منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

بورسیه تحصیلی یا Scholarship چیست؟

چگونه بورس تحصیلی بگیریم

بورسیه تحصیلی یا Scholarship چیست؟
به قلم:Researcheditor

گام اول برای استفاده از کمک هزینه تحصیلی هنگامی‌که قصد تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی را دارید، شناخت کامل انواع کمک هزینه‌ها و شرایط آن‌ها است. اکثر دانشگاه‌ها، کمک هزینه‌های متنوعی را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که شرایط اخذ هرکدام، متفاوت از دیگری است. در این مطلب به توضیح کمک هزینه‌های تحصیلی از نوع بورسیه می‌پردازیم.

 #post_308

بورسیه یا اسکالرشیپ (scholarship) چیست؟

دسته‌ای از کمک هزینه‌های دانشجویی هستند که به ازا دریافت آن‌ها، دانشجو فعالیتی انجام نمی‌دهد. این کمک هزینه‌ها از طریق پرداخت شهریه و یا دیگر هزینه‌های تحصیل به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دانشجو کمک می‌کند. انواع کمک هزینه‌های این دسته عبارت‌اند از:

 

-     بورسیه (Scholarship و Fellowship)

-     جایزه (Awards)

-     حذف شهریه (Tuition Waiver)

-     وام تحصیلی (Loan)

 که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 بورسیه تحصیلی یا Scholarship چیست؟

بورسیه یا اسکالرشیپ، کمک هزینه‌ای است که بر اساس شایستگی‌های فرد متقاضی و برای کمک به تحصیل، به او پرداخت می‌شود. برای دریافت این کمک هزینه، متقاضی می‌بایست از نظر علمی و تحصیلی در سطح بالایی باشد. عوامل زیادی در کسب بورسیه تعیین‌کننده هستند؛ ازجمله این عوامل عبارت‌اند از: نمرات دانشگاه، نمرات آزمون‌های مختلف مثل GMAT و GRE و نمره زبان بالا. داشتن سوابق ورزشی یا هنری در سطوح بالا نیز می‌تواند در دریافت بورسیه کمک‌کننده باشد. ازآنجایی‌که یکی از عوامل تعیین‌کننده در دریافت اسکالرشیپ، معدل بالای متقاضی است، این کمک هزینه به‌صورت ترمی به دانشجو پرداخت می‌شود و ادامه بهره‌مندی از آن منوط به کسب معدل بالا در هر ترم است.

 #post_317

تفاوت اسکالرشیپ و گرنت

بیشتر افراد اسکالرشیپ و گرنت را مشابه هم می‌دانند، درحالی‌که این دو کاملاً متفاوت هستند. اسکالرشیپ بر اساس شایستگی‌های دانشجو، به وی پرداخت می‌شود، میزان آن در هنگام درخواست مشخص بوده و اعتبار آن‌ یک‌ترم می‌باشد. درحالی‌که گرنت، به‌عنوان کمک هزینه از جانب استاد، دولت و مؤسسات خیریه به دانشجو تعلق می‌گیرد. مبلغ گرنت از قبل مشخص نیست و معمولاً دانشجویان در هنگام درخواست گرنت، مبلغ مدنظر خود را پیشنهاد می‌دهند. گرنت در اکثر مواقع تا پایان تحصیل دانشجو اعتبار دارد.

