منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

برخی نکات در فرایند پذیرش دکتری

آمادگی برای آزمون دکتری

برخی نکات در فرایند پذیرش دکتری
به قلم:Researcheditor

 

فرایند پذیرش برای مقطع دکتری می تواند بسیار طولانی و زمانبر و از طرفی دشوار باشد اما کارهایی وجود دارد که برای اداره کردن این پروسه میتوان انجام داد.

هر چه سریعتر شروع کنید بهتر است

عمده اکثریت تقاضانامه های دکتری برای ارجاع در ماه دسامبر و یا ژانویه هستند بنابراین  اگر شما سال اخر و یا دانشجوی کارشناسی ارشد هستید بایستی برای درخواست و تقاضانامه خودرا  از پاییز شروع و بر روی ان کار نمایید. دد لاین به زودی فرا میرسد زمانی که ترک جدید شروع می شود

علایق خود را مشخص کنید

این شاید مهمترین جیزی باشد که شما باید قبل از شزوع درخواست خود برای برنامه دکتری در نظر داشته باشید.وقتی را قرار دهید برا ی مشخص کردن  تخصص دقیقی که می خواهید بر روی به مدت 5 سال اینده  کار کنید (حداقل)به درس ها و واحد هایی که آنها را دوست میدارید فکر کنید انتشارات اخیری که شما راعلاقه مند کرده اند یا سوالات متداول یا مجدد

باید بتوانید علایق خود را به طور مختصر در چند سطر بنوسید

تحقیق خود را انجام دهید

زمانی که زمینه و مناقع تحقیق خود را مشخص  کردید شما میتوانید شروع کنید برای جست و جوی استاد راهنمای با استعداد و مدارسی را که برای اپلای می خواهید را اولویت بندی کنید.بدون توجه به رتبه بندی مدارس این یک مکان درست برای شما نیست که فردی وجود نداشته باشد برای مشاوره دادن یا نظارت بر پایان نامه شما داشته باشد.

استاد و یا پروفسوری را انتخاب کنید که در حیطه ی رشته مورد علاقه شما کار کند.این هم یک ایده خوبی است که با یک پروفسور و یا استاد راهنمای خود که شما و حیطه علاقه  شما را میشناسد.

چه مدارسی را انها برای اپلای کردن به شما پیشنهاد میدهند و یا چه افرادی را به شما برای کار کردن با انها به شما معرفی می کنند به طور مثال در بعضی از رشته ها مثل مهندسی یا علوم پایه برای یک پروژه مشخص در دسترس است.در برخی از سایتهای  PhD شما می توانید یک نوع آگهی را برای موقعیت خود و یا فیلد مورد علاقه خود ایجاد کنید.

دوره‌های لازم را بگذرانید

احتمالاً مقاطع تحصیلی پیشین شما به‌گونه‌ای بوده‌اند که شما را برای دوره‌ی دکتری آماده کرده‌اند. اما باز هم فراموش نکنید که دوره‌ی تحصیلات عالی به زمان و تخصص بسیاری نیاز دارد. برای آماده کردن خود می‌توانید ببینید که دانشجوی انتخابی هر دانشگاه و رشته به چه تجربیاتی نیاز دارد.

برای مثال، معمولاً دانشجویان علوم انسانی قبل از اپلای دکترا و شروع دوره‌ی اصلی خود باید یک دوره‌ی سه ماهه آمادگی و حضور در آزمایشگاه بگذرانند. البته ممکن است شما چنین دوره‌هایی را از قبل گذرانده باشید و مدارک آن‌ها را در اختیار داشته باشید. بااین‌حال، پیشنهاد می‌کنیم قبل از اپلای دکتری، در این زمینه به‌خوبی تحقیق کنید.

زمان‌بندی و آماده‌سازی مدارک

معمولاً آخرین‌مهلت برای اپلای دکتری تا اواخر پاییز است. البته برخی دانشگاه‌ها تا بهار هم درخواست‌های تحصیلی را قبول می‌کنند، ولی بهتر است اگر واقعاً قصد ادامه تحصیل دارید زمان را تلف نکنید.

اولین موضوع اینکه، انواع دکترای مختلفی وجود دارد. پس حتماً در این مورد تحقیق کنید و ببینید چه نوع دکترایی مناسب شماست. برنامه‌های مختلفی هم وجود دارند که با شرکت حضوری یا آنلاین در آن‌ها، می‌توانید اطلاعات مربوط به هر دوره را بدست آورید. بعد از کمی تحقیق، متوجه خواهید شد که چه نوع دوره‌ی دکترایی برای شما مناسب است و می‌توانید برای آن اپلای کنید.

به‌طور عمومی، دانشگاه‌های بین‌المللی برای پذیرش دانشجویان به یک سری مدارک نیاز دارند، که البته این مدارک با توجه به هر دانشگاه می‌تواند کمی متفاوت باشد. مدرک زبان، ترجمه مدارک تحصیلی گذشته و همچنین ریزنمرات، توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه یا SOP، رزومه، پروپوزال تحقیقی و لیست مقالات چاپ شده همگی جزو مدارک مهم برای اپلای دکتری هستند.

