منو
07191009198
جستجو

ویرایش نیتیو سرقت ادبی استاندارد سازی - فرمتینگ برگزاری همایش و کنفرانس پرداخت ارزی مجلات رفع تشابه و سرقت ادبی برگزاری وبینار خدمات آماری مقالات

آشنایی با انواع ژورنال ها

معرفی انواع ژورنال ها

آشنایی با انواع ژورنال ها
به قلم:Researcheditor

شما به عنوان فردی که در جامعه علمی و آموزشی مشغول به فعالیت هستید، مسلماً که پژوهش و تحقیقاتی هم انجام می‌دهید. فرقی نمی‌کند که این تحقیقات به طور مستقل انجام می‌شوند یا بخشی از پایان‌نامه مقاطع مختلف تحصیلی‌تان باشند. در هر حال برای اینکه نتایج آنها را به جامعه علمی رشته‌تان نشان بدهید باید دست به نوشتن مقاله بزنید و از آن مهم‌تر مقالات‌تان را برای مجله‌ای ارسال کنید که آن را چاپ ‌کند و در ابعاد ملی یا بین‌المللی به شما کمک ‌کند تا شناخته شوید. بدون چاپ مقاله‌های معتبر، شما اعتبار زیادی در جامعه علمی کسب نخواهید کرد.

بنابراین چاپ مقاله در ژورنال­‌های علمی معتبر، مسیر ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌­ها و مراکز تحقیقاتی دنیا را برایتان هموار می‌کند. از این طریق، فرصت‌های زیادی برای همکاری با افرادی که علایق علمی مشترکی با شما دارند خواهید داشت. چاپ مقاله مقوله‌ای است که آزمون و خطا در آن جایی ندارد و هرگونه تعلل در چاپ مقاله یا ارسال آن‌ به مجلات کم‌اعتبار یا نامعتبر ممکن است سبب ازدست‌رفتن فرصت‌های پیشرفتتان شود. از این رو باید شناخت کافی نسبت به مجلات داشته باشید تا بتوانید مجله مناسب ، جهت چاپ مقالاتتان بیابید.

با ما همراه باشید تا بتوانید آشنایی کافی نسبت به مجلات داشته باشید :

 انواع مجلات علمی

برای اینکه تقسیم‌بندی بهتری در ذهن‌تان شکل بگیرد، ترجیح می‌دهیم که لیست مجلات معتبر علمی را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کنیم:

 انواع مجلات خارجی.......

تامسون رویترز (مقالات ISI) :  (مجلات ISI به دو دسته مجلات دارای ضریب تأثیر (JCR) و مجلات فاقد ضریب تأثیر (ISI Listed) تقسیم‌بندی می‌شوند. مسلماً مجلات JCR از اعتبار بالا‌تری نسبت به مجلات ISI Listed برخوردار هستند. تنها آن دسته از مقالاتی که نوآوری قابل توجه و کیفیت بالایی دارند، می‌توانند در مجلات JCR به چاپ برسند.)

 اسکوپوس (Scopus): ( اسکوپوس انواع مقالات علمی را در حیطه‌های مختلف از جمله علوم زیستی، فیزیک و شیمی و علوم اجتماعی را در برمی‌گیرد و مجلات چارک ۱ و ۲ آن از نظر امتیاز در سطح مجلات JCR مؤسسه بوده و مجلات چارک ۳ و ۴ آن با مجلات ISI listed تامسون رویترز برابری می‌کنند)

 پایگاه استنادی جهان اسلام (Isc): (سومین پایگاه معتبر برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می‌شود و بالطبع مجلات آن نیز از نظر امتیاز و اهمیت پایین‌تر از مجلات ISI و اسکوپوس هستند.)

 پاب‌مِد (Pubmed): (مقالات منتشر شده در مجلات پابمد معمولاً اعتبار زیادی دارد و از نظر امتیاز با مقالات JCR تامسون رویترز و Q1 اسکوپوس برابری می‌کند.)

 مجلات علمی-پژوهشی خارجی یا International: (پایگاه‌های علمی معتبر نظیر ISI و اسکوپوس، هر ساله مجلاتی را که با استاندارد‌های تعیین شده مطابقت ندارند، از فهرست خود حذف می‌کنند.

مجلاتی که به هر دلیل موفق به کسب امتیازات لازم برای قرار گرفتن در دو پایگاه مذکور نشوند، جزو مجلات علمی-پژوهشی خارجی طبقه‌بندی می‌شوند. امتیاز مقالات اینترنشنال از امتیاز انواع مقالاتی که تاکنون ذکر کردیم، پایین‌تر است، اما به دلیل فرایند داوری غیر‌سخت‌گیرانه، چاپ و اکسپت مقاله در آن‌ها بسیار آسان‌تر از انواع فوق‌الذکر است.)

 مجلات علمی تخصصی خارجی(شامل مجلات خارجی هستند که برخی از نمایه های بین المللی مانند CABI، EBSCO, DOAJ, Ulrich's Periodical Directory, Inspec, Compendex  و ... دارند.)

  انواع مجلات داخلی :

در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که در سه گروه عمده‌ علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی عمومی تقسیم‌بندی می‌شوند که اعتبار و درجه علمی آنها از سوی یکی از سه ارگان زیر بررسی می شود:

 الف. کمیسیون بررسی و تایید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

 ب. کمیسیون بررسی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری

 پ. کمیسیون بررسی نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 و به ترتیب اعتبار عبارتند از:

مجلات علمی-پژوهشی

مجلات علمی-تخصصی

مجلات علمی-ترویجی

 اگر خواهان رشد در دنیای تخصص و علم هستید باید پژوهش‌هایتان را در قالب مقالات عرضه کنید. برای انتخاب بهترین مجلات علمی که مقالاتتان را پذیرش و چاپ ‌کنند باید با انواع آنها در سطوح داخلی و خارجی آشنا باشید. شناخت مجلات علمی باعث می‌شود که تصمیم‌گیری‌های بهتری برای کار خود داشته باشید و موفق‌تر در زمینه انتشار مقالاتتان گام بردارید.

 

 اگر مطلب برای شما مفید بود ، دیدگاه خود را ثبت بفرمایید.

تماس با مشاور پژوهشی ریسرچ ادیتور : 07191009198  - داخلی شماره 3

***در صورتی که قصد انجام ادیت یا ترجمه  مقاله یا استاندارد سازی ، و یا سایر موارد مربوط به فرمت و استایل مقاله خود را دارید ، میتوانید برای استفاده از این خدمت یک سفارش ثبت کنید و با هزینه ای پایین و با صرف زمان اندک این مورد را برای مقاله یا پایان نامه خود اجرا کنید***




ثبت دیدگاه جدید

لطفا جهت ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید !

×