده و بررسی‌های بازار به‌خوبی توضیح داده‌شده که منجر به توصیف عمیق مسائل و شکل‌گیری افکار و عقاید جدید می‌شوند.

5.       نحوه ارائه مقالات در کنفرانس و ژورنال متفاوت است. در کنفرانس‌ها نحوه ارائه مقاله شامل پوسترها، بحث عمومی و ارائه شفاهی با پاورپوینت می‌باشد؛ اما در ژورنال، نحوه ارائه درواقع همان مقاله‌ای است که در ژورنال منتشر می‌شود.

6.       سررسید یا ددلاین ارسال مقاله در کنفرانس و ژورنال متفاوت است. برای ارسال مقاله در کنفرانس می‌بایست در بازه تعیین‌شده، مقاله برای داوری ارسال شود؛ اما در ژورنال بازه مشخصی برای ارسال مقاله وجود ندارد. سررسید یا ددلاین موردتوجه در ژورنال، مدت‌زمانی است که صرف داوری و چاپ مقاله می‌شود.

7.       موضوع مقاله: به‌طورکلی مقالات کنفرانسی، موضوعات به‌روز و کارهای پژوهشی بسیار جدید را شرح می‌دهند، اما مقالات منتشرشده در ژورنال‌ها معمولاً به بسط موضوعات از قبل مطرح‌شده می‌پردازند.

 #post_84

اگر زمان کافی برای چاپ مقاله خود در ژورنال‌های مرتبط با رشته خود را ندارید، می‌توانید مقاله خود را به کنفرانس‌های معتبر و مرتبط با رشته خود ارسال کنید.

برای آگاهی از زمان برگزاری کنفرانس‌ها می‌بایست به سایت‌هایی که کنفرانس‌ها را بر اساس رشته‌های تخصصی دسته‌بندی می‌کنند، مراجعه کنید.

ازجمله این سایت‌ها عبارت‌اند از: www.allconferences.com و www.conferencealerts.com. همچنین اگر متن مقاله شما فارسی است و به دنبال کنفرانس‌های معتبر داخلی هستید می‌توانید به سایت www.civilica.com مراجعه کنید. این سامانه، ناشر تخصصی کنفرانس‌های ایران است و علاوه بر اطلاع‌رسانی در مورد کنفرانس‌های معتبر ملی و بین‌المللی، مقالات ارائه‌شده در کنفرانس‌ها را نیز نمایه می‌کند.

سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی

سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس‌ها را اطلاع می‌دهند به شرح زیر هستند:

سیویلیکا؛ civilica.com

اس.آی.دی؛  sid.ir

کنفرانس‌جو؛ conferencejoo.ir

آل‌کنفرانسز؛ allconferences.ir

این سایت‌های داخلی به شما کمک می‌کنند تا از همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که در طول سال در کشور برگزار می‌شوند، باخبر باشید.

#post_310

سایت‌های اطلاع‌رسانی خارجی

سایت‌های اطلاع‌رسانی خارجی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس‌ها را اطلاع می‌دهند به شرح زیر هستند:

o        آل‌کنفرانسز؛  allconferences.com 

o        کنفرانس‌آلرتز؛ conferencealerts.org

 البته فقط این سایت‌ها نیستند که می‌توانند به شما کمک کنند. با جست‌وجوکردن موضوع موردنظرتان به همراه واژه کنفرانس در گوگل می‌توانید به نتایج و سرنخ‌های خوبی دست پیدا کنید. بدیهی است که باید اندکی به زبان انگلیسی وارد باشید تا در جریان امور قرار بگیرید و بدانید که در کجا و چه موقع کنفرانس‌ها برگزار خواهند شد.

 #service_submit

 

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×