آزمون‌های موردنیاز برای اپلای دکتری

مدرک زبان یکی از مدارک مهم برای اپلای دکترا است. البته باید توجه کنید که مدرک زبان موردنیاز دانشگاه‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و کانادا معمولاً متفاوت است. برای مثال اگر قصد اپلای دکترا برای کانادا را دارید، این کشور هر دو مدرک تافل و آیلتس را دریافت می‌کند با این تفاوت که مدرک آیلتس پذیرش بیشتری دارد. یا در کشور آمریکا بیشتر نمره‌ی تافل قابل‌قبول است. از طرفی نمره‌ی آزمون آیلتس برای دانشگاه‌های اروپایی و استرالیایی اهمیت زیادی دارد.

باید به این نکته اشاره کنیم که در کانادا برخی از کورس‌ها به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند و ممکن است دانشگاه مدارک مربوط به آزمون‌های فرانسوی مثل DALF، DELF، TEF، یا TCE و غیره را درخواست کند. حتی گاهی ممکن است دانشگاه‌ها مدارک آزمون‌های بیشتری مثل GRE و GMAT را از شما درخواست کنند که همگی در لیست مدارک موردنیاز سایت دانشگاه‌ها موجود است.

برای پر کردن فرم اپلای خود زمان بگذارید

نکته‌ی پایانی شاید قابل‌حدس‌ترین نکته باشد، اما درعین‌حال مهم‌ترین نکته‌ای است که احتمالاً هر کسی به شما می‌رسد آن را پیشنهاد می‌دهد. اگر به‌موقع دست‌به‌کار شوید و برای اپلای دکتری اطلاعات کافی بدست آورید، آنگاه می‌توانید با خیال راحت یک رزومه و فرم درخواست عالی آماده کنید.

هنگام ثبت‌نام آنلاین، هر دانشگاه هزینه‌ای بین 40 تا 100 دلار از شما دریافت می‌کند. اما قبل از اینکه به این مرحله برسید، سعی کنید در درخواست خود به‌خوبی توضیح دهید که چرا فکر می‌کنید باید شما را انتخاب کنند و شما یک گزینه‌ی مناسب برای کار با آن‌ها هستید. این قسمت درواقع همان انگیزه‌نامه شماست. اگر دوره‌های خاصی برای آمادگی بیشتر گذرانده‌اید، حتماً به آن‌ها اشاره کنید. حتی می‌توانید به تحقیق و بررسی خود در مورد دوره‌ها و دانشگاه‌های مختلف اشاره کنید. این موضوع نشان می‌دهد که شما به کار خود اهمیت می‌دهید و با دلایل مشخصی دانشگاه موردنظر را انتخاب کرده‌اید.

مهم‌تر از تمام این موارد، حتماً رزومه خود را به‌روزرسانی کنید و زمان کافی برای نوشتن پروپوزال خود بگذارید. در پایان، حتماً از افراد متخصص دیگر درخواست کنید که پروپوزال شما را مطالعه کنند. فراموش نکنید که هرچه بازخورد حرفه‌ای بیشتری بتوانید بگیرید، در پایان نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

نکته‌ی مهم دیگر در پر کردن فرم اپلای دکتری این است که افراد مناسبی را به‌عنوان معرف در توصیه‌نامه خود معرفی کنید. حتماً یکسری اطلاعات ضروری را از پیش به آن‌ها بدهید که در صورت برقراری تماس با دانشگاه، آمادگی کافی داشته باشند. اگر قرار شد در یک مصاحبه دکتری شرکت کنید، به این فکر کنید که چه سؤالاتی ممکن است از شما پرسیده شود و حتماً پیش از آن چندین بار تمرین کنید.

در اروپا معمولا متقاضیان ابتدا نیازمند مدرک کارشناسی ارشد برای اپلای شدن هستند درصورتی که بیشتر مدارس در امریکا به متقاضیان این اجازه را میدهند که فقط یا مدرک کارشناسی اپلای بشوند.شما باید تا میتوانیددر برنامه هایی که شمارا جایگذاری و برای شرکت کردن

.می پذیرند  خود را اپلای کنید

برنامه دکتری خود را به سرعت اغاز کنید و زمان بسیار زیادی را صرف آن کنید بعضی از قسمت های برنامه ی دکتری که ارسال میشود بایستی مخصوص و سفارشی همان دانشکده باشد که شما درخواست دارید.

برای برنامه دکنری خود نیازمند ارسال  یک رزومه از مدارک تحصیلی هستید که برای ارائه به دانشگاه ارسال میشود که شامل نام شما ،موقعیت کاری اخیر ،تحصیلات ،موقعیت شغلی که در دانشگاه داشته اید، انتشاراتی که در ان مشارکت داشته اید من جمله کتاب، مجله ،سایت،ویراستاری ،ترجمه ، جوایز و افتخاراتی که دریافت کرده اید از جمله اسم جایزه، شرکت       اهداکننده ، موسسه مقدار مبلغ جوایز و سال آن ، کمک هزینه تحصیلی که تا به حال از سوی دانشگاه یا موسسات دیگر دریافت کرده اید.

درپایان باید این نکته را توجه داشته باشید که به‌عنوان کسی که قصد اپلای دکتری دارد، احتمالاً با ترس‌ها و هیجان‌های بسیاری روبه‌رو خواهید شد. اما فراموش نکنید که علاقه به کاری

که می‌خواهید انجام دهید بسیار اهمیت دارد. دوره‌ی دکتری می‌تواند تعهدی برای آینده‌ی شما باشد. چراکه قرار است زمان زیادی از زندگی خود را وقف آن کنید و مسیر آینده‌ی خود را

بسازید. پس رشته‌ای را انتخاب کنید که ارزش زمان و انرژی شما را داشته باشد.

 

اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور :  07191009198  - داخلی شماره 3

 

 

 




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×