 برای خواندن اطلاعات بیشتر در مورد گرنت و فاند تحصیلی به لینک زیر مراجعه کنید 

 

 فلوشیپ Fellowship

فلوشیپ در لغت به معنی مشارکت و در بحث تحصیل، به معنی کمک هزینه جهت همکاری در به دست آوردن دانش متقابل است. رایج‌ترین انواع فلوشیپ عبارت‌اند از: فلوشیپ پژوهشی Research Fellowship، فلوشیپ تدریس Teaching Fellowship و فلوشیپ پزشکی Medical Fellowshipاین نوع کمک هزینه، از طرف دولت، سازمان‌های تحقیقاتی و یا دانشگاه به دانشجویان تعلق می‌گیرد تا بتوانند بر روی پروپوزال و موضوع پایان‌نامه خود کار کنند. به دلیل ماهیت پژوهشی‌ای که دارد، فلوشیپ یکی از متداول‌ترین کمک هزینه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است. مبلغ فلوشیپ به گونه ایست که معمولاً علاوه بر تأمین هزینه‌های اصلی زندگی و تحصیل، هزینه تفریحات آخر هفته را نیز شامل می‌شود. نکته مهم در مورد این کمک هزینه این است که مدت‌زمان برخورداری از آن یک سال است ولی در صورت داشتن شرایط، دانشجو می‌تواند آن را هر سال تمدید کند.

 

جایزه دانشجویی Student Award

به دانشجویان مستعدی که در طول تحصیل خود، موفقیت‌هایی مثل پیشرفت تحصیلی، معدل بالا، تعداد مقالات بالا در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی را کسب کرده باشند، جایزه دانشجویی یا Award تعلق می‌گیرد. مبلغ این جایزه بر اساس میزان بودجه و معیارهای دانشگاه‌ها، متفاوت است ولی معمولاً از چند صد دلار شروع می‌شود. همچنین شرکت‌ها و مؤسسات خاص در جهت منافع و اهداف خود، پروژه‌هایی را تعریف و جوایزی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. درنتیجه دانشجویانی که موفق به کسب عملکرد بالا در آن پروژه‌ها گردند، از جوایز برخوردار می‌شوند. همچنین بعضی از این مؤسسات به‌عنوان جایزه، دانشجویان برتر را جذب کار می‌کنند.

 

فاند waiver

در بحث کمک هزینه تحصیلی، waiver به معنی حذف تمام یا بخشی از هزینه‌های دانشجو می‌باشد. یکی از انواع متداول waiver، حذف شهریه یا Tuition Waiver است که با استفاده از آن دانشجو دیگر نیاز به پرداخت شهریه را نداشته و تنها می‌بایست هزینه‌های زندگی را پرداخت کند. در حالتی دیگر waiver به‌عنوان کمک هزینه پرداخت هزینه خوابگاه، شرکت در یک کنفرانس و یا بازدید علمی از سمت دانشگاه به دانشجو پرداخت می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت که این فاند برای دانشجویانی که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند، فراهم‌شده و طی شرایطی خاص به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

 

وام تحصیلی Student Loan

اخذ وام تحصیلی راهی دیگر برای کسب کمک هزینه تحصیلی می‌باشد. مبلغ وام معمولاً به گونه ایست که به دانشجویان در پرداخت هزینه دانشگاه، خرید کتاب‌ و مخارج روزمره کمک شایانی می‌کند. تفاوت این کمک هزینه با سایر کمک هزینه‌ها در الزام به بازپرداخت است، هرچند که نرخ سود این نوع از وام‌ها پایین‌تر از سایر وام‌ها می‌باشد.

 

جمع‌بندی نهایی

همان‌طور که در بحث فاند تحصیلی گفته شد، فاند یک اصطلاح کلی است که شامل انواع کمک‌ هزینه‌های تحصیلی می‌شود و ممکن است تمام یا بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجو را پوشش دهد. دریافت فاند نیاز به داشتن شرایط خاصی ندارد و دانشجویان با توجه به شرایط خود می‌توانند فاندی مناسب با شرایطشان را درخواست و دریافت کنند. این درحالی‌ است که بورسیه تحصیلی نوعی از انواع فاند بوده و عموماً بر اساس قابلیت‌ها و گل‌ها نیاز مالی دانشجو به او اعطا می‌گردد و دریافت آن ملزم به داشتن شرایط خاصی است.

#service_submit

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور :  07191009198 - داخلی شماره 3

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×